Jojo-leden / Trepassleden

Hej alla glada vandrare.
Till veckan bär det av till norr, för vandring mellan Abisko --> Nikkaluokta (via Jojo-leden).
Är det någon som vandrat Jojo-leden nyligen, som har en "färsk" rapport om vatten och glaciärstatus?

Tack på förhand.
 
Jag gick där i september i fjol. Gick då ifrån Sälka mot Nallo och vek av mot Unna Räita där jag tillbringade natten. Dagen därpå gick jag hela vägen till Tarfala. Jag hade egentligen planerat att tälta vid sjö 1193 men det var lite väl stenigt just där för min smak och jag ville inte gå allt för långt ifrån leden heller för att leta en mer lämplig tältplats. Så jag fortsatte. Hur som helst, den enda glaciärvandringen för min del, blev längs sträckan ner mot Tarfala. Jag minns inte namnet på glaciären men den 'mynnar' i sjön vid Tarfalastugan. Här letade jag en stund efter alternativa färdvägar men hittade inget, i mitt tycke, bättre alternativ än att gå på och i kanten av glaciären förbi det brantaste partiet av en bergsrygg som ligger och löper jämte glaciären och som jag sedan anslöt till för att ta mig runt sjön och ned till stugan.
Det fanns inga sprickor eller liknande längs kanten av glaciären. Däremot längre ut och bort från bergsryggen skulle jag inte själv bege mig utan exempelvis stegjärn och isyxa.

Angående vatten så 'ska man' väl helst undvika smältvatten från glaciärer. Det finns dock ett flertal mindre jockar längs leden med rinnande och klart vatten. Framför allt i Gaskasvagge om jag minns rätt.

Ett tips för just denna leden är att skaffa en högalpin karta för att enklare planera färdväg. Likaså stavar var trevligt att använda framför allt i branta partier.

Lycka till!
 
Jag gick där i september i fjol. Gick då ifrån Sälka mot Nallo och vek av mot Unna Räita där jag tillbringade natten. Dagen därpå gick jag hela vägen till Tarfala. Jag hade egentligen planerat att tälta vid sjö 1193 men det var lite väl stenigt just där för min smak och jag ville inte gå allt för långt ifrån leden heller för att leta en mer lämplig tältplats. Så jag fortsatte. Hur som helst, den enda glaciärvandringen för min del, blev längs sträckan ner mot Tarfala. Jag minns inte namnet på glaciären men den 'mynnar' i sjön vid Tarfalastugan. Här letade jag en stund efter alternativa färdvägar men hittade inget, i mitt tycke, bättre alternativ än att gå på och i kanten av glaciären förbi det brantaste partiet av en bergsrygg som ligger och löper jämte glaciären och som jag sedan anslöt till för att ta mig runt sjön och ned till stugan.
Det fanns inga sprickor eller liknande längs kanten av glaciären. Däremot längre ut och bort från bergsryggen skulle jag inte själv bege mig utan exempelvis stegjärn och isyxa.

Angående vatten så 'ska man' väl helst undvika smältvatten från glaciärer. Det finns dock ett flertal mindre jockar längs leden med rinnande och klart vatten. Framför allt i Gaskasvagge om jag minns rätt.

Ett tips för just denna leden är att skaffa en högalpin karta för att enklare planera färdväg. Likaså stavar var trevligt att använda framför allt i branta partier.

Lycka till!
Tusen tack för info. Får mest hålla tummarna att vädergudarna är på vår sida :)
 
En aspekt är färdriktningen förbi Kebnepakteglaciären respektive glaciären vid Knivkammen/Pyramiden. Bägge dessa är lättare att gå nedifrån och uppåt. Så frågan är om det inte egentligen är mer lämpligt att gå norrut? Vad säger ni som gått i sommar eller senaste åren?

Thure
 
Glaciärvatten bör man passa sig för vet jag av erf från förra året runt Hardanger Jökull i Norge det slutade med ca 5v magproblem av några dl okokt vatten storm kokat någon minut ok och efter stått och skunkit och hällt bort ´bottensats´av silt.

Ang vägval så gick vi på 70 talet nära berget i ett ´gatt´ ned mot Tarfalastugan.
Och gick att tälta nära leden vid nämnda sjö om man ej är rädd om tältgolvet.(med de tält som fanns då var tältet oömt och vägde 3.6 kg för 3 P som delades av 2p)
Och sover bra gör de flesta fast grus när man är trött av de höjdmeter man tagit.
Har man ej ett dyrt regnställ kan man ju lägga det under tältet som markskydd ev soppåsar tex eller vattentäta packsäcken eller delar av ryggsäcken då avbärarbältet kan bli bra kudde för oss som sparar in på den vikten eller vattentäta påsen som jag fyller med tröjor och sockar som kudde.
 
