Jojoleden/Trepassleden?

Hej!
Sitter och planerar sommarens långtur för fullt. Planen är att avsluta två veckor i Norge/Sverige med Jojo-leden i mitten av augusti, undrar därför om någon har varit uppe i år och kan berätta lite om hur det ser ut.

Som det ser ut nu åker stegjärnen med (better safe than sorry). Men eftersom jag vandrar själv vill jag gärna få lite koll på läget i förhand, särskilt eftersom jag aldrig gått just denna väg.

(För den som undrar: ja, jag är fjällerfaren, försiktig, och van vid att vandra på egen hand. Självklart kommer väder och vind få styra, vid riktigt genomjävligt väder styr jag om.)

Tackar för alla tips om läget!
A
 
Hej.

Var några år sedan jag gick den, så jag kan inte bistå med information om årets snöläge.

Vi startade i Nallo och gjorde ett depåstopp i Unna Raita, fint att komma dit någorlunda tidig och få plats i stugan, fantastiskt ställe! Pyramidenglaciären var inget större problem det året, inga stegjärn behövdes, hade en enklare broddvariant som dock var med i ryggan som back-up. Fina snölegor på andra sidan 1:a passet, utmärkta aka åka på neråt dalen. Därefter sten och åter sten.. mer eller mindre hela vägen till Tarfala. Ganska påfrestande tur, fint med avslut i Tarfalastugan, vandringen från svarta sjön och ner är mäktig, precis i kanten på glaciären.

God tur!
 
För att få aktuell information om snöläget kanske Kebnekaise fjällstation kan bistå med upplysningar.
När jag passerade Trepassleden den 18/7 2008 var leden till 50% täckt av snö. Snön bar inte hela tiden så man trampade igenom en hel del. Passagen av Pyramidenglaciären klarades utan stegjärn. Om den skulle vara barsmält kan dock stegjärn komma till användning.
Vid Tarfalasjön finns det några röjda tältplatser. Vid Unna Räita-stugan finns också röjda tältplatser. Unna Räita-stugan är ganska sliten men absolut beboelig. Jag ville dock inte använda kaminen på grund av att bland annat skorstenen såg otät/fallfärdig ut. Kostade 60kr/natt. Betalade till stugvärden i Nallostugan.

God tur!
Lars Östlin
 
Hej och tack för svaren!!

Ser att jag formulerade mig lite slarvigt där i första meningen, jag syftade till själva snö/is-läget i år (så går det när man skriver inlägg när man egentligen borde sova). Ska ändå ringa till fjällstationen och boka en bädd, så jag hör mig för om passet då också. Har också förstått att jag nog klarar mig utan stegjärn, men som ensam är man lite extra försiktig.

Unna Räita-stugan var ju inte i något fantastiskt skick när jag var där för tre år sedan. Det lär knappast ha förbättrats sedan dess, men så länge taket inte blåst av är jag glad :)

God tur på er med!
 
Gustav Cronhamn

Jag och mina kamrater gjorde jojjoleden for nagra dagar sedan, da var det inga storre problem. Lite sno pavag uppfor forsta passet vid Pyramiden, sen kunde man latt ta sig ner pa sno till Kasskasavagge. Det andra passet inneholl nastan ingen sno alls uppfor och behaglig sno nerfor. Sista passet uppfor svarta sjon ar helt bart och hard sno dar du ska ut pa Kebnepakteglaciaren.

Lycka till och ha en fin tur!

Gustav Cronhamn
In Kirgizistan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
Jojosurf Jojoleden - stegjärn & isyxa? Fjällvandring 21
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
Kristoffer9 Jojoleden på vintern med skidor? Fjällvandring 2
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
PerAnd Jojoleden åt andra hållet Fjällvandring 2
Hedman Jojoleden utan stegjärn Fjällvandring 4
pergit Läget på Jojoleden? Fjällvandring 5
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
arvidekengard Funkar det med Jojoleden i mitten av juli? Fjällvandring 1
Jojoleden Fjällvandring 7
Jojoleden Fjällvandring 5
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
veni Trepassleden Fjällvandring 14
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Maritha trepassleden Fjällvandring 4
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
brascav Is/snöfältet på trepassleden?!? Fjällvandring 1
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
LinusS Trepassleden Fjällvandring 9
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
nummeråtta Trepassleden Fjällvandring 3
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
Trepassleden Fjällvandring 1
Trepassleden iår? Fjällvandring 2
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.