Trepass leden

Verkar så

Som det blivit på den senaste tiden, med barsmälta isar, så verkar det som att det blir mer och mer nödvändigt.

Men, men, SMHI har ännu inte börjat med 12månadersprognoser, så man vet aldrig vad som kan hända.

För 7-8 år sedan gick jag där i augusti. Inga problem med vanliga kängor. Härlig mjuk snö i alla pass.

Det var tider det.
;)

//Bert
 
Hej! Jag gick där för två veckor sedan. På glaciären fanns det det ingen snö på. Bara ren is. Alltså måste stegjärn användas. Dock kunde jag gå runt den på höger sida, sett nerifrån, i stenskravlet. Inte speciellt svårt bara man ser upp med lösa stenar. /Johan
 
Knivglaciären, va?

mo9jan; sa:
Hej! Jag gick där för två veckor sedan. På glaciären fanns det det ingen snö på. Bara ren is. Alltså måste stegjärn användas. Dock kunde jag gå runt den på höger sida, sett nerifrån, i stenskravlet. Inte speciellt svårt bara man ser upp med lösa stenar. /Johan

Det du här berättar om är Knivglaciären vid Unna Reaidda, eller hur?

Övriga passager på leden, då. Vet du något om dem?

//Bert
 
Det är ju bara nämnda glaciär som brukar vara ett problem utmed trepassleden. Där tycker jag själv det varit värt besväret att ta med stegjärnen när man sett andra försöka ta sej upp och ned för glaciären/kanten av glaciären på annat sätt. I övrigt är det ett par snöfält vid Svarta sjön som passeras samt ett snöfält i anslutning till Kebnepakteglaciären. Jag har gått över de snöfälten några gånger (senast i förra veckan) och där har aldrig varit behov av stegjärn.
 
Landberg; sa:
...som passeras samt ett snöfält i anslutning till Kebnepakteglaciären. Jag har gått över de snöfälten några gånger (senast i förra veckan) och där har aldrig varit behov av stegjärn.

1998, tror jag det var, så kunde man inte ta sig upp där utan stegjärn. Det vittnade många om. Den sommaren var ovanligt regnig.

//Bert
 
Re: Knivglaciären, va?

Det du här berättar om är Knivglaciären vid Unna Reaidda, eller hur?

Övriga passager på leden, då. Vet du något om dem?

Det stämmer inte helt. Det finns två glaciärer från Unna Räita stugan och över passet mellan Pyramiden och Knivkammen. Exakt namn vet jag inte men det är bara på den ena man går. Eller passerar på sidan som jag gjorde.
Övriga pass är enbart sten, sten och åter sten. Med något snöfält runt Svarta sjön som de andra beskriver. Det luriga med dessa är att inte gå för nära sjön, på snön, om den brister eller man halkar. Vattnet är säkert jättekallt.
/Johan
 
Det är bara att konstatera...

... att klimatförändringarna sker snabbt. Det som gällde förra, eller förrförra året, gäller inte längre.

Trepassleden, eller jojo-leden är snart helt barsmält. För 7-8 år sedan gick man behagligt på lagom mjuk snö över passen.

Och hur det ser ut nästa år.... tja, det vet man först när man står där.

Fast det gör ju vandringen ännu mer spännande, förstås.

Man kanske får vända.
Ta en annan väg.
Uppleva mer!

//Bert

;)
 
Re: Re: Knivglaciären, va?

Mina erfarenheter från jojoleden är från 2004.

Går man från Unna Räita passerar man en liten glaciär. På kartan är den vill kilometerstor, i verkligheten var den väl en cirka 15-20 meter om jag minns rätt. inte mycket kvar alltså.

Vid sjön gick jag alldeles nere intill sjön, delvis på snön utan några som helst problem. Men jag kan intyga om att det är k-k-k-k-k-allt i sjön. Intressant upplevelse att knuffa undan isbitar i vattnet man badar i. :)

Med tanke på avsmältningen borde väl glaciären man går på ner i Tarfaladalen (Kebnepakteglaciären ?) vara det stora problemet numera? I Unna Räita kan man ju gå på klippan som en del intygar. Men hur gör man i Tarfala om det bara är blankis där och man inte har stegjärn? Vad jag minns fanns det inget klippalternativ där om man inte har klätterutrustning.

Mvh
Peter P.
 
Re: Re: Re: Knivglaciären, va?

pal2; sa:
Med tanke på avsmältningen borde väl glaciären man går på ner i Tarfaladalen (Kebnepakteglaciären ?) vara det stora problemet numera? I Unna Räita kan man ju gå på klippan som en del intygar. Men hur gör man i Tarfala om det bara är blankis där och man inte har stegjärn? Vad jag minns fanns det inget klippalternativ där om man inte har klätterutrustning.

Mvh
Peter P.

Exakt, Peter!

Men enligt Johan, ovan, är det inget problem där heller. Visst går det att trassla sig ner. Men inte är det enkelt!

Kanske bättre åt andra hållet, då man kan spana in en lämplig "väg".

//Bert
 
Re: Re: Re: Re: Knivglaciären, va?

nidob49; sa:
pal2; sa:
Med tanke på avsmältningen borde väl glaciären man går på ner i Tarfaladalen (Kebnepakteglaciären ?) vara det stora problemet numera? I Unna Räita kan man ju gå på klippan som en del intygar. Men hur gör man i Tarfala om det bara är blankis där och man inte har stegjärn? Vad jag minns fanns det inget klippalternativ där om man inte har klätterutrustning.

Mvh
Peter P.

Exakt, Peter!

Men enligt Johan, ovan, är det inget problem där heller. Visst går det att trassla sig ner. Men inte är det enkelt!

Kanske bättre åt andra hållet, då man kan spana in en lämplig "väg".

//Bert

Johan: Jag blir lite osäker när jag läser det du skrivit. Menar du även nerfarten i Tarfala? Kan man ta sig ner/upp på klippan där utan klätterutrustning??

Mvh
Peter P.
 
Hej! Nerfarten till tarfala går att göra på två sätt som jag har föstått det. Mitt sätt var att korsa bäcken från svarta sjön och gå ner på vänster sida om den, sett uppifrån. Det blev en väldigt jobbig väg ner i väldigt lösa och branta stenras. Den lättare vägen ska vara att uppifrån gå till höger och ner längs glaciären på en grusås. Nerifrån såg det i år ut att vara fullt möjligt. Enligt stugvärden kan det innebära problem om den översta snödelen har smällt bort.

Vilken som är att rekommendera beror på dagsläget på snön. Min väg var jobbig och lite osäker med lösa stenar och branta stup. Fullt möjlig med ett extra mått av försiktighet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson jo-jo leden Fjällvandring 11
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.