Trepass leden

Verkar så

Som det blivit på den senaste tiden, med barsmälta isar, så verkar det som att det blir mer och mer nödvändigt.

Men, men, SMHI har ännu inte börjat med 12månadersprognoser, så man vet aldrig vad som kan hända.

För 7-8 år sedan gick jag där i augusti. Inga problem med vanliga kängor. Härlig mjuk snö i alla pass.

Det var tider det.
;)

//Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej! Jag gick där för två veckor sedan. På glaciären fanns det det ingen snö på. Bara ren is. Alltså måste stegjärn användas. Dock kunde jag gå runt den på höger sida, sett nerifrån, i stenskravlet. Inte speciellt svårt bara man ser upp med lösa stenar. /Johan

Knivglaciären, va?

mo9jan; sa:
Hej! Jag gick där för två veckor sedan. På glaciären fanns det det ingen snö på. Bara ren is. Alltså måste stegjärn användas. Dock kunde jag gå runt den på höger sida, sett nerifrån, i stenskravlet. Inte speciellt svårt bara man ser upp med lösa stenar. /Johan

Det du här berättar om är Knivglaciären vid Unna Reaidda, eller hur?

Övriga passager på leden, då. Vet du något om dem?

//Bert

Det är ju bara nämnda glaciär som brukar vara ett problem utmed trepassleden. Där tycker jag själv det varit värt besväret att ta med stegjärnen när man sett andra försöka ta sej upp och ned för glaciären/kanten av glaciären på annat sätt. I övrigt är det ett par snöfält vid Svarta sjön som passeras samt ett snöfält i anslutning till Kebnepakteglaciären. Jag har gått över de snöfälten några gånger (senast i förra veckan) och där har aldrig varit behov av stegjärn.

Landberg; sa:
...som passeras samt ett snöfält i anslutning till Kebnepakteglaciären. Jag har gått över de snöfälten några gånger (senast i förra veckan) och där har aldrig varit behov av stegjärn.

1998, tror jag det var, så kunde man inte ta sig upp där utan stegjärn. Det vittnade många om. Den sommaren var ovanligt regnig.

//Bert

Re: Knivglaciären, va?

Det du här berättar om är Knivglaciären vid Unna Reaidda, eller hur?

Övriga passager på leden, då. Vet du något om dem?

Det stämmer inte helt. Det finns två glaciärer från Unna Räita stugan och över passet mellan Pyramiden och Knivkammen. Exakt namn vet jag inte men det är bara på den ena man går. Eller passerar på sidan som jag gjorde.
Övriga pass är enbart sten, sten och åter sten. Med något snöfält runt Svarta sjön som de andra beskriver. Det luriga med dessa är att inte gå för nära sjön, på snön, om den brister eller man halkar. Vattnet är säkert jättekallt.
/Johan

Det är bara att konstatera...

... att klimatförändringarna sker snabbt. Det som gällde förra, eller förrförra året, gäller inte längre.

Trepassleden, eller jojo-leden är snart helt barsmält. För 7-8 år sedan gick man behagligt på lagom mjuk snö över passen.

Och hur det ser ut nästa år.... tja, det vet man först när man står där.

Fast det gör ju vandringen ännu mer spännande, förstås.

Man kanske får vända.
Ta en annan väg.
Uppleva mer!

//Bert

;)

Re: Re: Knivglaciären, va?

Mina erfarenheter från jojoleden är från 2004.

Går man från Unna Räita passerar man en liten glaciär. På kartan är den vill kilometerstor, i verkligheten var den väl en cirka 15-20 meter om jag minns rätt. inte mycket kvar alltså.

Vid sjön gick jag alldeles nere intill sjön, delvis på snön utan några som helst problem. Men jag kan intyga om att det är k-k-k-k-k-allt i sjön. Intressant upplevelse att knuffa undan isbitar i vattnet man badar i. :)

Med tanke på avsmältningen borde väl glaciären man går på ner i Tarfaladalen (Kebnepakteglaciären ?) vara det stora problemet numera? I Unna Räita kan man ju gå på klippan som en del intygar. Men hur gör man i Tarfala om det bara är blankis där och man inte har stegjärn? Vad jag minns fanns det inget klippalternativ där om man inte har klätterutrustning.

Mvh
Peter P.

Re: Re: Re: Knivglaciären, va?

pal2; sa:
Med tanke på avsmältningen borde väl glaciären man går på ner i Tarfaladalen (Kebnepakteglaciären ?) vara det stora problemet numera? I Unna Räita kan man ju gå på klippan som en del intygar. Men hur gör man i Tarfala om det bara är blankis där och man inte har stegjärn? Vad jag minns fanns det inget klippalternativ där om man inte har klätterutrustning.

Mvh
Peter P.

Exakt, Peter!

Men enligt Johan, ovan, är det inget problem där heller. Visst går det att trassla sig ner. Men inte är det enkelt!

Kanske bättre åt andra hållet, då man kan spana in en lämplig "väg".

//Bert

Re: Re: Re: Re: Knivglaciären, va?

nidob49; sa:
pal2; sa:

Mvh
Peter P.

Exakt, Peter!

Men enligt Johan, ovan, är det inget problem där heller. Visst går det att trassla sig ner. Men inte är det enkelt!

Kanske bättre åt andra hållet, då man kan spana in en lämplig "väg".

//Bert

Johan: Jag blir lite osäker när jag läser det du skrivit. Menar du även nerfarten i Tarfala? Kan man ta sig ner/upp på klippan där utan klätterutrustning??

Mvh
Peter P.

Hej! Nerfarten till tarfala går att göra på två sätt som jag har föstått det. Mitt sätt var att korsa bäcken från svarta sjön och gå ner på vänster sida om den, sett uppifrån. Det blev en väldigt jobbig väg ner i väldigt lösa och branta stenras. Den lättare vägen ska vara att uppifrån gå till höger och ner längs glaciären på en grusås. Nerifrån såg det i år ut att vara fullt möjligt. Enligt stugvärden kan det innebära problem om den översta snödelen har smällt bort.

Vilken som är att rekommendera beror på dagsläget på snön. Min väg var jobbig och lite osäker med lösa stenar och branta stup. Fullt möjlig med ett extra mått av försiktighet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips