Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat

Jag tror faktiskt att läget är relativt lugnt, i alla fall för klubbkurser och andra klubbaktiviteter. Som det står ovan får man hålla icke-kommersiella kurser, lägesverksamhet och tävlingar så länge man har tillstånd.

Har själv prata med länsstyrelsen angående hur man ansöker om tillstånd då SKK planera som vanligt att hålla en grund- och en fortsättningskurs där under våren. Personen jag pratade med var positivt inställd till klättring, verkade förstår precis vad vi sysslar med och ville försäkra att meningen är att naturreservatet inte ska inskränka på klättring.

Däremot är det fortfarande oklart hur ansökningsproceduren funkar. Länsstyrelsen vill inte sköta det administrativa. De håller tydligen på att diskutera med SKF och verkar vilja delegera ansvaret, vilket i och för sig är också bara positiv då det visar att de har förtroende för förbundet och klättrare generellt. Kontakten med SKF har jag lämnat vidare så kan inte berätta något mer om det.

Hörde även att det bestämdes på Tunabergs KK årsmöte att ansökas om en generell dispens. Hur som kan det nog vara på plats att tacka de i Tunabergs KK och andra som varit i kontakt med länsstyrelsen under upprättandet av naturreservatet då det verkar blivit ett rätt så lyckat utgång.

/mags
 
Är det någon som vet var man ska parkera om man åker till tunaberg typ nu? Förut har ju ängen funkat, men nu står det något om att en ny parkering ska ordnas? Hur blir det med parkeringspengarna, som förut eller??
 
Ängen tills vidare

mlifriberg; sa:
Är det någon som vet var man ska parkera om man åker till tunaberg typ nu? Förut har ju ängen funkat, men nu står det något om att en ny parkering ska ordnas? Hur blir det med parkeringspengarna, som förut eller??

Hej!

Jag var där i lördags (15/4) och parkerade då på ängen/åkern framför (den före detta) prästgården som vanligt. Anslaget vid åkern om rätt parkering är det samma som förrut. Inget anslag finns vid berget som visar att det blivit ett reservat.

/Örjan

PS
Jag mötte Andreas Harne vid Simonsberget. Han håller på med en förare över hela Nyköping inklusive Simonsberget och Bistaberget. Han verkar seriös i sitt arbete. Den nya föraren skall finnas klar under 2007. Han söker fina högupplösta färgbilder till sin förare.
http://www.bistaberget.info.se/
DS
 
Mags; sa:
Har själv prata med länsstyrelsen angående hur man ansöker om tillstånd då SKK planera som vanligt att hålla en grund- och en fortsättningskurs där under våren. Personen jag pratade med var positivt inställd till klättring, verkade förstår precis vad vi sysslar med och ville försäkra att meningen är att naturreservatet inte ska inskränka på klättring.

Ja, tro det eller ej - flera av oss som arbetar med naturvård på länsstyrelsen har vid upprepade tillfällen avslöjats med beteenden som i det närmaste skulle kunna betecknas som mänskliga!

Örjan, min gode vän (!), nu ska vi väl inte utgå ifrån att det går åt pipan, och att Pappa Staten i största allmänhet gör sitt yttersta för att ställa till förtret för hederligt folk? Bättre att lyfta på luren och ringa till länsstyrelsen om det är några funderingar, eller kanske till Björn Fiander som väl är en av de klättrare som bäst känner Simonsbeget och som har varit med under reservatsbildandet?

Vi ses på Simonsberget - även i framtiden!

Fridens!

/Per
 
Vill också lägga till en rad här om att ni som jobbat för klättringen har gjort ett bra jobb. Stort tack för att ni bevarat ett mycket fint berg för klättringen! Vi ses säkert där någon eller några gånger i år också.
 
Som jag skrivit längre upp verkar reservatets restriktioner i det här fallet vettiga, och det är glädjande att se att det kan bli så, och att det antagligen finns några personer som gjort ett bra jobb här.

Jag tror inte att det är nån större risk för att de personer som arbetar med reservatsfrågorna på länstyrelser mm. är illvilliga och i grunden vill hindra klättrare från att vara i skogen.

Jag tror däremot att det har förekommit många reservatsbildningar där markägare, jaktarrendatorer etc. har haft personliga intressen i att det inte ska "springa löst folk" i markerna, och att man då utnyttjat reservatsbildningar för att få restriktioner som är dåligt motiverade. Jag vet några fall i Sörmland och Bispberg är ju kanske annars det mest kända fallet.

(Ett nästan lustigt fall i Sörmland är annars Bornsjöns reservat. Det är avsevärt större än sjön och det har bildats för att skydda vattentäkten samt hålla markerna tillgängliga för friluftsliv.
I sjön får man dock åka motorbåt (med vilken gammal tvåtaktare som helst). Man får däremot inte klättra någonstans i reservatet. Ytan är f ö 239 ha varav 37 ha vatten, så det finns ju en hel del mark som ligger rätt långt från vattnet. Även ytor som har sin avrinning i andra riktningar än till sjöarna i reservatet. Ursäkta om jag tjatar om trista saker, men reservaten riskerar naturligtvis att betraktas som något mindre önskvärt om det är "svårt att förstå syftena" med dem.)
 
Den största orsaken till att det stängs klippor i Sverige tror jag är ren okunskap om vad klättring innebär. Intrycket hos gemene man är (länstyrelser inräknade) att klättring är en extrem risksport som sliter massor på natur och klippor.

Detta kommer alltid att ligga oss i fatet när det gäller access och det kommer inte att förändras förrän vi har spritt mer kunskap om vår sport...

Ett typexempel är Bornsjöns reservat som Mezzner skriver om, där är det tillåtet att hålla orienteringstävlinigar och hålla läger (hur stora som helst i princip) efter samråd med naturvårdsförvaltaren. Men man får inte använda ett rep på klippor. Vore kul att se en motivering och underlag till dessa beslut.

Samma sak har hänt i Kvärk i Skåne med, vad jag kan se, mycket otydliga motiveringar till förbudet.

Min erfarenhet från Europa är att klättring här är en mycket mer etablerad sport hos allmänheten, så när beslut tas så finns det en baskunskap hos beslutstagarna.

Jag kan tycka att en del av ansvaret för stängningar ligger hos förbundet och den information som sprids till beslutande organ. Jag tycker att SKF borde skapa generell information till beslutstagare genom publikationer med relevant information och även kanske undersöka möjligheten att ha ett samarbete med nåt universitet så att man kan ta fram bevis på hur skadligt klättring egentligen är för klippor och vegetation.

När det gäller fågelliv så är det uppenbart men hur skadligt är klättring för mossor och lavar?! Det är ju det vi torskar dit på idag, så vi borde ha koll på det!

Större aktivitet INNAN förbud i stället för efter beslutet!
 
När det gäller Bornsjön har jag tänkt gå vidare med det eftersom det finns berg som är intressanta där, där klättring definitivt inte kan inverka på vattentäkten.

Förvaltaren är Stockholm Vatten, och jag undrar om det är någon som haft kontakt med dem, bra eller dåliga, tidigare? Det är det antagligen eftersom det finns en klippa som bultades osv. men där man insåg att det vara förbjudet och även hade kontakter med markägaren.

Maila till mig ang. dessa kontakter så har jag lättare att veta vem jag ska vända mig till (eller vem jag inte ska vända mig till)!
 
Förbudet befaras tydligen börja gälla från midsommar i det fallet; men det vet nog han som postat inlägget på bloxc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gahne Div. getingbon på Simonsberget (Tunaberg) Klättring allmänt 7
Mike C Upphyttad kamsäkring, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 1
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
pajoon Teknisk Examination Tunaberg 26-27/8 2017 Klättring allmänt 0
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
AnkiV Borttappad klocka Tunaberg Klättring allmänt 6
ronpe661 Tunaberg? Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 4
Gamling Upphittat Tunaberg Klättring allmänt 0
seon Klätterträff i Tunaberg 15-16 september 2012 Klättring allmänt 8
helmutlotti Access Tunaberg: Kör ej på privat väg Klättring allmänt 21
seon Konstvärme i Tunaberg till helgen. Klättring allmänt 0
viktor_maiden Kvarglömda kokkärl tunaberg Klättring allmänt 13
Mezzner Kamsäkring upphittad Tunaberg Klättring allmänt 5
seon Klätterträff i Tunaberg 10-11 september 2011 Klättring allmänt 22
Mezzner Fall, Tunaberg Klättring allmänt 7
teoek Hastighetsrekord Tunaberg? Klättring allmänt 2
jcederli Upphittat i Tunaberg 3/7 Klättring allmänt 0
seon Klättring och fest hör ihop i Tunaberg den 18-19/9 Klättring allmänt 0
jimtho JAG VILL UT Tunaberg/ågelsjön Klättring allmänt 4
seon Tunaberg 09, Klätterträff 26-27 september Klättring allmänt 17
seon Tunaberg 6:e September 08. Klättring allmänt 10
Raje Tunaberg - Luftfinger Klättring allmänt 3
seon Sport- och Tradklätterträff i Tunaberg 22-23/9 Klättring allmänt 15
Erik af Essingen Upphittad kilpetare på Tunaberg Klättring allmänt 2
BF Reservatsbestämmelser Tunaberg Klättring allmänt 10
Gamling Getingvarning Tunaberg Klättring allmänt 34
pecall Kvarglömt i Tunaberg 20/8-06 Klättring allmänt 0
mo9jan Tunaberg. Klättring allmänt 1
Il Spirito Fel gällande Tunaberg. Klättring allmänt 0
KlätterJon Mobil upphittad i Tunaberg! Klättring allmänt 0
Avslzyx Riktigt fika, riktig grillning i Tunaberg Klättring allmänt 2
climbrob Skit i Tunaberg! Klättring allmänt 66
Matt Förare Tunaberg Klättring allmänt 1
Björn Fiander Information om Tunaberg Klättring allmänt 7
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
hillevihelm rep borttappat/Tunaberg Klättring allmänt 0
sfrge Förare över Tunaberg?? Klättring allmänt 2
Björn Fiander Tunaberg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
seon Jacka hittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
jimpaz Förare över tunaberg Klättring allmänt 0
clunk Please help with climbing information Tunaberg Klättring allmänt 3
Björnklaar Förare över Tunaberg! Klättring allmänt 0
hillevihelm tunaberg/camelot Klättring allmänt 0
Intensiv uppladdning i Tunaberg Klättring allmänt 0
Sensommarträff i Tunaberg Klättring allmänt 0
Klättra i Tunaberg i helgen? Klättring allmänt 0
Gamling Tunaberg Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.