Hemkommen efter 5 dagar Abisko - Nikkaluokta via Jojoleden / Trepassleden.
Det var betydligt mer påfrestande både fysiskt och psykiskt, än jag trodde. Vi utgick från Nallo-stugan och 12,5 timmar senare anlände vi Tarfala. Låga moln, blött och blåsigt hela vägen. Det medför hala stenar och långsamt tempo. Klart svårast var klättringen över första kammen vid Unna Räitta. Mellan pyramiden och knivkammen. Brant, halt och blåsigt.
Läskigast var nedgången intill glaciären vid Tarfala. Vandra brant ner i löst grus/morän precis intill glaciären med dess breda djupa sprickor.
Vid ankomst till Tarfalla fick vi av stugvärden höra att, veckan innan hade en tysk herre snavat vid samma nedfart och glidit ut och ner på glaciären. Mitt emellan två djupa glaciärsprickor. Hans tält lossna från rygga och fortsatte ner i en spricka och försvann.
Han lyckades sakta krypa tillbaka upp till säkerheten.
Med det sagt. Ta det piano där ute 😁
PXL_20230909_091727090.jpg
 
Läskigast var nedgången intill glaciären vid Tarfala. Vandra brant ner i löst grus/morän precis intill glaciären med dess breda djupa sprickor.
Vid ankomst till Tarfalla fick vi av stugvärden höra att, veckan innan hade en tysk herre snavat vid samma nedfart och glidit ut och ner på glaciären. Mitt emellan två djupa glaciärsprickor. Hans tält lossna från rygga och fortsatte ner i en spricka och försvann.
Han lyckades sakta krypa tillbaka upp till säkerheten.
Med det sagt. Ta det piano där ute 😁

Gick Jojoleden förra året i början av augusti och då valde vi mellan att gå på glaciären intill berget och att ta din branta väg över berget. Hade planerat för det sistnämnda men sikten var nära noll och jag bedömde att glaciären var det minst riskfyllda alternativet. Men då fanns en hel del snö kvar i kanten av glaciären. Låter på dig som den var helt bar nu på hösten.
 

Bilagor

  • Tarfala.jpg
    Tarfala.jpg
    62.5 KB · Visningar: 176
Gick Jojoleden förra året i början av augusti och då valde vi mellan att gå på glaciären intill berget och att ta din branta väg över berget. Hade planerat för det sistnämnda men sikten var nära noll och jag bedömde att glaciären var det minst riskfyllda alternativet. Men då fanns en hel del snö kvar i kanten av glaciären. Låter på dig som den var helt bar nu på hösten.
Vi gick mellan berget och glaciären. Hade smällt undan en liiiiten stig om c.a. 60cm med lösgrus
 
Vi gick mellan berget och glaciären. Hade smällt undan en liiiiten stig om c.a. 60cm med lösgrus
Det där förstår jag inte riktigt, var det längre ner? En stor del av sträckan överst längs Kebnepakteglaciären som jag beskrev (ett par hundra meter) tar bergväggen vid där glaciären slutar. Så antingen går du på berget eller snön/isen. Där den branta klippan slutar tog vi oss, med vissa besvär, upp på åsen/sidomoränen som man följer ända ner i dalen.
 
I was wondering, if one wanted to avoid the difficult glacier above Tarfala, is it reasonable to go down Kaskavaggi to the bridge the south and west to Tarfala? I see that route is shown on the map.

Also, am I correct the pass going south from Unna Räita is on the west side of Pyramiden? That route is not shown on my map.
 
I was wondering, if one wanted to avoid the difficult glacier above Tarfala, is it reasonable to go down Kaskavaggi to the bridge the south and west to Tarfala? I see that route is shown on the map.

Also, am I correct the pass going south from Unna Räita is on the west side of Pyramiden? That route is not shown on my map.
Yes, you probably mean Kaskasavaggi, what you mention is an alternative route indeed but in my opinion you then miss one of the highlights which is exactly Svarta Sjön and passing the glaciers in the last pass. Safety first is wise though.

The pass going south from Unna Räita is the first part of the route and indeed west of Pyramiden but usually not marked on any maps. It often requires crampons or light climbing. Trepassleden/Jojoleden is considered a highly difficult route and thus not "recommended" by our survey board. You can access the most recent official maps here:

 
Yes, you probably mean Kaskasavaggi, what you mention is an alternative route indeed but in my opinion you then miss one of the highlights which is exactly Svarta Sjön and passing the glaciers in the last pass. Safety first is wise though.

The pass going south from Unna Räita is the first part of the route and indeed west of Pyramiden but usually not marked on any maps. It often requires crampons or light climbing. Trepassleden/Jojoleden is considered a highly difficult route and thus not "recommended" by our survey board. You can access the most recent official maps here:
Thank you. That is the app I have been using to explore routes. It is where I found the name Kaskavagge. I Google Svarta Sjön and fount it is the lake in the southern pass. It seems there are many names and spellings for locations. I enjoy digging through maps AMF finding places I want to explore.

From reading the comments to this thread, it sounded as if the southern pass was more difficult than the northern one. But perhaps it is the other way around. My hope was to plan a trip with a mixture of hut stays and wild camping while exploring this area. I could always take the long way around if a route proves to be too difficult. I will plan enough time to allow change plans or accommodate weather delays.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Uller JoJo-Leden Fjällvandring 0
Martin Gidlund Jojo-leden Fjällvandring 3
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
mandrake JoJo-leden Fjällvandring 4
Jojo-leden Fjällvandring 3
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.