Trolltunga eller lapporten/abisko 2015?

Jag har aldrig gått raka spåret mellan Trollsjön och Kårsvagge och det är inget jag någonsin ens kommer att fundera på att göra..

Tack, det var den känslan jag fått när jag studerat kartorna, men ändå tycks vissa ha åsikten att det är lätt gjort att fortsätta söder eller österöver. Då skippar vi det. Samma väg tillbaka alltså.

Tack för alla svar detta läggs in i beräkningarna! :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Värt att notera är området kring Trolltunga inte ligger i naturreservat eller nationalpark.

Första delen på vandring dit går genom ett sommarstugeområde. Jag minns att när jag vandrade dit stördes jag av alla fula kraftledningar i under hajken dit.
Utsikten vid Trolltunga är vacker vid fint väder. Men stenen som sticker ut från berget känns lite överskattat inte på långa vägar lika stor som Preikestolen.
Komplettera gärna med något annat i backup.

Rekommenderar därför göra andra vandringar i området. ex dagsvandringar upp på Fogelfonna eller Lofthus (fjordbotten till fjället ovanför).

Även tänkt filma en del och tips på rimlig utrustning för det är varmt välkommet.
Filmade vår tur till kebnekaise med mobiltelefoner, den ligger på youtube http://youtu.be/v1eDmsj4ft4

Jag använde en enkel, liten, robust och vattentät GoPro3 Silver-kamera under årets korta Kebnekaise-vandring. Hade den i fickan och kunde snabbt ta upp och filma när som helst. Finns ingen display så man får köra på känsla men vidvinkeln (vars effekt jag gillar!) gör det lätt att sikta rätt. Finns i princip inga inställningsmöjligheter heller. Enklare (och roligare) blir det inte!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips