Tunn Jacka

Jag söker en jacka som i princip bara skall skydda mig för lite vind, men framför allt mot myggen. En vackert väder jacka med andra ord. Fjällrävens tyg går bort, eftersom det är för tjockt och tätt.
Jag glömde säga, att den helst skall vara militärgrön, beige eller liknande. Det skall helst inte vara något syntetmaterial som klibbar vid lite värme.

Jag hade tidigare en "träningsjacka" i bomull som fungerat utmärkt, men tidens tand har gjort den obrukbar.
I dag hittar jag inga jackor med min specifikation i de tråkiga färgerna som jag önskar.

Ser att Dawa2 letar efter något liknande i en tidigare tråd.
ITAB:s Jokk är där förslagen. Min bror har den jackan, men jag gillar inte halsen och huvan på denna.
Så snälla ge oss mer tips.
 
Senast ändrad:
Tack Thure för tipset.

Jo, både priset och det faktum att de påstår att den håller tätt i några timmars duggregn avskräcker mig. Huvaligan, 3295 kr. Påminner mig om låten "Kom och köp konserverad gröt..."

Ventilejackorna tror jag blir för täta.
Ventile har jag för mig, använde man till fjäll-anoracker tiden före Gore tex.

Egentligen skulle jag vilja ha en löparjacka, men då, beige eller skogsgrön.
 
Köpte nyligen en Marmot Ion Windshirt i skogsgrönt (är också en diskret typ...). Mycket nöjd hittills. Den har huva och kostar definitivt inte skjortan. Köpte den på Addnature för 450 SEK.

Jörgen
 
Jag söker en jacka som i princip bara skall skydda mig för lite vind, men framför allt mot myggen. En vackert väder jacka med andra ord. Fjällrävens tyg går bort, eftersom det är för tjockt och tätt.
Jag glömde säga, att den helst skall vara militärgrön, beige eller liknande. Det skall helst inte vara något syntetmaterial som klibbar vid lite värme.
Det klibbiga med syntet försvinner ju om du har något under. Hade du tänkt ha jackan direkt mot huden? Klättermusen Einride är en sjuhelsikes jacka, men som sommarjacka "mot lite vind och ffa mot myggen" skulle jag tycka den var overkill, snarare som en höst- och vårjacka i snålblåst och smärre regnskurar (eller som vinterjacka i mitt fall...)

Jag tycker du både av budget- och komforthänsyn ska prova olika syntetjackor. De är tunna och lätta, upplevs inte som att man har en fet jacka på sig, kostar lite och finns i en myriad versioner. Kolla på närmsta Intersport/Stadium. Marmot Ion är ett annat lysande exempel som nämnts, fantastiskt att de kan hålla den så billig! Själv har jag fiskat, röjt skog (i lackande svettsommar) och fjällvandrat i min avlagda Newline-joggingjacka, som väger typ 200g och knappt känns mot huden. 100% syntet (polyester, tror jag) men klibbar icke.

Dessutom har jag en Haglöfs som jag kan sälja om du är intresserad, maila mig isf.
 
Själv har jag fiskat, röjt skog (i lackande svettsommar) och fjällvandrat i min avlagda Newline-joggingjacka, som väger typ 200g och knappt känns mot huden. 100% syntet (polyester, tror jag) men klibbar icke.

Dessutom har jag en Haglöfs som jag kan sälja om du är intresserad, maila mig isf.

Tack för tipset och erbjudandet.
Jag har själv en New Line jacka som jag använder när jag springer. Den klibbar.... ;-) (kinkig, jag vet).
Det gör inget när jag springer, men jag tycker inte om det när jag vandrar eller fiskar.

Jag tror dock man får använda sig av trial and error metoden. prova något av de förslag som framkommit här, marmot jackan eller någon annan tunnare syntetjacka.

Det låter som om du blandar ihop den med Skjorta M/59 ?
Japp, har aldrig hört talas om M55. jag tror inte vi fick ut den när jag gjorde lumpen -80. Kommer bara i håg något vi kallade grötrock som inte tillhörde den ordinarie M59 uniformen.
 
Provade en Marmot Ion för några dagar sedan. Var kanske lite liten i storleken. Kändes lite prasslig. Andas den verkligen bra? Säg att solen ligger på men att det blåser ordentligt: Skulle man kunna ha kortärmat under utan att den skulle kännas "klibbigt"?

Har faktiskt aldrig hört talas om m/55:an. Sökte lite på den och den ser lite skum ut. Vad gör denna annorlunda/bättre den gamla grönskjortan man "lumpade" i 80-talet?
 
Annorack

Vare sig du köper en ny eller en på återbruksboden så har och kommer en annorack att fungera såväl vinter som sommar och inte prassla och inte klibba!
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SLMT Tunn jacka Kläder 9
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
Moga Seglarstövlar tunn sula? Kläder 7
Listigaräven Ullunderställströja, modell slitstark men tunn. Kläder 14
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Alvide coolmax vs tunn ullstrumpa Kläder 7
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
EvaR Tunn och varm fleecejacka, finns det? Kläder 10
srpp tunn och enkel softshellsbyxa? Kläder 16
bigfish Tunn GoreTexjacka? Kläder 15
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...