Vargen återbalanserar ekosystemet.

1926 expedierades den sista vargflocken i Yellowstone. Nu har vargen sedan några år återinförts och för första gången på årtionden börjar ekosystemet åter fungera så som årtusendens evolution utvecklat det för.

Det finns människor som anser att vargen inte behövs i ekosystemet. Och tyckande hit och dit har man ju rätt till, precis som jag ofta tycker till här:)
Men i flera fall är det nog så att det hela bottnar i en missuppfattning. Man utgår ifrån att vargen som enskilt djur kan plockas bort och sen blir allt som förut, fast "bättre", utan konkurrens och olika typer av hot från vargen. Men eftersom vargen deltagit i evolutionen tillsammans med alla andra djur och växter finns ett ömsesidigt beroende. Som ett flerdimensionellt dominospel sprider sig negativa följder genom ekosystemet, naturen, när vargen plockas bort. Insektslivet påverkas......

Forskarna ser nu på Yellowstone som ett praktiskt experiment över följderna att plocka bort vargen, med resultatet att hela ekosystemet sakta degenererar. Bland vissa trädslag i Yellowstone fanns knappt yngre exemplar än 70-åriga, innan vargen var tillbaks....

Ja, läs själva:

http://www.scienceblog.com/community/modules.php?name=News&file=article&sid=2021

Raskesven
 
BÖJA INTE NU IGEN ERA NATURROMANIKER! I gula stenenens nationalpark finns bara halvtama djur så det spelar ingen roll hur många gråben som springer omkring och sliter halsen av Bambi. De enda människor som rör sig i parken är feta bilister.

Men varför inter rikta blickarna mot prärien och boskapsskötarna. Där finns inte många pälstussar kvar av gråben och till och med präriehundarna är utsatta för utrotning för att de gräver hål i marken.

Så länge det finns renskötar som lever av renar så kommer de inte att tillåta att gråben beskattar deras konton. Vad skulle du säga om råttor åt upp dina perngar på kontot, sitta å njuta av att ekosystemet är i balans?

Men vargen är inte dum han. För att undvika vidderna och nickelskurar i norr har han dragit sig undan i skogarn i söder där han har fullt upp med att återbalansera ekosystemet.

Man får väl hoppas att gråben slite av så många strupar att hålen vid polerna stängas igen. // RJ
 
walk_alone; sa:
Så länge det finns renskötar som lever av renar så kommer de inte att tillåta att gråben beskattar deras konton. Vad skulle du säga om råttor åt upp dina perngar på kontot, sitta å njuta av att ekosystemet är i balans?

Du vet att Göran fyller igen hålen så att renskötarna har råd med sina helikoptrar, Jeepar och annat livsnödvändigt för den traditionella renskötslen?!?

(Så visst äter råttorna upp mina pengar men jag får inte skjuta dom för det! )

:)
 
walk_alone; sa:
Så länge det finns renskötar som lever av renar så kommer de inte att tillåta att gråben beskattar deras konton. Vad skulle du säga om råttor åt upp dina perngar på kontot, sitta å njuta av att ekosystemet är i balans?
// RJ

Ja det var ju ett intelligent resonemang!! Vi skiter i ekosystemet som vi i högsta grad själv ingår i! Lite som att såga av den pinne man sitter på.

/mattias
 
Tycker Rasken (nationalekonom nota bene) satte fokus på relationen mellan rovdjur och byte som går igen i hela näringskedjan. Lägger man till ett tidigare (onaturligt) frånvarande rovdjur högst upp i näringskedjan slår det igenom i flera led nedåt (precis som i vår vanliga samhällsekonomi...). Effekten kan bli ekonomiskt påtaglig för markägarna när det gäller trädproduktionen, mer pengar i kassan m.a.o. Varg, lo och djärv avskys förvisso av jägare och renägare, men för skogsbruket och ekologiskt sinnade medborgare bör de ju vara högst önskvärda. Eller?

/ G
 
Göran fyller även bönders, företagares och halva EU´s hål med våra pengar så den omvända Lappskatten är inte det enda bidrag som flyter iväg.

Å visst är det bra att renskötarna har råd att anlita kopterföretagen så de har råd att flyga omkring även på sommaren när vi skall till Stalo eller Aktse.

Det finns så många grenar och ingen vill såga av den man själv sitter på, vare sig bonde, naturmupp, renskötare, medieguru eller nationalekonom.

Om gråben äter upp älgen som inte kan äta upp skogen då blir skogbolagen nöjda eller blir de ledsna för att de inte längre kan ta hutlöst betalt för att jägare skall få skjuta älgar på deras marker.

Älgjägarna iaf ledsna för att naturromantiker låter vargar springa å äta upp alla älgar de kunnat stoppa i frysen å sen blir de förbannade när vargen ger deras jakthundar på pälsen.

Men om vi låter gråben löpa, äta renar, älgar och får och om alla lägger bössan i vapenskåpet och ingen sågar ner skogen så dom små träden hinner växa upp å bli sina modiga 150 år innan vi gör dom till dasspapper så blir det nog bra.

Nu skall jag gå och torka mig med ytterst lite papper eller kanska tälja till en kinesisk torkpinne som man kan använda flera gånger. Men jag kanske måste bygga ett utedass men då får jag nog hälsovårdsnämden på mig. ...*suck*... // RJ
 
Vargens vara eller inte vara

Vargen har ursprungsrätt i vårt land. Oavsett vad vi människor tycker, tänker om, och värderar vargen till, har varg en rätt att överleva i sina naturliga miljöer. Vargen är en förutsättning för många andra vilda djur genom att åstadkomma kadaver. Fjällräv, örn, rödräv t o m hackspettar gynnas av varg. Havsörnen hade speciellt bra häckningsframgång då vargen John fanns i Jokkmokkstrakten.

Det är hög tid att vissa jägare (obs: alla jägare hatar inte rovdjuren), rennäring och andra mänskliga aktiviteter makar på sig lite till förmån för det vilda.


Se även
http://www.rovdjur.w.se/

Vidare tycker jag ni bör tänka på ert språk och inte kalla varandra och oliktänkande för konstiga saker. Håll er till temat vid er argumentation.

MVH
Rolf
 
walk_alone; sa:
.....

Men om vi låter gråben löpa, äta renar, älgar och får och om alla lägger bössan i vapenskåpet och ingen sågar ner skogen så dom små träden hinner växa upp å bli sina modiga 150 år innan vi gör dom till dasspapper så blir det nog bra.
,,,,,
// RJ
Ja just det. Antingen är man en naturromantiker som vill låta vargen löpa amok, eller så ska allt skjutas av i industrialismens tjänst. Något däremellen, dvs. en mer pragmatisk hållning att sträva efter ett så väl fungerande ekosystem som möjligt i kombination med vår sk. civilisation går inte att inta. Eller?

Jag har aldrig hört någon skällas för naturromantiker när det gäller t.ex bevarandet av Galapagos sköldpaddor. Det uttrycket kommer bara upp i samband med rovdjur. Slutsats: det är konkurrensen från andra varelser som vissa människor inte tål. Lätt förvånad över att du intar den hållningen walk_alone. Tycker också det är skralt att kalla mig naturromantiker. Du känner ju min inställning sedan tidigare varginlägg. Kalla en naturromantiker för naturromantiker, annars inflateras uttrycket och blir meningslöst. Mig kan du kalla något annat.

Raskesven
 
Inte så insatt i vargdiskussionen, men jag hade fått för mig att vargen är ett skogsdjur som ursprungligen levde på kontinenten och i södra Sverige. Anledningen till att den nu finns i fjällmiljö, olyckligt överlappandes renland, är helt enkelt att befolkningsutvecklingen i söder har drivit den norrut. Om detta stämmer ska vi naturligtvis ha varg i Sverige, men i Götaland och Svealand, inte i större delen av Norrland. Tror dock det blir en annan kaliber på vargdebatten när gråben börjar riva småbarn på dagis i Sollentuna.

Rätta mig om jag har fel angående vargens ursprung.
 
walk_alone; sa:
Men om vi låter gråben löpa, äta renar, älgar och får och om alla lägger bössan i vapenskåpet och ingen sågar ner skogen så dom små träden hinner växa upp å bli sina modiga 150 år innan vi gör dom till dasspapper så blir det nog bra.

Jaaa.. just det, allt e svart eller vitt! Vargen, björnen, järven och Lo är alla jaktbara vilt som skall beskattas som allt annat jaktbart vilt, sedan så har vi beslut på hur stor stammen skall vara precis som med älgen och därmed hur stor avskjutningen skall bli. Det som retar mig är viljan att utrota våra rovdjur med olagliga metoder.. Skall man fuska, stjäla och döda bara för att man är missnöjd eller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.