Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm

Det handlar väl, när det kommer till kritan, om att tjäna pengar snarare än om hur man bäst sätter upp sitt tält....
 
På morgonen fick vi reda på att andra tält blåst sönder och skrämda fjällvandrare tagit sig inomhus mitt i natten. Nu kanske jag är partisk men jag såg inte ett enda sönderblåst Hillebergtält…så jag litar på mitt tält, så länge jag satt upp det rätt! (I detta fall var GT-absiden åt lähållet, tror det skulle svårt att ta sig in annars…)
Det är många detaljer som ska hålla när stormen sliter i tältet. Jag har också Hillebergtält och jag litar på dem, precis som du.
Sedan fungerar ju fysiken så att luftens kraft mot tältet ökar med kvadraten på vindhastigheten. Så jämfört med drygt 21 m/s medför 30 m/s dubbelt så stor kraft. Så det ökar snabbt.
 
Även jag tvivlar starkt på att det var några 30m/s på den plats tältet stod. Möjligen kan det vara så om de mätte precis framför vindmaskinen men i fria luften avtar vindstyrkan snabbt med avståndet. För att uppnå korrekta mätvärden behövs en vindtunnel.

Instämmer.
 
Det är normalt för ett producerande företag att vilja sälja sina produkter, det är inte principiellt fult som några här tycks antyda. Som fjällvandrare är jag glad för att Hilleberg m fl tillverkar bra tält, annars skulle jag behöva sy dem själv (och det kan jag inte). Att sedan göra en video om hur tälten ska användas behöver inte heller vara det minsta skumt. Det kanske är precis så enkelt som de själva säger - de har fått kundfrågor och de vill besvara dem. Kundsupport kan man kalla det. Att vi i ett forum har synpunkter på vad som visas i filmen betyder inte automatiskt att företaget har en dold och skum agenda. Någon måtta får det vara.
 
Luft har täthet och bromsar givetvis även vindmaskiners luftström. Vill man testa verkliga 30m/s måste man göra det i en vindtunnel, ett rum utformat som ett rör med en enorm ftäkt och bakom denna ell gigantiskt luftmagasin under rejält övertryck..
 
Jag såg i kommentarerna på den där videon att någon tvivlade på att vindmaskinen verkligen gav 30 m/s. Det gör jag också, om vi talar om vindstyrkan på själva tältduken (kanske inte direkt framför maskinen). Vid 30 m/s är det väldigt svårt, både för människa och tält, att ens hålla sig upprätt. På vintern måste man ha en snömur och på sommaren är risken stor att tältet blåser sönder på kalfjället vid sådana vindstyrkor.
I annan video från Hilleberg kan man ju se att de mäter hyfsat när tältdukten, och tältet beter sig väl ungefär som på videon ovan.
 
I annan video från Hilleberg kan man ju se att de mäter hyfsat när tältdukten, och tältet beter sig väl ungefär som på videon ovan.
Man får ju tro på den där vindmätningen, även om jag tycker att personen rör sig alltför ledigt och obesvärat i så många sekundmeter. Men i naturen är vinden ofta ojämn och/eller kantrar så det är besvärligare där. Ibland inträffar de där "explosionerna" i vinden som nog varje vintertältare känner till. Hur hög vindstyrkan momentant kan vara då vet jag inte, men det har ibland golvat mig.

Ändå tror jag som seobserver att en riktig vindtunnel hade varit mer naturtrogen. Den åstadkommer samma sak som i naturen där vind uppkommer genom kombinationen övertryck/undertryck. I naturen kan man se det som att undertrycket "suger" åt sig luftmassan med högre lufttryck. Ju större skillnad, desto större vindhastighet. (Så klart finns det andra faktorer som också påverkar vindhastigheten, t ex vid fallvindar.)

Sedan är det klart att Hilleberg ändå gör en bra sak med sin fläkt och att det räcker ganska långt med de uppvisningarna.
 
Ska du testa ett tält i kraftig byvind så får du nog åka till Trollhättan och hyra in dig i ramluftanläggningen där.
Eller sitta på fjället och vänta :)
 
Om man vill vara lite petig så är väl syftet med filmen att visa hur tältet uppför sig när det utsätts för vind. Det som jag tycker är intressant är att tältmodellen klart påverkas mer när vinden kommer från fotänden än när den kommer från andra änden.

Det är lite ointiutivt eftersom den modellen är lägre i fotänden men ändå alltså deformeras mer när vinden kommer därifrån.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
Gun-valld Bara tunneltält till fjälls?? Bo och sova 11
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Jackiie Saker mot tältduken - går fukten igenom? Bo och sova 8
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
nermander Bot mot hala liggunderlag Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.