Tuorpon-vargen märkt

Jafan, det kostar att ligga på topp. När gråben dyker upp så samlas det folk med skidor, skotrar och koptrar för att plåga den i en hetsjatkt som varar i dagar. När de kommer inom sex meter så kan de sätta in pilen i den utmattade och stressade vargen.

Sedan skall det mätas och vägas för att avsluta jakten med att sätta en sändare på vargen som gör att den blir mobbad av alla sina kompisar. Om man inte lyckats få media att häng med hela jakten så kontaktar man dessa efteråt för att berätta om den framgångsrika jakten.

Alla vargar vet att en kompis som har halsband lever farligt och utgör därmed en fara för alla andra. Nu lunkar alltså en utfryst och mobbad varg omkring i Jokkmokksfjällen och länstyrelsen tjänstemän och vargföröståsigpåare tror den har ett naturligt beteende.

Man skall följa den genom sändaren för att kolla "hur den rör sig och om den åstadkommer ytterligare skador för rennäringen". Vad väntar dom sig, det är en varg man pratar om?

Hela den här märkningshysterin som bara betyder en för tidig död för det märkta djuret och kostar skitmycket att genomföra har bara ett syfte. Det är att hålla tjänstemännen med jobb och att de skall få komma ut på fjället med betalning.

Lämna vargarna ifred ...
 
Kan inte annat än hålla med om kritiken. Lekstuga. Konsulenter och byråkrater i offentlig tjänst hittar alltid ett sätt att motivera sin uppgift. Det är inte det att jag tycker synd om djuren. Men jag tycker synd om skattebetalrna.
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
Vilka odds ger du vargen Rungá?

Skulle skratta om inte utgången i det här fallet vore så given.

Varg och Norrbotten är väl ingen direkt bra kombination ur vargens synvinkel.

Vad som kommer att hända är att spårsändaren helt plötsligt dör och "ingen" förstår vad som hände.
 
avslutad210712; sa:
öringen; sa:
Vilka odds ger du vargen Rungá?

Skulle skratta om inte utgången i det här fallet vore så given.

Varg och Norrbotten är väl ingen direkt bra kombination ur vargens synvinkel.

Vad som kommer att hända är att spårsändaren helt plötsligt dör och "ingen" förstår vad som hände.

Har de inte lyckats konstruera spårsändare som inte kan spåras av "Eilert, 55, förtidspensionär i glesbygd" ännu? I så fall är det ju katastrof. :(

/P
 
Tinydoh; sa:
Har de inte lyckats konstruera spårsändare som inte kan spåras av "Eilert, 55, förtidspensionär i glesbygd" ännu? I så fall är det ju katastrof. :(
Kanske det har gjort det? Men man kan ju ordna med en lite kamera och ljudspelare på vargen sedan kan man ha detta som iPod sändning ute på internet. Bara att prenumenera och ladda ner i sin iPod så kan man titta och lyssna på vargens liv.
 
Tinydoh; sa:
Har de inte lyckats konstruera spårsändare som inte kan spåras av "Eilert, 55, förtidspensionär i glesbygd" ännu? I så fall är det ju katastrof. :(

Idag används GPS-sändare som loggar positionen på sändaren och sedan med vissa intervall skickar positionsloggen via GSM-nätet till datainsamlaren. Det rör sig alltså inte om den gamla sortens VHF-sändare som enkelt kan pejlas. Att pejla den nya sortens sändare är inte omöjligt (det är inte precis frekvenshopp och kryptering det rör sig om), men kräver avsevärt mer resurser i tid och utrustning än vad man kan förvänta sig av presumtiva oönskade pejlare.
 
Men om det använder GSM-nätet för att skicka SMS, fungerar det då? Vargen har väl ändå en viss tendens att röra sig i områden med dålig täckning?
 
"All information lagras i sändaren och överförs till oss via en mottagare vid vissa förutbestämda tidpunkter, exempelvis en gång i månaden Vid dessa tidpunkter måste man befinna sig på ett avstånd inom några km från vargen för att informationen skall kunna överföras via luften till mottagaren." GPS-sändare: en ny era för studier av beteendeekologi hos vilda djur - PDF

Detta betyder att vargforskarna måste ut i skogen för att samla in data, den kommer inte hem via mobilen. 10% av sändaren loggning misslycades för att vargen var i GPS skugga. Den här vargen har i alla fall en bättre GPS än jag för i skogen kan jag lika gärna packa ner min i ryggsäcken.

WWF skriver på en sida "Trots att vargen är en av de mest studerade arterna i världen är kunskapen om den skandinaviska vargen mycket begränsad. För att kunna förvalta den skandinaviska vargstammen på ett bra sätt behövs studier och kunskap om bl a fortplantning och dödsorsaker i vargens verkliga miljö."

Då kan man fråga sig vad varförståsigpåarna har gjort alla dessa år? Nog för att en GPS kan logga mycket men inte vilken varg som sätter på vem eller hur vargen dör.

Jag misstänker de flesta vargar dör av nickelförgiftning. Har den halsbandet på kan den som skjutit vargen ta GPS'en och sätta den på sin oväns hund.

Hur vargen kutar omkring i skogen heter "beteendeekologi" ba så ni vet.
 
Så läser vi lite längre i samma rapport:

Nästa steg i utvecklingen av en ny generation radiosändare är att lägga till en GSM-enhet i sändaren, så att denna automatiskt kan sända över sin information via det mobila telenätet (GSM) till forskarens dator i form av ett SMS-meddelande. Man behöver alltså inte vara ute i fält och i djurens närhet för att ta del av de data som lagras i sändaren, vilket medför en stor tidsvinst och minskade kostnader för forskaren. I det skandinaviska forskningsprojektet provar vi för närvarande ett antal sändare av denna typ.

Nu ska jag inte sätta huvudet i pant på att det är med en dylik man märkt vargen ifråga med, men senast jag hörde något om sändarteknoligin (i höstas) var att man på Grimso/Viltskadecenter var nöjda med prestandan på dessa GPS/GSM-sändare och avsåg att nyttja dem när förhållandena så medgav. Att täckning/gps-skugga gör att en del av datamängden faller bort är ett acceptabelt pris - det är omöjligt att få 100%-iga resultat med konventionell teknik.

Och med adress till Roland...

"Why don't you knock it off with them negative waves? Why don't you dig how beautiful it is out here? Why don't you say something righteous and hopeful for a change?" ;)
 
Sarvi; sa:
Och med adress till Roland...

"Why don't you knock it off with them negative waves? Why don't you dig how beautiful it is out here? Why don't you say something righteous and hopeful for a change?" ;)

Så negativ är väl ändå inte Roland. Han har inte snackat något alls om sprängda broar.

Men även om det är en sådan sändare, kanske jokkmokkstrakten inte är rätt ställe att använda den på. Om jag var märkt med en sådan skulle jag gömma mig i hissarna på jobbet. där har vi total radioskugga (Ericssons gamla hus i Nacka strand)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.