Tre veckor ensam i fjällen (sommar)?

Jag gissar att svaret är ett rungande ja men jag undrar om någon varit på ensamtur 3 veckor i fjällen på sommaren? Vad är era erfarenheter av ett sådant långt äventyr och vad tänkte ni på gällande packningen?

Gällande vikten på packningen så inser jag att det kan bli problematiskt. Förra året var jag under 14 dagar på tur i lapplandsfjällen (Vakkotavare-Ritsem med diverse omvägar och dagsturer) . Utan proviantering på vägen så vägde väskan 29 kg vid avfärd, något som visade sig vara rätt tungt (särsklit när jag började med ca 1 km rejält stigning i 25 C och gassande sol). Jag försökte verkligen optimera vikten, vägde varje pinal och tog inte med någon proteinkälla (förlitade mig på fiske)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Härifrån kommer ett rungande ja. Det jag behöver jobba med inför nästa gång är att dagsturerna inte ska bli för långa. När man är ensam finns det inte mycket annat att göra än att gå, och då kan man fortsätta ganska länge.

Gällande proviant finns det butiker på många ställen i fjällen, så man behöver verkligen inte ha med sig allt från början. Men det beror också på var du ska gå.

Vad väger din packning utan proviant? Det läter lite som om du genom att komma ner i packvikt skulle kunna få en betydligt trevligare vandring där man upplever mer, utan att ge avkall på säkerhet men kanske minska komforten marginellt på dagsturer och i campen. Häller med om att proviantera under färden. Utbudet i STF stugorna finns på STF site.

Nej, två veckor är det längsta jag varit ute. Då vägde säcken 21 kg med allt. Tyngst i min packning är nog brödet, danskt rågbröd, som mättar bra och står sig utan problem. Men jag har större problem med volymen. Min FR Raven Gyro, 70 liter, räcker nätt och jämnt till.

avslutad210712

Gäst
4 veckor är den längsta vandringen. Än så länge.....

Jag skickade upp mat och lite annat till Ritsem med bussgods för påfyllning så jag bar inte med mig allt från början.

avslutad210712

Gäst
..Utan proviantering på vägen så vägde väskan 29 kg vid avfärd...

Det fick jag upp min rygga i med proviant och hundmat för tre veckors vandring och mat väger rätt mycket så jag tror du skall se över vad du har med dig. Och jag tillhör definitivt inte lättpackarna.

Inte heller jag är lättpackare men på en tvåveckorstur i östra Padjelanta för några år sedan vägde min rygga 32 kg inkl. mat, gummibåt, paddlar, flytväst, tung-Trangia och tvåmans tunneltält med GT-absid.

Du borde utan vidare kunna komma ned 7-8 kg under det för en 14-dagarstur, inklusive all mat, och runt 30 för en treveckorstur.

Mats

Senast ändrad:
Jag misstänker att själva resväskan vägde mycket och att det var därför du kom upp i 29kg utan proviant!

förtydligande

ett förtydligande - jag hade med mig proviant men INTE ngn proteinkälla!

maten vägde ca 11 kg

Återkommer med packlistan!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips