Tungviktare

Är en riktig rookie när det gäller kajaker, men har fått för mig att jag ska testa att paddla, frågan är vilken / vilka kajaker man ska testa när man är 189 cm lång och väger 110 kg
 
"Stora" kajaker

Inrikta dig på kajaker med rymlig sittbrunn. ISKA Buyer's Directory kan vara till god hjälp.

Några kajaker som jag vet funkar är Avalon eller Kajaksport Viviane samt Erling Bengtssons (Svima) Enterprise. Min kajak - en Kajaksport Artisan Millennium - skulle också funka bra. Det finns dock många andra alternativ både med och utan roder resp. skädda. Jag tycker att du bör provpaddla flera olika modeller innan du bestämmer dig.

[Ändrat av haskell 2003-04-05 kl 22:46]
 
tungviktare

Jag Šr knappt 180 cm lŒng och drygt 100 kilo tung sŒ hŠr efter vintern. Jag har en Avalon Elaine, och den kŠnns rymlig. Med 460 liters volym och 260 liter i packutrymmena ger den packningsmarginal ocksŒ Œt oss normalvuxna
 
Tjena

Testa VKV Lisa. Den har en stor sittbrunn och är ganska bred så den bör passa även nybörjare
MVH
Johan
 
Angående Lisa och kroppshyddor...

VKVs Lisa kan vara ett trevligt val, men observera att den bara rymmer fötter upp till ca storlek 43-44 (utan skor; med skor typ 42). Så om man är 189 cm och har fötter därefter, kan det kanske bli lite problem...
 
kajak för storfotade

För stora fötter kan jag rekommendera Svima Enterprise, mina förtiofemmor går i alla fall lätt in...med skor. Är en allmänt rymlig kajak med ordentligt med benutrymme.
 
Tjena

Jag vet inte om jag har ngn särskild akrobatik i mina fötter för jag har nämligen storlek 47 och har paddlat Lisa några gånger utan problem
MVH
Johan
 
tungvikt

Støtter opp om Prijon Kodiak ( nytt navn i år?)
Har prøvd endel andre kajakker over 400 l volum,
men mener Prijon har flott miks på komfort , lastvolum
fart , stabilitet og kvalitet - til grei pris.
Og den har stivhet og vekt som en glassfiberbåt !
Meget bra - jeg er over 100 kg.
 
Svar på dina frågor...

Jag är själv rätt stor, typ 185 och 120kg.

Kan rekomendera följande kajaker:
1) Sea bear från Paddling Perfection(Nya Zeeland).
2) Vision från Seaward kayaks(Kanada).
3) Saguenay & Nanook från Boreal design(Kanada).
4) Solstice GTXL från Current designs (Kanada).
5) EcoBezhig från Perception Kayaks (Nya Zeeland).

Alla kajaker säljs i Sverige.
Paddlar själv Sea bear och Orion (P&H). Kommer även att inhandla en EcoBezhig i vår.

Lycka till...
 
VKV Offshore

Är 195cm/95kg. Paddlar en VKV Offshore och är mycket nöjd med den. Även med mycket packning tycker jag att den är trevlig att paddla.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.