Östra leden på Keb med trasiga armar

För två år sedan var jag och två kompisar uppe på Kebnekaise och valde då västra leden. En bit ner i Kaffedalen gick vi in i molnen och väl på toppen såg vi kanske 47 cm! Inte en allt för lyckad topptur med andra ord.

I år tänkte jag och min far göra om toppbestigningen men då välja östra leden. Problemet som vi står inför just nu är att han har förstört båda sina armar och kan inte lyfta dem över huvudet. Hur mycket klättning är det på östra leden, hur mycket behöver man använda armar och händer?
 
Det är inte speciellt mycket klättring men skulle absolut avråda din far att ta den leden eftersom det finns ett par crux längs leden då man faktiskt måste vara ganska rörlig, specieltt i hävrörelsen med armarna.
 
Hmmm, det ser ju inte så ljust ut. Han kan lyfta händerna över huvudet bara armarna får vara nära kroppen. Fast det kanske är dumt att chansa på att det ska gå, bara för att sen få vända efter mer än halva vägen.
 
Östra leden går väl över glaciärer också om jag inte minns fel. Skulle aldrig sätta min fot på en glaciär utan nån som har väldigt god kunskap om glaciärer... Mitt råd är att gå västra leden eller inte alls... Väldigt dumt att chansa med livet som insats!
 
Hmmm, det ser ju inte så ljust ut. Han kan lyfta händerna över huvudet bara armarna får vara nära kroppen. Fast det kanske är dumt att chansa på att det ska gå, bara för att sen få vända efter mer än halva vägen.

Ja, jag tror det kan bli svårt. Han kan ju alltid testa men som sagt räkna med att få vända. Den enda mig veterligen som "gått" Östra Leden utan att använda händerna är Gilis Billing. Och han var väl elitgymnast?

Björlingsglaciär är i princip sprickfri och håller man säg längs den upptrampade stigen så bör det inte vara några problem.
 
Östra leden går väl över glaciärer också om jag inte minns fel. Skulle aldrig sätta min fot på en glaciär utan nån som har väldigt god kunskap om glaciärer... Mitt råd är att gå västra leden eller inte alls... Väldigt dumt att chansa med livet som insats!

Ja, alltså vi skulle ju inte gå östra leden utan guide. Några kunskaper om glaciärer har vi inte.
 
Ja, jag tror det kan bli svårt. Han kan ju alltid testa men som sagt räkna med att få vända. Den enda mig veterligen som "gått" Östra Leden utan att använda händerna är Gilis Billing. Och han var väl elitgymnast?

Björlingsglaciär är i princip sprickfri och håller man säg längs den upptrampade stigen så bör det inte vara några problem.

Riktigt så skadad är inte far min :) Armarna finns fortfarande kvar, de är bara lite hjälplösa över huvudet...
 
Ja, alltså vi skulle ju inte gå östra leden utan guide. Några kunskaper om glaciärer har vi inte.

Jag tror inte guiden vill ha med någon utan fullt fungerande armar, en onödig risk för gruppen... det är inte så smart att gå/klättra leden utan full funktion i armar eller ben... nu går man ju iofs säkrat när man går med guide... för faller man osäkrat så är det garanterat kört... trust me....

Thomas
 
Då får det nog bli västra i alla fall. Det bästa med detta är att man ju faktiskt inte behöver välja förrän man är på fjällstationen och pratar med de som guide:ar. Om de (vilket de väl förmodligen kommer göra) säger att östra leden inte är ett alternativ så kan man ju faktiskt på egen hand försöka sig på västra...
 
Några få partier är så branta som det ser ut på bilden, där man inte rör sig tvärsnedför berget utan vertikalt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
Keb,Östra leden Fjällvandring 9
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
JohnRJ Östra Fjällfjället m.m. Fjällvandring 4
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Pwe Glaciärfickan SO om Östra bunnerstöten Fjällvandring 4
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
Hedman Östra Knivglaciären Fjällvandring 6
Jokk Östra Kebnekaiseleden utan guide? Fjällvandring 6
Östra Padjelanta Fjällvandring 0
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.