Vargen och hunden

Vargfrågan är alltid en het potatis!

Jag är jägare och har en klar och tydlig åsikt om detta med vargen och jakten.
Jag tycker att vi ska ha varg och att stammen ska vara reglerad så som älgen och jakten kring den, sedan vargar som kommer in i våra tätorter och inte visar någon rädsla för människan ska tas hand om snarast.

Viltet ska finnas i våra skogar och inte inne i städerna eller gå bland våra byar, men sedan ska man vara realist och inte egoist, när det gäller jakten och med våra hundar.
Jag har en jakt hund som är en trogen och lycklig familjehund, men som jag är helt på det klara med att den inte kommer hem en dag.

Det kan bero på våda skott, överkörd av bil, tåg eller kanske hamnar hos en varg eller vildsvin, men skaffar man sig en hund att jaga med så ska det vara på allas villkor.
Hunden ska hjälpa jägaren att hitta älg, rådjur, björn, hare, räv, grävling, vildsvin m.m
Då får man räkna med att det kan stryka med en hund, för vad är skillnaden med dom olyckor som jag skrev om ovanför eller att hunden blir ihjälsparkad av en älg eller sönder huggen av ett svin eller grävlig?

Är du rädd att vargen ska ta din favorit hund så låt den då stanna hemma och jaga utan hund

Med vänlig hälsning
Putte
 
Äntligen!

Jaha.... då är man alltså inte ensam om att vara "klok" jägare. Jag instämmer helt i dina tankebanor. Mycket bra skrivet!!! ( Varför inte en insändare i Nerikes Allehanda, eller nå´t?? )


mvh.... Mattias
 
Tackar

Mycket bra skrivit!! Försök att lägga in detta på Jägarförbundets forum så kommer du att bli kallad en militant vegan/komunist... Jag har bojkottat deras j*vla forum!!

Snyggt!!
 
Instämmer

FJS90/91; sa:
Mycket bra skrivit!! Försök att lägga in detta på Jägarförbundets forum så kommer du att bli kallad en militant vegan/komunist... Jag har bojkottat deras j*vla forum!!

Snyggt!!

Jag var medlem i SJF i närmare 40 år och sa upp mitt medlemsskap för ett tag sen och lade in en kopia om anledningen (SJF:s illa dolda rovdjurshat i tidningen Svensk Jakt) om uppsägningen i SJF:s forum
Förutom SJF:s rovdjurshat nämnde jag, att jag sen lång tid tillbaka inte skjuter någon form av rovdjur eller rovfåglar typ kråkor mm. Anser att dessa är i större behov av mat än vad jag själv är
Vilket ramaskri det blev på forumet, förklädd vegan, ingen "riktig" jägare mm. mm.
Faktiskt var det ett par stycken som hörde av sig och sa, de hade lämnat SJF av samma anledning
/Runar (bla. aktiv småviltsjägare)
 
tyvärr så har en stor del av jägarkåren inte förstått att dom inte äger viltet, att jakten är en förmån inte en rättighet.
 
Mycket klokt!

Att man som jägare (eller privatperson som har med sig hund) kan mista sin hund i olycka är något man inte kan blunda för. Det handlar inte bara om vargar, utan även bilar, örnar, andra hundar (!!!) och olyckor såsom fall, benbrott, och annat, och det måste man som hundägare vara medveten om och kunna undvika med hjälp av fungerande stopp- och inkallningskommandon. Dessa kan ju rädda livet på hunden!

I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg i tråden "Vad tycker vi om vargen?", http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15117
 
Dags att agera!

Alla seriösa jägare och friluftsmänniskor borde säga ifrån i rovdjursdebatten.
En mer rabiat grupp i samhället än rovdjursmotståndare får man leta efter. Alla medel tycks vara tillåtna för att tysta kritiker, hot, trakaserier, personangrepp och förtal används flitigt, likaså en hel del kvasivetenskap.
Som friluftsmänniska känner jag mig manad att bemöta kritiken.

Rovdjuren har ju en upplevelsedimension också, vilken berikar många friluftsmänniskor. För min egen del är känslan att befinna sig i samma skog som nalle, gråben och lon nästan av religös karaktär. Vilka mästerverk!
Sedan är det inte sämre av att nalle tillåter sig att ha roligt också.
Jag kan inte tänka mig en svensk natur utan rovdjur.

MVH Triac
 
Jägare som vill skydda Vargen

Jag kan inte förstå varför jägare går ut och säger att dom hatar Vargen? Hur kan man hata ett så fint djur som tillhör vår natur? Men man kan samla in pengar för att bevara Tigern i Indien tex, som som ligger långt bort från Sverige. Jag är jägare och jagat i många år sedan jag var liten. När jag fick min hund, Bamse (Drever) som jaktkamrat så lärde jag honom att jaga i sele sk, Ledhundsjakt han fick aldrig jaga fritt, på drev, för jag älskade honom och, jag ville inte att tåget eller någon bil, eller någon skulle skjuta honom, jag skulle aldrig kunna smälta det om han inte hade kommit tillbaka. Var gång jag tog fram jakt-selen så skrek han av lycka, jag sköt över 40älgar för honom vi jagade ihop i 16år,(16år av lycka i mitt liv). Nu har jag lärt upp min nya hun att jaga i sele, och hon gör det lika bra.

Det jag vill säga är att man behöver inte ha hunden lösspringande i markerna, men det är ju mycket bekvämare, att ha hunden lös för då slipper man gå med sin jaktkamrat hela tiden. Det är dax att tänka om, för vi skall ha varg i markerna. Det har vi råd med.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.