Trekking i Nepal/Tibet

Hej!

Åker till Nepal i maj och möter upp en kompis som redan är där. Sen är planen att åka till Chetwan, Annapurna och en sväng till Tibet.

Är det nån som har tips på bra resebyråer, trekkingföretag?? Tanken är att börja med Chetwan, ta oss till Pokhara/Annapurna och sen sluta i Kathmandu. Sist ska vi ta en resa till Tibet.

Alla möjliga tips är välkomna!!
 
Egen hand

Det kan vara bra att åka på en organiseras tur till Tibet, visum osv.

De andra grejerna tror jag blir roligare och billigare att göra på egen hand. Inte svårt att ta sig runt i landet och det blir lite mer äventyrligt utan att bli alltför påfrestande.

Ska ni åka på rafting eller liknande så rekommenderar jag Ultimate Descents.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lite om Tibet

Tänk på att allt i Tibet ligger så jäkla högt. Lhasa ligger på drygt 3600 m och lägre än så kommer man inte. Överhuvudtaget är det svårt att nå under 4000 meter vilket gör att trekking görs bäst i en Toyota Landcruiser... vi svenskar är inte riktigt gjorda för att knalla omkring på de höjderna.

Flera av Tibets höjdpunkter ligger längs med "the Friendship Highway" mellan Kathmandu och Lhasa. Väldigt praktiskt! Resten av landet är svårtillgängligt så det kan ni lämna därhän. Även Friendship Highway är på de flesta ställen bara en dålig grusväg och det finns i princip ingen kollektivtrafik utan man måste ordna alla transporter med guideföretag.

I Lhasa går det mesta att ordna vad gäller guidning och transportering, hur det är om man kommer från Nepal vågar jag inte svara på. När jag var där våren 2006 var det ganska krångligt att ta sig in i Tibet, men det är möjligt att reglerna luckrats upp efter att järnvägen invigts. Kolla upp detta noggrannt! Visum in i Kina ger inte automatiskt tillstånd att komma in i Tibet.
 
Hej igen!

Vi har tänkt fixa resan till tibet via en resebyrå (de fixar visum bla), eftersom man tydligen inte kommer in i landet utan att tillhöra en grupp. Men det är inte det som vi funderar på mest.

Det vi främst gör i nuläget är att samla på referenser vad gäller trekkingbyråer som anordnar resor till Annapurna och chetwan. Någon som har nån erfarenhet av det??

/Sophia
 
Visum in i Kina ger inte automatiskt tillstånd att komma in i Tibet.

Vanligt kinesiskt visum blir undantagslöst kasserat när man korsar gränsen från Nepal. Det enda man komma in på är ett gruppvisum , som arrangeras av den som säljer resan.

Säkerhetsläget är på väg att skruvas upp just nu : om ett par dar så infaller det tibetanska nyåret, firande är påbjudet men exilregering har förklarat att i år - efter förra årets orolighteter och många döda - så skall man betrakta det som sorgehögtid. I mars så är det femtio år sen Dalai Lamas flykt till Indien , och ett år sen förra årets protester. Det är i högsta grad en öppen fråga om gränsen är öppen i maj. Bästa källan kring tillstånd mm hittar ni på kekexili.typepad.com .

Friendship Highway har rustats upp mycket på den tibetanska sidan , det går nu att köra tillbaka till Ktm på två dar. Långa sträckor håller surrealistiskt hög nivå jämfört medNepal och Ladakh/Himachal.
Lhasa är lägsta punkten på resan , andra natten kring 4000 meter är väldigt rå om ni inte har trekkat innan. Se till att ni gör Chitwan först , acklimatisering är en kortlivad vinst , räkna inte med några klara fördelar efter att ha tillbringat mer än nån vecka under 2000 meter.

Och : det är värt det , varenda sekund.
 
Lånar tråden.

Hej
Har några frågor angående Annapurna innan det bär av, skulle vara oerhört tacksam för svar då jag verkar inte hitta tillfredsställande svar på nätet.

-Hur lång tid tar det (i vanlig takt) från Pokhara till Annapurna Base Camp och tillbaka?
-Hur pass dyrare blir det desto längre man kommer upp?
-Hur stor är skillnaden mellan Everest regionen och Annapurna, svårighetsgrad?
Oskriva regler som jag bör tänka på?

Mvh
Gregory
 
Tjena,
Har ingen erfarenhet av vandring till Annapurna basecamp men vandrade Annapurna circuit oktober 07.
Vi åkte lokalbuss från Kathmandu till Pokhara. Sov en natt i Pokhara och tog sedan buss upp i bergen tills vägen tog slut (minns inte namnet på byn). Därifrån är det iallfall fantastiskt vacker vandring i skiftande natur.
Vi gick Annapurna runt på ca 15dar (Pokhara till Pokhara). Då låg vi stilla 2dagar pga sjukdom och åkte sedan jeep stora delar när vi passerat Thorung La-passet..

-Hur pass dyrare blir det desto längre man kommer upp?
Priserna ökar gällande mat och dryck men vi stötte aldrig på några ockerpriser. boendet är billigare än nere i Kathmandu och Pokhara. (glöm inte o ta me kontanter..)

-Hur stor är skillnaden mellan Everest regionen och Annapurna, svårighetsgrad?
Vad jag hörde är Everest regionen mer trappor, jobbigare för knäna? Vår vandring var aldrig några problem, finns alla möjligheter att anpassa hastighet och längd på dagsmarscher mellan byarna.

God tur!
 
Lånar tråden.

Hej
Har några frågor angående Annapurna innan det bär av, skulle vara oerhört tacksam för svar då jag verkar inte hitta tillfredsställande svar på nätet.

-Hur lång tid tar det (i vanlig takt) från Pokhara till Annapurna Base Camp och tillbaka?
-Hur pass dyrare blir det desto längre man kommer upp?
-Hur stor är skillnaden mellan Everest regionen och Annapurna, svårighetsgrad?
Oskriva regler som jag bör tänka på?

Mvh
Gregory


Jag har inte gått till Annapurna base camp, men väl Annapurna runt. Men enligt LP Trekking in the Nepal Himalaya så räknar de med 6 dagar från Pokhara till Annapurna BC. Neråt lär det gå snabbare.

Det dyraste längs vandringen kommer inte att vara boendet utan ätandet. Och priset beror mycket på vad du vill ha. Det går att få både pizza, lasagne och Yak-burgare om man vill. Men det mest prisvärda är Dal Bhat (ris, linsröra och grönsakscurry, ibland upphottad med kyckling.) Fri påfyllning ingår tills man är mätt. Och kuriöst nog var priset för en Dal Bhat hela vägen upp det samma som för en snickers ...

Som jag minns det var priset ca 3-4 ggr högre närmast passet Thorung La än vid vandringens början.

Det var några år sen jag gick där, men jag vill minnas att vi hade en budget för vandringen på runt 10 dollar per dag. Men kolla i den senaste utgåvan av lämplig guidebok för en bättre uppskattning.

Ta ut pengar med lite marginal i Katmandu eller Pokhara. Där finns bankomat som tar visakort.

Eftersom det är väl försett med lodger längs vägen och väl anlagd led man går på så är det väl egentligen inga svårigheter annat än höjden när man kommit en bit på vägen. Men bara man tar det försiktigt med acklimatiseringen så brukar det gå bra för de flesta. Svårt dock innan man själv varit på hög höjd att veta hur kroppen reagerar. Det har inget med kondition att göra.
 
Hej igen!

Vi har tänkt fixa resan till tibet via en resebyrå (de fixar visum bla), eftersom man tydligen inte kommer in i landet utan att tillhöra en grupp. Men det är inte det som vi funderar på mest.


/Sophia

Man behöver två saker: dels visum till Kina, som man med fördel fixar i Sverige innan man åker. Då är man flexiblare och kan åka hur man vill inne i Kina om man ändrar planer. Det visum man får i Katmandu via resebyrån är bara ett gruppresevisum och det gäller inte om man vill åka på egen hand i Kina sedan.

Till Tibet behövs dessutom ett särskilt tillstånd. Det kan man enkelt fixa via en resebyrå i Katmandu. Det finns där upplägg med paket med enkel flygbiljett katmandu-Lhasa plus tre hotellnätter i Lhasa. Sedan är man fri att organisera sin egen resa från Lhasa. Det är, när man väl är där, lättare och billigare att ordna en tur med bil tillbaka till Nepal (om man vill det) på plats i Lhasa. Leta på några andra västerlänningar med liknande planer och hyr en jeep med chaufför. Vi betalade någonstans runt 1000 kr per pers för fem dagar inkl stopp vid sevärdheter på vägen (inkl Everest Base Camp) Lhasa-nepalesiska gränsen. Därifrån går det sedan bussar till Katmandu.

Priset kan dock ha höjts en del - det var i slutet av år 2000 jag var där ...

Men det går också att ta tåget från Lhasa till Peking om man vill det.

Ett tips är att vandra i Nepal först och fixa acklimatiseringen så. Då blir du inte höjdsjuk när du åker in i Tibet.
 
Man behöver två saker: dels visum till Kina, som man med fördel fixar i Sverige innan man åker. Då är man flexiblare och kan åka hur man vill inne i Kina om man ändrar planer. .

Nej, nej , nej ... som redan sagt : alla vanliga visum i passet blir undantagslöst annullerade när man kommer från Kathmandu , detta har varit en grundbult i kinesisk policy det sista decenniet. Innan mars 2008 så kunde man ofta lämna sin grupp och ordna ett vanligt turistvisum i t.ex. Chengdu , inte så nu ... vilket innebär att man måste lämna Kina oftast (beroende på vad det står på gruppvisumet ) inom 2-3 veckor från det att man kommer till Zhangmu från Nepal.
 
Bra guideföretag i Nepal

Jag använde mig av Adventure Discovery Treks i maj när jag gick Everest bace camp i maj 09 med en grupp från Sverige. Det är ett seriöst guideföretag i Kathmandu som ställer upp med bra service. Allt från hämtning på flygplatsen till att skaffa biljetter och tillstånd. De har välutbildade guider och allmänt trevlig och tillmötesgående personal till bra priser. Ska gå Annapurna i april och kommer att boka det jag behöver via mail i förväg.

www.adventurediscoverytreks.com
info@nepalhiking.travel
 
Nej, nej , nej ... som redan sagt : alla vanliga visum i passet blir undantagslöst annullerade när man kommer från Kathmandu , detta har varit en grundbult i kinesisk policy det sista decenniet. Innan mars 2008 så kunde man ofta lämna sin grupp och ordna ett vanligt turistvisum i t.ex. Chengdu , inte så nu ... vilket innebär att man måste lämna Kina oftast (beroende på vad det står på gruppvisumet ) inom 2-3 veckor från det att man kommer till Zhangmu från Nepal.

Tja, senaste decenniet är i alla fall överdrivet. Det är visserligen några år sedan jag var där (december 2000), men då funkade mitt kinesiska visum, ordnat på ambassaden i Stockholm finfint tillsammans med gruppresetillståndet frixat från resebyrå i Katmandu.

Paketet de sålde var enkel flygresa till Lhasa + 3 hotellnätter. Sedan var man fri att ta sig fram bäst man ville. Vi fixade privatchaufför i Lhasa för återresan.

Nu var detta innan järnvägen var färdig, och det är möjligt att reglerna ändrats sedan dess. Men det vore ju konstigt om de kinesiska myndigheterna hindrade turister från att resa med järnvägen och besöka andra delar av landet när man är där.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips