Sverige-Norge-Sverige

Många idéer finns inför årets stugtur. Startar i Nikkaluokta eller Abisko, går mot Unna Allakas men sen är en tanke att gå in i Norge. Alla stugplatser och leder från Unna Allakas-Ritsem är nyheter för mig. Hade funderingar på vägen Cunojávrihytta-Caihnavággihytta-Gautelishytta-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem. Funderar på ev. problem längs den vägen. Vad? Ser på kartan att det b.la. finns två mellan sjöarna 1091-1094. Skall gå i slutet på augusti-sept. DNT nyckel har jag, den har ett par år på nacken men den bör väl funka? Betalar man med inbetalningskort i ubetjente hytter? Vad kan man tro om att ev. köpa nån slags torrskaffning i dessa hytter? Räknar förstås med att bära med det mesta av maten men om det skulle knipa kandet kanske behövas komplettering. Bär ej tält utan vill sova i stugor.
Alla tips mottages tacksamt. Även idéer om andra inte alltför krävande turer i området.
Yvonne
 
På ubetjente hytter finns inte proviant. Man kan betala med kredit- eller betalkort genom en engångsfullmakt eller med kontanter. Undantagsvis förekommer det att man får ta med sig ett inbetalningskort.

Slik betaler du
 
Hmm....

Tack för svaret ang betalning och proviant.
Missade ett ord "Vad" som skall stå före sjöarna 1091-1094.
Är det ingen av utsidans melemmar som har något att säga om området?
Inte kan den väl vara helt okända marker?
All information mottages tacksamt.
Yvonne
 
Låg över en natt i Caihnavággihyttorna i slutet av juli för två år sedan. Den större hyttan syns på min första bild tagen åt sydost. Vaden vid sjöarna där är rimligen problemfria för det är inga stora vattendrag. Min andra bild visar 1004-sjön från nordväst och stugorna ligger till vänster om den sjön. Bägge dom vad du nämner kan skymtas i bilden.

Du får en i mitt tycke intressantare tur till Ritsem om du startar från Katterat eller Riksgränsen. Mer fjäll där.


493501183_2ebdcf82a8_b.jpg


493486924_f8528df85b_b.jpg
 
En fin tur

Det är en fin tur. Jag gick från Katterat till Ritsem. Det är på det stora hela lättvandrat. Det är en del blockterräng när du tar stigningen efter de nämnda sjöarna men det är inga större problem om du tar det lugnt. Jag rekommenderar också att starta i Katterat men skulle välja ett annat avslut på vandringen än min tur hade. Tex Vakkotavare eller Nikkaluokta. Vägen mellan Sitasjaure och Ritsem känns tråkig att sluta med efter en sådan fin tur.

Det finns en reseberättelse från min tur på följande länk
http://hem.bredband.net/b266112/katterat_04.html

/Tommy
[Ändrat av Tommy E 2007-05-11 kl 13:02]
 
Tackar!

Tack Ingemar och Tommy!
Fina tips, bilder och en trevlig berättelse.
Nu vet jag litet mer.
Jodå visst inser jag att turen från Katterat är finare men, men, jag ensamvandrar och vägrar bära tält. Med ålderns rätt uppskattar jag stugor med sköna torra sängar och priset man får betala är ju att man hänvisas till vissa turer om dagsetapperna skall bli rimliga.
Dessutom är jag litet skrajsen för vad, det vid Valfojåkka t.ex.Jag, kvinna 60 år, bör ha sällskap för att gå där tycker jag.
Grusvägen mellan Sitasjaure-Ritsem verkar inte kul det håller jag med om. Nu är det så att mina "vita fläckar" längs lederna i Lappland,inte är så många, det vore så kul att se trakterna kring Hukejaure-Sitasjaure och då får jag ta olägenheten med grusvägen.
Kanske kommer det fler tips? Dagsutflykter i området t.ex. Jag har gott om tid och kan mycket väl spendera fler än en natt i samma stuga.
Yvonne
 
Kanske inte precis någon vanlig dagsutflykt men anledningen till mitt besök i Caihnavaggehyttan (hade bilen i Norddalen) var att jag tänkte gå över gränsfjällen till Alesjaurestugorna, övernatta där och sedan gå tillbaka. Och jag är äldre än du. :) Tyvärr låg molnbasen för lågt för att få utsikt så det blev inget.

Gränsfjällen hade jag sett från toppen av Kartetjåkka (1507) år 1965 efter att ha gjort sannolik förstabestigning (solo) av den vänstra pelaren. Gränsfjällen såg intressanta ut men jag har inte haft tillfälle besöka dem.
 
Re: Tackar!

Vonsan; sa:
Grusvägen mellan Sitasjaure-Ritsem verkar inte kul det håller jag med om. Nu är det så att mina "vita fläckar" längs lederna i Lappland,inte är så många, det vore så kul att se trakterna kring Hukejaure-Sitasjaure och då får jag ta olägenheten med grusvägen.

Trakterna kring Huke-Sitas är vackra, jag tycker absolut du ska se dem. Hoppas på klart väder, för de fina omgivningarna gömmer sig lätt i moln.
Tips på dagstur: att från Hukejaurestugan bestiga Sälka är relativt enkelt.
Känns bilvägen Sitasjaure-Ritsem för tråkig att gå så brukar det gå att ordna skjuts den biten.
mvh Emma
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Vrana Vintervandringar Sverige/Norge 2013 Fjällvandring 2
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Christian1 Norge jämfört med Sverige (Norge såklart?) Fjällvandring 23
stormtrivs 5-7dagars vandring i mitten av Juni - Sverige eller Norge Fjällvandring 2
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Unnah Högsta punkten i Sverige Fjällvandring 5
aronwidforss Sverige 2016 Fjällvandring 0
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
Chrabban Fina leder i sverige ? Fjällvandring 0
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
mortenh Toppinteresserte i Sverige Fjällvandring 1
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
g-arnt Hvor i Sverige ... ? Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Gissa position Fjällvandring 18431
mikeon Klubb för 'backpackers' i Sverige? Fjällvandring 9
4623 Långvandring i Sverige!? Fjällvandring 10
thomalin Vandring söderöver i Sverige? Fjällvandring 10
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
donga Berg över 2000 meter i Sverige? Fjällvandring 3
nr23se Hur många fjällvandrare i sverige? Fjällvandring 2
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Wadell Ytterkant Runt Sverige Fjällvandring 4
ceron Vandring i västra Sverige Fjällvandring 3
Setter Högsta topparna i Sverige Fjällvandring 4
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Merckx Norge Fjällvandring 19
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Björsa Dagstur in i Norge Fjällvandring 3
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.