Fåglar utmed östra leden?

Tänkte gå upp på sydtoppen i grupp på östra leden kring skiftet juli-aug. Kanske inte är så fågelrikt just där, men vore kul att höra vid ni sett som gått där tidigare? Typ fjällripa, fjällpipare, snösparv..........eller vad? Vilka andra leder i området är bra för skådning?

Känt för sitt fågelliv...

... är väl inte Kebnekaiseområdet. Jag har gått östra leden flera gånger, och jag är en flitig fågelskådare, men jag har aldrig sett någon fågel där som har fastnat på minnet. Möjligen snösparv uppe kring toppstugorna (eller var det kanske på Kaskasatjåkkos topp?). Däremot finns det en del fåglar i björkskogen kring fjällstationen och hela vägen till Nikkaluokta, t.ex. blåhake. Stenskvätta, lövsångare och andra "vanliga" fåglar finns lite varstans. Vissa år ser man fjällabb.
En orädd fjällpipare träffade jag när jag gick omvägen norr om Cievrracohkka (Tjäuratjåkka) från Nikkaluokta till Kebnekaise.
Störst chans att se många arter har man nog i sjö- och myrområden, men det är väl få som söker upp sådana områden när de ska fjällvandra.
Om du går från Abisko till Kebnekaise-Nikkaluokta så passerar du sjöar som Alesjaure, och där ser man en del sjöfågel och vadare, och med lite tur rödstrupig piplärka sägs det.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips