Tunn Jacka

Tynn sommerjakke i organisk bomull som finnes i "tråkig" brun bl.a.
Om du kjøper tynnere enn denne så trur jeg ikke du klarer å holde myggen ute :)

-Haakon

Jag tror du hittat vad jag söker. Brun tråkig och tunn bomullsjacka. Dessutom rätt modell, dvs nästan ficklös.

Ser dessutom att Norröna säljs i butiker i både Luleå och Kiruna. Reser till båda orterna i jobbet varje vecka, så nu får jag lite att göra efter arbetstiden.

Amundsen

heter jackan.

Ser klart trevlig ut

amundsen ob jk H
Beskrivelse / Teknisk beskrivelse Anorakkinspirert sommerjakke i økologisk bomull med tekniske detaljer. Moderne utgave av den klassiske anorakken, med hette, glidelås og moderne detaljer. Tett nok til å holde sommervinden på avstand, og fungerer godt som hverdagsjakke.

Kanske kan du skriva in en rapport om du blir nöjd.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har faktiskt aldrig hört talas om m/55:an. Sökte lite på den och den ser lite skum ut. Vad gör denna annorlunda/bättre den gamla grönskjortan man "lumpade" i 80-talet?

Ingenting gör den väl egentligen bättre, däremot är den lite annorlunda. Båda skjortmodellerna är tillvekade i samma sorts tyg och färg, med undantag för en del m/59 av senare tillverkning som är tillverkade i nåt slags tjockare och sämre jeansaktigt tyg. m/55 är bara en tidigare modell av skjorta än m/59 helt enkelt. Jag har hört att den var en "manskapsskjorta" men någon expert kanske vet mer. När jag gjorde lumpen i mitten av 90-talet så hade en del yrkesofficerare m/55 för att den var ovanligare och lite coolare och snyggare än vanliga m/59. Skillnaden mellan skjortorna är främst hur kragen är utformad. Båda träs över huvudet, m/59 har en vanlig skjortkrage och två knappar i halsöppningen medan m/55 har en "kraglös krage" med lite "ryskt" stuk eller kanske av "farfarsmodell" med tre knappar.

Skjorta modell m/55

http://www.bbfab.se/skjortor/modell55.jpg

Ingen av skjortorna är särskilt tät även om de skyddar en del mot vind.

Jag okynnesköpte mig en jacka i helgen. Fick ett bra pris på en Bergans Microlight. En snygg och enkel vindjacka i ett lager tyg utan membran. I och för sig i syntettyg, men inte av den klibbiga sovsäcksvävstypen, utan snarare väldigt tunnt mjukskaltyg med mjuk insida, men jag har ännu inte hårdtestat andningen. Den är som vardagsjacka, så det räcker om den tar hand om svetten från en halvtimmes promenad till jobbet.

296 g i stl L är kanske Inte lättpackningslätt, men tillräckligt lätt för att inte vara jobbig att ta med vart man än ska.

Finns i många icke-skrikiga färger:
Bergans_microlight_kl.jpg

Jaha, då har man varit i Luleå och besökt Hägglunds välsorterade butik.
Hittade både Norröna Amundsen och Marmot Ion.

Amundsens tyg var alldeles för tjockt.
Marmot påminde väldigt mycket om min new Line löparjacka.
Så båda går bort.
Var till min bror och provade Jokk jackan igen. Tycker fortfarande inte om halsen, men tyget är faktiskt behagligt och tunt.
Med tanke på priset så kanske man borde ge den en chans ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips