Leden Hukejauri - Cunojávri

Vi planerar att i slutet av augusti vandra från Hukejauri till Unna Allakas (och Abisko) via Gautelishytta, Caihnavaggihytta och Cunojávrihytten, men har ännu inte fått klart för oss vilka speciella svårigheter som möter oss, t ex saknade broar, vad och svår terräng. Kan någon delge erfarenheter från den här leden?
Bengt H
 
Jag gick bland annat denna sträckning i narvikfjällen 2012. Vi gick dock på andra hållet från Katterat till sitasjaure. Från hukejaure till gautelis är etappen medeljobbig. Inga vad vad jag minns, dock spenderade både mitt sällskap samt ett nordkt par som vi mötte över en timma med att hitta leden in till sverige. Det slutade med att vi hittade en äldre led som inte stämde med kartan men som ändå tog oss till hukejaure från gautelis. Att vi kom ifrån leden hände en gång varje dag då vissa ställen är dåligt märkta ii narvikfjällen. Detta ledde inte till några större svårigheter men var lite frustrerande. Sträckan gautelis till caihnavaggi är den svåraste leden i hela narvikfjällen på grund av att den är extremt blockig. Du hoppar på stenar i flera kilometer. Så ingen vandring man gärna gör i regn. Caihnavagge till cunojahvri är helt ok.Dock ett vad som går över kängskaften men knappast besvärlig i övrigt. Även här tappade vi leden stundvis. Efter cunojahvri gick vi till hundalshytta så jag har inte gått till unna alakas. Om ni ska bo på dnt stugorna så tänk på att skaffa nyckel. Det finns inga nödrum eller hjälptelefoner.


Överlag minns jag det som en rätt tuff vandring med en hel del mindre vad, inga spänger samt att den svenska kartan inte stämde helt överens med hur lederna gick. Men, det var helt klart en av de vackraste vandringar jag gjort i mitt liv samt att det var min första tur.
 
Hej!
Har gått sträckan Heukejaure-Gautelis ett par gånger, senast för att par år sen.
Den delen är mycket vacker och en färsk karta är praktiskt att ha.
Man har dragit om leden så visst kan man gå fel.
Jag som kommit från Heukejaure hade dock inga problem att hitta den nya sträckningen.
Fortsättningen Gautelis-Cunojavri är fin men mycket blockterräng.
Den senare delen tar nästan musten ur en, stora block som du måste nedför, dessutom bitvis brant.
Mycket stor försiktighet och är man dessutom trött vilket ju är vanligt i
slutet på dan, är det klokt att vila ofta och ta det väldigt lugnt.
Görbart men även jag tycker det är bland det knivigare ställena jag gått på. Skrivit om det här på utsidan för några år sen.
Nästa sträcka är ok men jag lyckades missa bron innan stugorna först.
Fann den dock efter en stund.
De norska broarna är ju något mindre stabila än våra men de fungerar. Om det just i år är några bekymmer med trasig broar, det får du kolla med norska dnt om. Jag brukar maila hyttansvarig i områdena
och har alltid fått snabba och bra svar.
Sträckan mot Unna Allakas är också omdragen Du skall inte passera bron! Vik av innan men även det är nyligen dryftat här på forumet.
Vaden, ja de varierar förstås, jag gick sent i augusti el i början av sept.
Hade inga bekymmer alls med detta.
Då var det torrt men istället hade jag snö, mindre kul då snön täckte de röda markeringarna bitvis!
Leta runt här så finner du mer info om sträckan.
Lycka till!
Vonsan
 
Kontaktuppgifter NTO som äger och sköter de norska hyttorna. Du kan också beställa DNT-nyckel via dem.

Narvik og Omegn Turistforening

Narvik Mountain Hiking Association

Mail: narvik@turistforeningen.no

Tlf. 0047 40240987.

/Thure
 
Vi planerar att i slutet av augusti vandra från Hukejauri till Unna Allakas (och Abisko) via Gautelishytta, Caihnavaggihytta och Cunojávrihytten, men har ännu inte fått klart för oss vilka speciella svårigheter som möter oss, t ex saknade broar, vad och svår terräng. Kan någon delge erfarenheter från den här leden?
Bengt H

Jag gick den för två år sedan, men i omvänd ordning...och från Abisko gick jag in i Kårsvagge, över Boazocohkka, ner i Hoinvagge och anslöt leden som går från Riksgränsen till Unna Allakas. När jag gick där i Augusti så var det mycket snö i passen så de blocksten som en del nämner såg jag inte skymten av.

Mellan Gautishytta och Rr 259A har du en bro samt ett vad precis före(som ej är utmärkt).

Från Cunnojarvehytta kan du antingen följa en stig dom går längs efter vattnet, göre att par små/lätta vad eller följa leden som går högre upp.

Sträckan upplevde jag som ganska lättvandrad och väldigt fin.

Jag tror, med tanke på snöläget i år är liknande med det som var 2015...att du kan ha tur och att det ligger kvar mycket snö i passen mellan hyttorna :)!
 
Det låter bekant, det som Andy skriver.......
När jag någongång fört denna etapp på tal
så har många påtalat att de aldrig haft några
bekymmer............de har gått på snön!
Möjligen har Ni tur och slipper blocken.
Såg f.ö. järv vid Gautelishytten samt fjälluggla
mellan Hukejaure och Gautelis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson jo-jo leden Fjällvandring 11
Per Edvardsson Trepass leden Fjällvandring 19
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
jontte00 Nordkalloten leden? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.