Tältplatser längst Västra leden till Kebbne.

Är det någon här ute som vet om tältmöjligheter längst Västra leden upp till Kebnekaise?

Vi ska försöka ta en tur till toppen nästa sommar, men vill inte börja nere vid fjällstationen. Tänkte vandra en bit upp, så första sträckan upp till toppen inte blir så lång.
Har läst på nätet att det halvvägs upp finns en dal mellan Vierramvare och Tuolpagorni.

Är det en liten platå?
Kan man få upp ett tvåmanstält och ett enmanstält där?
Finns det någon annanstans att slå upp två tält längs vägen upp?

---Lotta
 
Bilder från dalen

Bifogar några bilder från sommarens tur (20/7-2009) på dalen mellan Vierramvare och Tuolpagorni som du frågar efter. Tittar du noga på den övre bilden ser du ett rött och två blå tält (tagen från leden på väg ned i dalen).

Helt OK tältplats, även om det är mycket sten och lutar svagt. Stor rinnande bäck med friskt vatten. Finns en del rensade platser men inte hur många som helst.

Trevligt att sitta och pusta ut efter toppturen och se folk på väg ner (och upp). Skönt också att slippa hela sträckningen på en gång. Speciellt om man har barn.

På minussidan var att folk gjort toalett bakom i stort sätt varje större sten och en hel del nedskräpning.

Trevlig tur! / Tomas
 

Bilagor

  • Kebnekaise 185.jpg
    Kebnekaise 185.jpg
    46.2 KB · Visningar: 2,258
  • Kebnekaise 202.jpg
    Kebnekaise 202.jpg
    62.6 KB · Visningar: 3,076

avslutad210712

Gäst
Om du tittar på j_felix första bild så ser du att det till höger om bäcken i fotots förgrund finns massor av fina tältplatser och de finns i princip ända fram till Tuolpagornis fot. Visserligen lite fler höjdmeter än från Kitteldalen men tältar man i Kitteldalen får man räkna med att tdet går förbi rätt mycket folk dygnet runt. Visserligen rätt långt från tälten men högre upp så är man lite blyg när man skall göra sina behov så får man kanske lite scenskräck :)
 
Gustav Cronhamn

Det finns bra tältplatser uppe vid Kitteldalen, specielt på västra sidan av forsen. Det är ganska brant stigning från foten av berget upp i Kitteldalen, så där blir en avvägning om man vill släpa all packning upp dit eller stanna som bilderna visar ovan.

Hur hade ni tänkt med inmarschen. Det är väldigt långt att gå från Nikkaluokta och upp dit på en dag och väldigt kort för två dagar.
Från foten av berget upp till Kitteldalen tar det bara någon timme, så man vinner inte mycket på det samtidigt som man sliter ut sig mer, och var ska ni fortsätta efter toppturen? Det blir en liten återvänds gränd.

//Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Som TO2 skriver finns det tältplatser i "Kaffedalen" som jag tror dalen mellan Kebne och Vierramvarre brukar kallas (lär komma från att det är där man tar kaffestopp innan man går upp på toppen). När jag kom västerifrån dit såg jag en del tältplatser, inne i dalen på Vierramvarre sidan som såg släta och bra ut.

En trevlig fortsättning skulle kunna vara att efter toppen ta sig just västerut, jag tror det kallas Dürlings led, ner till Singivagge. Nere vid sjöarna i Singivagge finns fina tältplatser. Mellan Kaffedalen och Singivagge finns åtminstone 3 tältplatser..... varav 1 mycket annorlunda, 2 platta, mjuka mossbäddar som placerats ut i ett stenhav.

Trevlig tur
Peter P.
 
Som TO2 skriver finns det tältplatser i "Kaffedalen" som jag tror dalen mellan Kebne och Vierramvarre brukar kallas (lär komma från att det är där man tar kaffestopp innan man går upp på toppen). När jag kom västerifrån dit såg jag en del tältplatser, inne i dalen på Vierramvarre sidan som såg släta och bra ut.

En trevlig fortsättning skulle kunna vara att efter toppen ta sig just västerut, jag tror det kallas Dürlings led, ner till Singivagge. Nere vid sjöarna i Singivagge finns fina tältplatser. Mellan Kaffedalen och Singivagge finns åtminstone 3 tältplatser..... varav 1 mycket annorlunda, 2 platta, mjuka mossbäddar som placerats ut i ett stenhav.

Frågan är om man vill bestiga Vierramvare med full packning, för att tälta i Kaffedalen, där hela armén springer upp och ner?
Ett trevligare alternativ är att ta sig in i Sinnivággi och göra attacken från sjön eller via Djurlings led.

/Gustav C.
 
Frågan är om man vill bestiga Vierramvare med full packning, för att tälta i Kaffedalen, där hela armén springer upp och ner?
Ett trevligare alternativ är att ta sig in i Sinnivággi och göra attacken från sjön eller via Djurlings led.

/Gustav C.

Håller absolut med. Mitt val skulle vara att avsluta vandringen med en topptur (om vädret tillåter) den vägen. Man kan till och med göra läger nere i Singivagge vid sjön och sedan ta dagsturen därifrån. När jag var där (tältade på mossen i stenhavet) var det kanonväder och det kom vandrare nere från Singivagge sent på kvällen som gjorde midnattstur till toppen.

Genom att vara i slutet på turen är ryggsäcken betydligt lättare och Vierramvarre borde inte vara så stora problem. Om det känns jobbigt kan man alltid föreställa sig bastun och en kall öl vid fjällstationen som hägrar. :)

Ha dé gott
Peter
 

avslutad210712

Gäst
Gick upp via Durlings led i sommar och lämnade ryggsäcken i Kaffedalen medans jag tog en sväng upp på toppen. Sen tog jag säcken med mig över Virrenvarre och ner efter västra leden och jag kan inte påstå att det var allra värst tungt. Visst är det brant men det är inte så många höjdmeter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.