Trollsk urskog ?!

Glöm inte bort Skuleskogens nationalpark söder om Örnsköldsvik. Mitt i Höga kusten, dramatiska berg, djupa skogar och blöta myrar, precis vid havet...

Dessutom finns Jämtgaveln och Helvetesbrännan i Ånge kommun (mitt i Sverige..., väster om Sundsvall). Två naturreservat med skog och berg. Orört och lite folk.

Troll som i sagorna

Vill du uppleva troll?? Gå John Bauerleden!! Från Gränna till Jönköping. Såg iofs inte ngr troll när jag vandra men ta med ngr böcker och läs under färden så kan nog fantasin sätta igån. Riktigt trevlig skog. Dock är det med inslag av bruksmark - så helt urskogigt är det inte... men fint!!

HMFL

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Trollskogen

TROLLSKOGEN !!

Beskrivning:

Spännande skogsmiljö av gamla, vindpinade tallar och ekar, övervuxna av murgröna. Inne i skogen finns också gravrösen och rester av försvarsverk. Strövstigar.
Plats, Ort:

Öster om Grankullavik

Vägbeskrivning:

Väg 136 norrut. Söder om Byxelkrok tag österut mot NabbelundBeskrivning:

Re: Trollskog

Om man av någon anledning får för sig att Tiveden är en perfekt plats att träna sig i att vandra efter kompass i svåröverblickbar oländig terräng; då vet man efteråt att trollen finns.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.