Treriksröset vecka 18?

Guest

Gäst
Har funderingar på att skida till / runt Treriksröset men har inte direkt stor kunskap om området och väder. Är det en dum idé att försöka ta sig en tur där vecka 18. (snö-inte snö mm)?

Har i princip vandrat Sarek runt så sommarfjällvana finns. Har amatöråkt skidor på Kungsleden.

Snälla alla ni som känner att ni sitter på info; dela med er!

Tack på förhand Karolina P

Vecka 18 borde inte vara några problem med snön så långt norrut. Jag har varit i fjällen en del runt den tiden i södra Lappland och där har det inte varit några större problem med snö, i.a.f. inte för turåkning. Annars tycker jag att det där nästan är den finaste tiden på året. Vädret är ofta stabilare än tidigare på säsongen och dagarna är långa. Med lite tur kan man få en vecka med strålande sol och temperaturer strax under noll.

Så sent på säsongen borde det inte vara någon större risk för riktigt dåligt väder, men man vet ju aldrig. Grundläggande säkerhetsutrustning måste man ha med, och självklart veta hur man använder den. Det beror lite på i hur utsatta lägen du tänker bege dig. Kalfjäll är aldrig att leka med i dåligt väder.

Har själv funderat på att åka någonstans vecka 17-18 men inte hittat någon att åka med - är du intresserad av sällskap?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
det jag vet

karolinapettersson; sa:
Har funderingar på att skida till / runt Treriksröset men har inte direkt stor kunskap om området och väder. Är det en dum idé att försöka ta sig en tur där vecka 18. (snö-inte snö mm)?

[klipp]
Tack på förhand Karolina P

Tja, Pältsastugorna (STF_stuga med stugvärd) har man ju tillgång till i området. Nånstans på http://www.meravsverige.nu kan du hitta vilket datum de stänger, men de är ju normalt sett öppna till omkring 10:e maj har jag för mig.

Fast ni kanske ska tälta eller bo i bivack ?

Snömässigt ska det inte vara några bekymmer. Mitten av maj finns det nog snö oxå om snömängden är normal (vilket kan studeras på http://www.smhi.se där finns aktuell snödjupskarta för hela Sverige).

Skidbestigning av Pältsan (1400 meter nånting) verkar fint. Jag läste om en sån topptur i Utemagasinet för ett tag sen. Personalen i Björkliden , se http://www.bjorkliden.com verkar ha en hel del erfarenheter därifrån. De verkar spendera lediga dagar där
ibland :)

Jag har för mig att det är fjällkartan BD1 som gäller.

MVH Mats, Umeå

Till toppen

Hej!

Utemagasinet nr 2 år 2000 har en artikel om Pältsa-området.

Där beskrivs en tur som görs i början av maj.

Kan säkert beställas på utemagasinet@milvus.se

Mvh Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips