Fåglar utmed östra leden?

Tänkte gå upp på sydtoppen i grupp på östra leden kring skiftet juli-aug. Kanske inte är så fågelrikt just där, men vore kul att höra vid ni sett som gått där tidigare? Typ fjällripa, fjällpipare, snösparv..........eller vad? Vilka andra leder i området är bra för skådning?

Känt för sitt fågelliv...

... är väl inte Kebnekaiseområdet. Jag har gått östra leden flera gånger, och jag är en flitig fågelskådare, men jag har aldrig sett någon fågel där som har fastnat på minnet. Möjligen snösparv uppe kring toppstugorna (eller var det kanske på Kaskasatjåkkos topp?). Däremot finns det en del fåglar i björkskogen kring fjällstationen och hela vägen till Nikkaluokta, t.ex. blåhake. Stenskvätta, lövsångare och andra "vanliga" fåglar finns lite varstans. Vissa år ser man fjällabb.
En orädd fjällpipare träffade jag när jag gick omvägen norr om Cievrracohkka (Tjäuratjåkka) från Nikkaluokta till Kebnekaise.
Störst chans att se många arter har man nog i sjö- och myrområden, men det är väl få som söker upp sådana områden när de ska fjällvandra.
Om du går från Abisko till Kebnekaise-Nikkaluokta så passerar du sjöar som Alesjaure, och där ser man en del sjöfågel och vadare, och med lite tur rödstrupig piplärka sägs det.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips