Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden?

Hej,

Jag (33) och min yngre bror (16) tänkte göra en toppbestigning nästa vecka och eftersom vi har begränsad erfarenhet av toppturer så har jag några frågor som någon kanske kan hjälpa oss med.

1) Är det möjligt att ta sig ned östra leden (vi tar västra leden upp, i egen takt)? Har hört om "fantastisk" snö-rutschebana på 200m... eller är även nedvägen förenat med risker och bör helst göras med guide?

2) Tänkte använda min vanliga rygga för topattacken (vikt ca 3 kg) med kök och mat, något annat som man bör ha med sig? :>

3) Har någon en schysst kartbild över Kebnekaiseområdet som man kan skriva ut från nätet?

4) Vet någon hur tempot är med de guidade turerna på östra leden? Är behållningen större (i form av mindre människor runt om kring och "mer" utsikt?

Tackar på förhand!

Med vänlig hälsning,
Mikael
 
Skall du gå den östra leden själv anser jag att du bör vara en av två saker: antingen utbildad i glaciärer (så du kan se var det är säkrast att gå) eller självmordsbenägen (och då chansar du på var det är säkrast)...


Lite OT:
När jag själv gjorde praktik på Keb (som guide) för flera år sedan var det en liten incident på väg över glaciären: framme vid kanten sade guiden att alla skulle följa i hans fotspår, och inte avvika. En deltagare tog _ett_ kliv åt sidan, för att "få bättre kameravinkel". Han rasade genom snöbryggan över en spricka, men hann få ut armarna innan han försvann ner i hålet. Han fick en ordentlig utskällning när guiderna väl fått upp honom ur hålet.
 
Och samma sak gäller om jag skall gå ned? (Tänkte att snö-rutschebanan kanske var en snabbhiss istället för att halvfarlig klättring)
 

avslutad210712

Gäst
Hej,

Jag (33) och min yngre bror (16) tänkte göra en toppbestigning nästa vecka och eftersom vi har begränsad erfarenhet av toppturer så har jag några frågor som någon kanske kan hjälpa oss med.

1) Är det möjligt att ta sig ned östra leden (vi tar västra leden upp, i egen takt)? Har hört om "fantastisk" snö-rutschebana på 200m... eller är även nedvägen förenat med risker och bör helst göras med guide?

2) Tänkte använda min vanliga rygga för topattacken (vikt ca 3 kg) med kök och mat, något annat som man bör ha med sig? :>

3) Har någon en schysst kartbild över Kebnekaiseområdet som man kan skriva ut från nätet?

4) Vet någon hur tempot är med de guidade turerna på östra leden? Är behållningen större (i form av mindre människor runt om kring och "mer" utsikt?

Tackar på förhand!

Med vänlig hälsning,
Mikael

1. Som tidigare påpekats så är det ju samma väg oavsett om Ni går uppför eller nerför så riskerna är såklart samma. Även om det är skoj att åka kana på snö så är det inte helt riskfritt. Kan lätt bli ajaj om man slår rumpan i något.

2. När vi gick hade jag uppskattat vatten för från kaffedalen och uppåt fanns det inte mycket av den varan. Kläder är också bra för det kan vara kallt på toppen och vädret växlar fort.

3. Har hört att man fortfarande kan köpa saker. Man behöver således inte ladda ner allt från nätet *L*.

4. Har svårt att se att det skulle vara mindre folk på en guidad tur. Tätheten lär i alla fall vara större än att gå ensam. Vill du gå ensam så gå Durlings led men eftersom den är samma som västra från Kaffedalen och uppåt så lär du ändå inte vara ensam. Fast varför i allsin dar funderar du överhuvudtaget på Kebnekaise om du vill vara ensam. Finns massor av andra toppar som är nästan lika höga som du slipper "trängas" på.
 
... var det en liten incident på väg över glaciären: framme vid kanten sade guiden att alla skulle följa i hans fotspår, och inte avvika. En deltagare tog _ett_ kliv åt sidan, för att "få bättre kameravinkel". Han rasade genom snöbryggan över en spricka, men hann få ut armarna innan han försvann ner i hålet. Han fick en ordentlig utskällning när guiderna väl fått upp honom ur hålet.

Om marginalen åt sidan bara var något enstaka kliv handlade det om ansvarslösa guider; gruppen skulle varit inknuten eller fått besked om att man går på egen risk.

Snö-rutschebana på ca 200m ligger ett litet stycke norr om och innan man på uppvägen nått fram till Björlings glaciär.
 

avslutad210712

Gäst
Och samma sak gäller om jag skall gå ned? (Tänkte att snö-rutschebanan kanske var en snabbhiss istället för att halvfarlig klättring)

Om du är orolig för halvfarlig klättring så är nog inte östra leden den du skall gå. Har inte gått den själv (svårt med hund) men efter vad jag har förstått så går de guidade turerna med sele på åtminstone ett parti. Har Ni sele? Om inte anser jag det totalt förkastligt att ta med sig lillebrorsan på östra leden. Har Ni glaciärvana? Om inte anser jag det totalt förkastligt att ta med sig lillebrorsan på östra leden. Att irra omkring på en glaciär är inte häftigt utan bara dumt och farligt och som sagt - vädret slår om snabbt där uppe. När vi gick upp hade vi strålande solsken halvvägs upp på första branten från Kaffedalen och innan vi var framme vid toppstugorna var det totalt igenkorkat av moln. Vi såg inte toppglaciären förrän strax innan vi var framme vid den då vi anade den i dimman. Hade inte velat gå på en glaciär i det vädret.

Om du nu prompt vill gå östra leden så gå en guidad tur. Om inte annat för din lillebrors skull. Och nej - en guidad tur går inte att ladda ner från nätet utan du får vackert öppna upp din plånbok.
 
Tack för alla svar och för informationen.

En sista fråga: Kan någon rekommendera en lättillgänglig topp i närheten som ger stor behållning samtidigt som man slipper "trängas"?

Med vänlig hälsning,
Mikael
 
Tjäktjahjälmen / Knivkammen

Jag gick upp på Knivkammen förra veckan och var på väg uppför Tjäktjahjälmen, men avbröt pg a dålig sikt... men annars så är det en fin dagstur från Sälka... sikta på Knivkammens sydtopp och vik sen av mot Tjäktjahjälmens topp... bara från Knivkammen har du finfin utsikt över alla toppar och glaciärer runtomkring...

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.