treriksröset-smygehuk

Tänker ta mig genom sverige till fots nästa sommar. Men eftersom jag inte vandrat längre än 2-3 mil i sträck innan så tänkte jag höra om någon har tips och råd till mig.
Kommer gå en hel del på asfalterade vägar för att "spara lite tid" men även på vandringsleder där det passar min rutt.
Det jag funderar mest på just nu är vad jag ska ha på fötterna. Jag har ett par höga lundhags som funkat bra hittils. Men jag har inte använt dem några längre sträckor på asfalt. Är det bättre med vanliga löparskor då? Eller är det kass med gympadojor när man har 20 kg på ryggen?
 
Om du ändå skall gå på vägar, så bör du ju försöka bära så lite som möjligt, låga kängor med bra sulor kan ju vara en kompromiss. Jag tycker ju att Lundhags skulle bli onödigt klumpiga på vägar.
 
Om du studerar trådarna på Utsidan

Läser berättelser om folk som gått långt tex Linköping - Santiago de Composella mfl kommer du att förstå att kombinationen gå på hårt underlag kräver lättare skodon med dämpning, flera par och en väsentligt lättare packning än 20kg, tom hälften kommer att vara dig till hinder... men som skrivet ovan av klager och mig börja med att Sök på Utsidan.se snett upp till höger!
//J
 
tack

Tackar för svaren gott folk. Har spanat runt en del. Det får bli ett inköp av nya vandringskängor verkar det som.
Men eftersom jag kommer bära med mig en del tror jag att jag kommer upp, kanske inte till 20kg, men åtminstone över tio. Och det tror jag inte att jag kommer ha några problem med. I värsta fall får jag skicka hem något... kanske kameran? :)

Varför kan jag inte börja uppifrån förrän i mitten av juni?
 
En orsak till att

man fordom inväntade våren var att det skulle hinna torka upp....längre norrut kommer våren senare.... Att försöka forcera sig fram i blötsnö är i praktiken ogörligt....så det blir till att vänta på före eller börja tidigare och starta med att skida söderöver till en början....
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.