Sverige-Norge-Sverige

Många idéer finns inför årets stugtur. Startar i Nikkaluokta eller Abisko, går mot Unna Allakas men sen är en tanke att gå in i Norge. Alla stugplatser och leder från Unna Allakas-Ritsem är nyheter för mig. Hade funderingar på vägen Cunojávrihytta-Caihnavággihytta-Gautelishytta-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem. Funderar på ev. problem längs den vägen. Vad? Ser på kartan att det b.la. finns två mellan sjöarna 1091-1094. Skall gå i slutet på augusti-sept. DNT nyckel har jag, den har ett par år på nacken men den bör väl funka? Betalar man med inbetalningskort i ubetjente hytter? Vad kan man tro om att ev. köpa nån slags torrskaffning i dessa hytter? Räknar förstås med att bära med det mesta av maten men om det skulle knipa kandet kanske behövas komplettering. Bär ej tält utan vill sova i stugor.
Alla tips mottages tacksamt. Även idéer om andra inte alltför krävande turer i området.
Yvonne

På ubetjente hytter finns inte proviant. Man kan betala med kredit- eller betalkort genom en engångsfullmakt eller med kontanter. Undantagsvis förekommer det att man får ta med sig ett inbetalningskort.

Slik betaler du

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hmm....

Tack för svaret ang betalning och proviant.
Missade ett ord "Vad" som skall stå före sjöarna 1091-1094.
Är det ingen av utsidans melemmar som har något att säga om området?
Inte kan den väl vara helt okända marker?
All information mottages tacksamt.
Yvonne

Låg över en natt i Caihnavággihyttorna i slutet av juli för två år sedan. Den större hyttan syns på min första bild tagen åt sydost. Vaden vid sjöarna där är rimligen problemfria för det är inga stora vattendrag. Min andra bild visar 1004-sjön från nordväst och stugorna ligger till vänster om den sjön. Bägge dom vad du nämner kan skymtas i bilden.

Du får en i mitt tycke intressantare tur till Ritsem om du startar från Katterat eller Riksgränsen. Mer fjäll där.

493501183_2ebdcf82a8_b.jpg

493486924_f8528df85b_b.jpg

En fin tur

Det är en fin tur. Jag gick från Katterat till Ritsem. Det är på det stora hela lättvandrat. Det är en del blockterräng när du tar stigningen efter de nämnda sjöarna men det är inga större problem om du tar det lugnt. Jag rekommenderar också att starta i Katterat men skulle välja ett annat avslut på vandringen än min tur hade. Tex Vakkotavare eller Nikkaluokta. Vägen mellan Sitasjaure och Ritsem känns tråkig att sluta med efter en sådan fin tur.

Det finns en reseberättelse från min tur på följande länk
http://hem.bredband.net/b266112/katterat_04.html

/Tommy
[Ändrat av Tommy E 2007-05-11 kl 13:02]

Tackar!

Tack Ingemar och Tommy!
Fina tips, bilder och en trevlig berättelse.
Nu vet jag litet mer.
Jodå visst inser jag att turen från Katterat är finare men, men, jag ensamvandrar och vägrar bära tält. Med ålderns rätt uppskattar jag stugor med sköna torra sängar och priset man får betala är ju att man hänvisas till vissa turer om dagsetapperna skall bli rimliga.
Dessutom är jag litet skrajsen för vad, det vid Valfojåkka t.ex.Jag, kvinna 60 år, bör ha sällskap för att gå där tycker jag.
Grusvägen mellan Sitasjaure-Ritsem verkar inte kul det håller jag med om. Nu är det så att mina "vita fläckar" längs lederna i Lappland,inte är så många, det vore så kul att se trakterna kring Hukejaure-Sitasjaure och då får jag ta olägenheten med grusvägen.
Kanske kommer det fler tips? Dagsutflykter i området t.ex. Jag har gott om tid och kan mycket väl spendera fler än en natt i samma stuga.
Yvonne

Kanske inte precis någon vanlig dagsutflykt men anledningen till mitt besök i Caihnavaggehyttan (hade bilen i Norddalen) var att jag tänkte gå över gränsfjällen till Alesjaurestugorna, övernatta där och sedan gå tillbaka. Och jag är äldre än du. :) Tyvärr låg molnbasen för lågt för att få utsikt så det blev inget.

Gränsfjällen hade jag sett från toppen av Kartetjåkka (1507) år 1965 efter att ha gjort sannolik förstabestigning (solo) av den vänstra pelaren. Gränsfjällen såg intressanta ut men jag har inte haft tillfälle besöka dem.

Re: Tackar!

Vonsan; sa:
Grusvägen mellan Sitasjaure-Ritsem verkar inte kul det håller jag med om. Nu är det så att mina "vita fläckar" längs lederna i Lappland,inte är så många, det vore så kul att se trakterna kring Hukejaure-Sitasjaure och då får jag ta olägenheten med grusvägen.

Trakterna kring Huke-Sitas är vackra, jag tycker absolut du ska se dem. Hoppas på klart väder, för de fina omgivningarna gömmer sig lätt i moln.
Tips på dagstur: att från Hukejaurestugan bestiga Sälka är relativt enkelt.
Känns bilvägen Sitasjaure-Ritsem för tråkig att gå så brukar det gå att ordna skjuts den biten.
mvh Emma

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips