Tunneltält eller kupoltält

Jag skall köpa ett nytt tält, skall jag köpa ett tunnel eller kupol. Jag är nog mer ute och paddlar än
fjällvandrar, men å andra sidan så är jag är lång behöver jag ganska stort innertält ej för lågt i tak. Funkar det med ett tunneltält i skärgården ( klippor ) eller " måste " man ha ett kupoltält, jag väljer mellan Keron 3 eller Staika. Hjälp mig jag har svårt att bestämma mig.

Självstagande! Helt klart!

Jag tycker kupoltält är klart bättre än tunneltält. Enda fördelen med tunneltält är att de kan kännas mer rymliga i förhållande till golvytan och att vissa har väldigt bra och rymliga förtält.
Självstagande tält är så otroligt smidiga när man väl spännt upp dom. Går att lyfta runt och prova olika tältplatser utan problem! Funkar utmärkt på klippor (kom bara ihåg att osäkrade tält kan blåsa bort). Har du kollat in Haglöfs nya tält, eller NorthFace. Har för mig i Hillebergs Staika bara är delvis självstagande...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Olika tältkonstruktioner har olika för och nackdelar. Fördelen med kupoltält är som Anders Appelqvist skriver att när man fått upp tältet så går det att flytta, men det var just det att få upp ett kupoltält. Är det fint väder och inte blåst så är det inga problem, men i storm på en ö eller på fjället är det inte lika lätt, då är det betydligt lättare med ett tunneltält. Andra fördelar med ett självstagande tält är om du vill slå läger på en kal ö så behöver du inte använda några pinnar. Hillebergs Staika är ett av de många självstagande tälten på marknaden. Om du är ute efter ett stort kupltält kan du kolla in Fjällrävens Labbas, det har inte samma kvalite som Hillebergstälten men är högre och billigare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips