Jojo-/trepassleden

Hallå!

Jag och min far skall nu den 1a juni bege oss norrut för att testa rubricerad vandringsled. Planen är att gå från tarfala -> abisko. Vi har båda god klättrings- och vandringsvana. Skralt på glaciärvanan, endast gjort keb tidigare. Därav undrar vi lite kring rekommenderad utrustning. Vi har båda isyxor men inga stegjärn, skulle detta rekommenderas att införskaffas? Andra tips gällande denna led, små som stora, angående utrustning eller annat uppskattas och mottages varmt!

Tack på förhand!
 
Stegjärn, skidor, gummistövlar? Jag vet inte, men kan inte påminna mig någon i tidigare trådar om trepassleden (det finns åtskilliga) som gått så tidigt. För mig är det helt enkelt inte säsong, men ingenting är väl omöjligt.
 
Har ni fjällvanan för att inse vad ni ger er in på?
Det är fortfarande vinter däruppe, de senaste dagarnas värme har gjort att snösmältningen accelererat så räkna med att de flesta bäckar är omöjliga att korsa.
Räkna med snötäcken som ibland inte bär att gå på så ni sjunker till ljumskarna med jämna mellanrum.
Tar ni med skidor?

/M
 
Som ovanstående redan skrivit, just den perioden är ju lite av "ickesäsong", väldigt blött eller snö som varken bär för skidor eller snöskor. Har man tur så blir det kallt på nätterna så bär snön i alla fall under morgonens första timmar.
Kan gissa att både spännande vad och snöbryggor som man inte kan lita på kan nog utlovas, har man lite tur går det att hitta några fina topptursåk :)
 
Jag ska dit Juli-Aug skifte kan även de va tidigt i år med mkt snö,jag funderar på broddar eller stegjärn.
Gick där på 80-talet mer snö då men räkna med att få sova på snö några nätter först ned mot Nallo betyligt lägre höjd.
Ha 4-S tält av märkesvara ha själv varit med om att yttertält blåst bort där vid ryggåstält fast mkt linor och stenar på pinnarna.
Förra året försvann vintertur pga Corona och plötslig snösmältning ,snöskor alt skidor eller både och Stegjärn och Yxa och rep.
Jag hade en ˆfinˆ sen kväll nu i vintras i Grövelsjön då det var mörkt och pulkan gled ned i en bäck och när skidorna var av sjönk man ner i snön så det knappt gick att komma upp igen till och med svårt dra upp pulkan då man ej har mothåll i snön ev mindre vinch med snöre och block hadde varit till nytta.
 
Jag har vandrat Trepass-leden den 9de juni år 2011. Startade från Unna Räitastugan och slutade till nedre änden av Darfalvaggi, det tog 12 timmar. Det var snö hela vägen, vi hade stor nytta av miniskidor (se bild), så vi sjönk inte så djup på snön. Man måste också kunna "läsa" snön, dvs att försöka gissa var det finns vatten under snön och var inte, så att man inte blöter kängorna. Om jag skulle göra turen igen, skulle jag ta med bättre skidor.
IMG_0474.JPG
 
I riktningen ni ska gå: Möjligen behövs inga stegjärn då ni kan "slafsa" er försiktigt ner i snön på passet söderom UnnaRäita stugan (vilken jag förutsätter finns kvar i början av juni). Det är dock väldigt brant. På baris/nära is på den pseudo-glaciären kan ni få en livsfarlig åktur.
 
Alternartiv till stegjärn på hela sulan på ca 8-900 gr
Kan de som bara sitter på hälen eller de med gummikrage runt känga på ca 500 gr duga de senare kan man ju även ha nytta av hemma om bor på landet eller ska ut och gå efter regn och sedan sjunkande temperatur.
När jag gick där länge sedan hade vi bara vandrings stav
 
Ser ut som utsikt söderut från passet söder om Unna Räita dvs norr om Kaskasavagge. Alternativt från passet mellan Kuopervagge och Kaskasavagge.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Maskros444 Utrustning för Jojo-leden? Fjällvandring 24
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Uller JoJo-Leden Fjällvandring 0
Martin Gidlund Jojo-leden Fjällvandring 3
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
mandrake JoJo-leden Fjällvandring 4
Jojo-leden Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
veni Trepassleden Fjällvandring 14
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Maritha trepassleden Fjällvandring 4
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
Mopsy Jojoleden/Trepassleden? Fjällvandring 4
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
brascav Is/snöfältet på trepassleden?!? Fjällvandring 1
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
LinusS Trepassleden Fjällvandring 9
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
nummeråtta Trepassleden Fjällvandring 3
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
Trepassleden Fjällvandring 1
Trepassleden iår? Fjällvandring 2
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.