Tunaberg - Luftfinger

Var i Tunaberg idag och såg att den fina klasikern på Pelarväggen Luftfinger hade fått nya bultar. Bra insiativ men varför har de blivit 7 istället för typ 5 som det var förut. Jag tycker att det är en kanonled och att den var väldigt välsäkrad innan med ett bra killägg men nu sitter det en limbult där istället. Trodde att Tuna var ett sådant ställe där det inte överbultades. Tråkigt!!

Jag och min kamrat (tillika bultfinansiär) Örjan satte dit dem. Först klättrade jag leden på topprep ett par gånger för att lista ut var bultarna skulle sitta.

Vad som är välsäkrat eller inte är alltid subjektivt. Så här resonerade vi:

Tidigare satt bultarna på slutsvaet glest och var halvdåligt placerade. Om man föll på fel ställe (d v s mitt på svaet samt precis i utsteget när man går över kanten ) riskerade man fula pendelfall och skrapa sig mot svaet. Framför allt kunde utsteget ge intressanta ortopediska följder för den oturlige klättraren. Därför satte jag 3 bultar där i stället för 2 och placerade dem på mer strategiska ställen.

Angående killägget. Det skulle framstå som underligt och lite krystat att ha 6 bultar och en kil för att klättra en led som till sin karaktär är en sporttur. Så resonerade man inte på 1980-talet när leden gjordes, men det gör man i dag. Förstebestigaren Johan Luhr gör det definitivt, i dag hade han bultat leden i sin helhet och dessutom satt ett firningsankare på den.

Det som avgjorde frågan för oss var att den lilla diedersprickan där man lägger kilen inte är riktigt solid. Berget låter suspekt på flera ställen och jag skulle absolut undvika att lägga t ex en Alien där p g a risken för att ett block bryts loss.

Med erfarenhet av tidigare ombultningar tror vi nu att fler kommer att klättra denna fina led (som dock borde höjas till 7b+ om man frågar mig).

Mer info om ombultningar på http://dangerzone.forum24.se/

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Håller med Raje, tråkigt med extra bultar, men annars bra initiativ. Men man ska inte glömma bort att inte alla tycker att det är krystat att placera kilar om det är långt mellan bultarna...

Men man ska inte glömma bort att inte alla tycker att det är krystat att placera kilar om det är långt mellan bultarna...

To place a nut, one needs to have it with, right? In most cases, 5 bolts in 10m would mean a sport route. In sport climbing, it makes very little difference whether it's 5 or 7 bolts you clip, or the fact that you have 7 today where it was 5 before, so far as the clips don't hinder the moves or jeopardize safety. Moreover, one of important psychological goals in training for sport climbing is to stop considering bolts as key points of the climb.

But this case is exceptional. If I remember correctly, this route Luftfinger is more like a second pitch that starts from a ledge in the upper part of the cliff, and there is no bolts on either of the first pitches leading to that ledge? So one will be carrying a rack of nuts when up there anyway.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips