Treriksröset-Smygehuk

dobben; sa:
Varför ska tråden läggas ner? Det är väl bara att sluta läsa om man är trött på den.

Jag menade inte att förolämpa dig genom att säga att unga är dumma, det är ju bara ett faktum att de relativt sätt är mindre erfarna och bristande erfarenhet kan kallas dumhet om man hårdrar det lite. Jag har också varigt ung och dum men jag insåg det så jag var inte lika kaxig som du. Nu är jag gammal, eller åtminstone ädre än du, och erfaren. Men du kanske menar jag har någon sorts bristande förmåga att hantera all information som jag kommit i kontakt med. Så kan det ju vara men oavsett det så måste man faktiskt prioritera och generalisera. Jag har inte och kommer inte att ta del av all information jag kan hitta om dig därför att jag redan har kommit i kontakt med sådana som dig väldigt många gånger (nu pratar jag inte om din personlighet utan om den roll du tagit på dig). Min erfarenhet säger mig att min bild av dig inte skulle förändras även om jag gick djupare så därför avstår jag. Men du kanske är helt unik och då har jag missat något men det förändrar inget eftersom jag bara är intresserad av den typ jag tror du är och inte dig personligen.

Jag vet inte vad din definition av att överleva som företag är men i min begreppsvärld så innebär det att man har någon form av verksamhet som ger intäkter och det tycks ju inte du ha. Ha f-skattesedel, företagsidé och en hemsida kan ju vem som helst ha.

Kostar det 15000 att hålla sig cyklande en vecka? Har du inte redan en cykel och viss utrustning?

Jag skrev tidigare att all publicitet var bra (självklart finns det undantag) men det gällde mer för att dra uppmärksamhet till cykelprojekten som vi då diskuterade jag tror inte att det här gagnar ditt företag, så nu måste jag även ifrågasätta din kompetens som marknadsförare.

Bristande erfarenhet är inte synonymt med dumhet då det senare handlar om att personen har problem att hantera informationen. De är två olika saker men det innebär inte att en person kan både ha bristande erfarenhet och vara dum. Men som du kanske också vet kan man vara dum även om man har efarenhet utav livet.

En intressant företeelse. Somliga människor vill gärna kategorisera och generalisera istället för att acceptera att verkligheten är mycket skiftande. Det finns inget svart eller vitt i livet bara gråa nyanser. Om man gör som du och kategoriserar människor baserat på lite information i fasta fack så riskerar man uppleva en värld med olika typer utav stereotyper. Men världen är inte sådan. Människor kan vara mycket lika eller olika varandra även om de till synes ser liknande ut. Inget du kan avgöra med blotta ögat. Visst kan man dra generella drag kring en grupp av människor men att derivera dessa drag till en person som mig och göra mig till en stereotyp ger troligen upphov till en helt felaktiv bild.

I min begreppsvärld innebär överlevnad att man inte går under (sådan är den generella betydelsen). Enligt NE:s ordbok betyder överleva: (lyckas) behålla livet i påfrestande situation: han överlevde trots de svåra skadorna
Bet.nyanser: a) med avs. på viss fara, prövning e.d. (lyckas) behålla livet trots: han överlevde den svåra sjukdomen; ; attacken; ; olyckan; ; chockstadiet.
Sedan hur du vill tolka ordet i fråga är ju upp till dig men att ansluta dig till den gängse uppfattningen vore ju inte fel. Men du har helt rätt i att nästan (finns undantag naturligtvis) vem som helst kan ha ett registrerat företag, ha F-skatt och hemsida. Däremot kan jag inte förstå hur du ur ditt (bristfälliga) material kan dra slutsatsen att jag inte har en verksamhet och inkomster?
Ett typiskt exempel på en person som är mindre begåvad är att personen i fråga gärna diskuterar saker som de inte har insyn i...

Jag hade viss utrustning men saknade grejer så som, vintercykelkläder, sovsäck, vätskesystem (i flaskor fryser det snabbt) osv. Sedan behövde jag byta ut trasig och utsliten utrustning så som hjul, däck, dubbdäck osv. Till det kommer kostnader för transport utav cykel upp till norr och från söder och hem. Under sommarförhållande kostar det inte alls lika mycket och det är klart att man kan komma undan billigare men frågan är hur stor chansen är då att man klarar det. I mitt fall kostade det kring 15 000 i reda pengar det här äventyret. Då bortser jag från grejer som jag kommer att betala för senare eller redan har betalat för så som hemsidan, mobiltelefonkostnader osv.

All publicitet är bra publicitet. Syns man inte så finns man inte, så är det inom näringslivet. Klart att det finns undantag från regeln men personer som inte köper framtida produkter för att de har sett diskussionen skulle ändå inte ha köpt produktera för de inte kände till företaget och produkterna. Dålig publicitet är snarare att ett företag har dåliga tjänster (jämfört med priset) eller produkter (jämfört med priset).
 
Ville bara skriva....

Ville bara skriva att jag hoppas det kommer en berættelse hær! Fattar inte vad det ær før fel på folk hær som inte har ngt bættre før sig æn att gnælla nær folk gør kul saker som dom sækert lagt ner mkt jobb på att planera och genomføra.

Kanon kul grej och hoppas verkligen vi får en reseberættelse!
 
Mickael83; sa:
Vem har sagt att det är en bedrift?

Du, på företagets hemsida. Jag tolkar i alla fall "har trots branschens fall överlevt" som ett sätt att försöka framhäva företaget som något som gått bra. Men sanningen är alltså att företaget mer eller mindre legat på is?

Fast om det nu är så lätt att överleva, varför går en del företag i konkurs?

Därför att de har anställda som inte är så pigga på att låta bli att ta ut lön om affärerna går dåligt...

Alltså, det som är en bedrift är inte att behålla ett företag registrerat när branschen går i botten, det är att hålla företagets verksamhet igång (ha en omsättning och kunna betala ut lönerna).
 
nermander; sa:
Mickael83; sa:
Vem har sagt att det är en bedrift?

Du, på företagets hemsida. Jag tolkar i alla fall "har trots branschens fall överlevt" som ett sätt att försöka framhäva företaget som något som gått bra. Men sanningen är alltså att företaget mer eller mindre legat på is?

Fast om det nu är så lätt att överleva, varför går en del företag i konkurs?

Därför att de har anställda som inte är så pigga på att låta bli att ta ut lön om affärerna går dåligt...

Alltså, det som är en bedrift är inte att behålla ett företag registrerat när branschen går i botten, det är att hålla företagets verksamhet igång (ha en omsättning och kunna betala ut lönerna).

Nej. Sanningen är att det är full rulle på utveckling utav produkterna som du ser på sidan, men man kan inte sälja något om det inte är färdigt. Uppbyggnadsfasen för ett företag som mitt ligger på ungefär 1-3 år. En mjukvara tar ungefär ett år att utveckla från idé till färdig produkt och på vägen finns risken att nya konkurrenter "poppar upp" och man tvingas lägga ned sitt projekt och börja på ett nytt. Att fortsätta utveckla en mjukvara som inte kommer att sälja så bra (mättad marknad) är ju ingen mening. Detta är väldigt stor skillnad jämfört med en gräventreprenör som har sina omkostnader nära kopplade till inkomsterna.

Ytterligare spekulationer. Hur vet du att jag inte har haft anställda eller omsättnig för den delen?

Även att driva ett företag utan anställda när en bubbla spricker kan vara en utmaning. Visst att ha ett registrerat företag kan man ha utan att göra något nämvärt men som företagare står man utanför både a-kassan och det socialskyddsnätet (i form av socialbidrag).

Att minnimera enskilda näringsidkares verksamheter till rena hobbyprojekten och påstå att det är lätt att driva ett företag bara för att man inte har anställda är att trampa alla småföretagare på tårna. De flesta småföretagare börjar inte anställa folk vid starten utan utökar verksamheter allteftersom det går. Just själva starten kan vara förknippad med tunga lån och olika typer utav löpande avtal så som telefoni, hyror osv. Om då kundkretsen försvinner (på grund av en bubbla) så är det inte så lätt att betala sina räkningar. Testa så får du se, om du inte tror mig. Såg många som bundit upp sig på olika sätt och var tvingade till konkurs eller avveckling, själv lyckades jag klara mig genom att ta andra jobb utanför min verksamhetsgren.

Jag har inte hävdat att mitt företag går bra men man förlorar inget på att antyda det. Om du funderar efter lite, vill du köpa utav ett företag som går strålande eller bara sådär? Eftersom du är så förtrogen med marknaden kan ju du förklara för mig varför man inte ska framhäva sin bästa sida?
Ungefär som pizzerian som hävdar att just dom har stans godaste pizzor. Alla företagare (som är något intelligenta) visar sina bästa egenskaper utåt.

PS. De flesta nyföretagare i min ålder (18-25) klarar sig inte mer än ett par år. Källa: Kommer tyvärr inte ihåg i och med att det var ett par år sedan jag läste artikeln om hur länge nyföretagarna klarar sig men jag minns att om jag klarade två års gränser så skulle jag trotsa statistiken.
 
Mickael83; sa:
Ytterligare spekulationer. Hur vet du att jag inte har haft anställda eller omsättnig för den delen?

Det tog jag för givet eftersom du beklagat dig så över att du är en fattig student. Men ok, det kan ju vara så att du bara äger företaget och därmed inte får ut nån lön? Och att du alltså som ägare av företaget har anställda som du betalar ut lön till?

Men då är ju frågan hur du i såna fall skulle ha råd att finansiera ett sånt företag i 2-3 år (samtidigt som branschen faller), men inte har råd att finansiera en cykling från Treriksröset till Smygehuk?

Jag har alltså lite svårt att få det du skriver att gå ihop. Är du en fattig student eller inte?

Visst är det mycket spekulationer, men det beror ju på att du inte skriver särskilt mycket informativt. Vi får ju försöka dra våra slutsatser av det du skriver.
 
nermander; sa:
Mickael83; sa:
Ytterligare spekulationer. Hur vet du att jag inte har haft anställda eller omsättnig för den delen?

Det tog jag för givet eftersom du beklagat dig så över att du är en fattig student. Men ok, det kan ju vara så att du bara äger företaget och därmed inte får ut nån lön? Och att du alltså som ägare av företaget har anställda som du betalar ut lön till?

Men då är ju frågan hur du i såna fall skulle ha råd att finansiera ett sånt företag i 2-3 år (samtidigt som branschen faller), men inte har råd att finansiera en cykling från Treriksröset till Smygehuk?

Jag har alltså lite svårt att få det du skriver att gå ihop. Är du en fattig student eller inte?

Visst är det mycket spekulationer, men det beror ju på att du inte skriver särskilt mycket informativt. Vi får ju försöka dra våra slutsatser av det du skriver.

Jag är fortfarande en fattig student, man kan vara båda samtidigt...

Att jag skulle ha haft anställda är inte samma sak som att jag fortfarande har...

Du antar att det inte bedrivs någon verksamhet trots att det står så på hemsidan? Det verkar lite motsägelsefullt. Om man vill veta kan man fråga istället för att spekulera...
 
Karlholm; sa:
Mickael83; sa:
[Alla företagare (som är något intelligenta) visar sina bästa egenskaper utåt.

:) Jahapp. Och det tycker du att du lyckats med?

Sina bästa egenskaper kan också vara att kunna driva in skulder och kväva spekulationer om dålig kvalité på ens produkter. Kritik behandlar man bäst genom att bemöta den, inte genom att tiga och låtsas som ingenting. Då tror folk att det ligger en katt begraven.

Alla människor (som är något intelligenta) är vänliga mot andra människor för att få sin vilja igenom. Så har det inte varit på min gästbok. Tycker ni att ni har lyckats (även om du själv inte har skrivit, påstår du)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
Hennke Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.