tunn fjädrande plåt

Har någon en aning om var man kan få tag på en sorts tunn, fjädrande, rostfri plåt? Alltså sådan man kan rulla ihop utan att den ändrar form efteråt. Det enda sammanhanget jag just nu kan komma på att jag sett sådan i, är "dropp-stopp" till vinflaskor.
 
ölburkar

Hej, jag svarar inte riktigt på din fråga, men om du tänkt ha plåten till enklare saker, där hållbarheten är mindre viktig än vikten, så är plåt från ölburkar riktigt bra. Om man t ex vill göra vindskydd till sitt kök så är ölburks-alu helbra.

Annars vete fanken, tyvärr. Vad ska du bygga?
 
muminfar; sa:
Har någon en aning om var man kan få tag på en sorts tunn, fjädrande, rostfri plåt? Alltså sådan man kan rulla ihop utan att den ändrar form efteråt. Det enda sammanhanget jag just nu kan komma på att jag sett sådan i, är "dropp-stopp" till vinflaskor.

Jag är på jakt efter det samma, har testat med ölburkar, men de brann upp.
Så, ja det behöver tåla en del värme och helst, nästan, så tunn som en ölburk
 
muminfar; sa:
Har någon en aning om var man kan få tag på en sorts tunn, fjädrande, rostfri plåt? Alltså sådan man kan rulla ihop utan att den ändrar form efteråt. Det enda sammanhanget jag just nu kan komma på att jag sett sådan i, är "dropp-stopp" till vinflaskor.

Rostfri borstad plåt på 0,5 mm tjocklek finns på Clas O. Visst är den fjädrande till viss del men går också att boka och vika.
Hur stor ska den vara och vad tänkte du använda den till?? Det blir lättare att ge tips om du berättar lite mer.
 
tiddelipom; sa:
muminfar; sa:
Har någon en aning om var man kan få tag på en sorts tunn, fjädrande, rostfri plåt? Alltså sådan man kan rulla ihop utan att den ändrar form efteråt. Det enda sammanhanget jag just nu kan komma på att jag sett sådan i, är "dropp-stopp" till vinflaskor.

Rostfri borstad plåt på 0,5 mm tjocklek finns på Clas O. Visst är den fjädrande till viss del men går också att boka och vika.
Hur stor ska den vara och vad tänkte du använda den till?? Det blir lättare att ge tips om du berättar lite mer.

Tanken den här gången är att bygga ett vindskydd till brännaren, av denna typen: http://zenstoves.net/PotStands.htm
Tjocklek på 0.25mm borde räcka gott, kanske även 0.20mm.
 
muminfar; sa:
Tanken den här gången är att bygga ett vindskydd till brännaren, av denna typen: http://zenstoves.net/PotStands.htm
Tjocklek på 0.25mm borde räcka gott, kanske även 0.20mm.

Då är det aluminium du ska använda.
Det finns flera gamla inlägg om vindskydd gjorda av aluminiumfolie (från köksregionerna hemma) eller närmaste livsmedelsbutik om du inte har någon aluminiumfolie hemma.

Per Brune
 
Aluminiumfolie, även den lite tjockare man får tag på i affärerna, är för tunn... tanken är ju att vindskyddet även ska vara stabilt nog för att hålla grytan stadigt på plats. Titanen ser också en aning tunn ut för detta. Har du haft den som enbart vindskydd, eller för att ställa grytan på också, Jörgen? (Bra bok, för övrigt!)
 
Tryckplåtar?

Kolla med din lokala dagstidning. Deras tryckplåtar tror jag kan uppfylla kraven, lite "gamla nyheter" på ena sidan kan väl inte skada ;-)
 
muminfar; sa:
Aluminiumfolie, även den lite tjockare man får tag på i affärerna, är för tunn... tanken är ju att vindskyddet även ska vara stabilt nog för att hålla grytan stadigt på plats. Titanen ser också en aning tunn ut för detta. Har du haft den som enbart vindskydd, eller för att ställa grytan på också, Jörgen? (Bra bok, för övrigt!)

Man bugar :)

Enbart vindskydd, titanen klarar inte mer.
Viktmässigt så tror jag inte mycket slår Anders J:s senaste hemsydda variant av vanlig stekfolie. Med separat kastrullställ då. http://www.andersj.se

Min erfarenhet är att man behöver ett vindskydd till kastrullen också, men det får man ju med de varianter du är inne på.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.