Tre barn i lappland

Jag är en trebarnsmamma med vandring som STORT intresse och tänkte ta med barnen på en tur.
* Pojke 8 år, stark och uthållig med egen vandrarrygga för barn.
* Pojke 2,5 år, MacPac bärstol, eventuellt blöjtorr på dagen till sommaren.
* Flicka 11 månader, MacPac bärstol, tygblöja isf libero.

Vi har räknat med att ha frontväskor och lättviktssovsäckar.
Vi tänker eventuellt tälta(beroende på totalvikten).

Varför Lappland? Vi skall till en släktnings student i Arvidsjaur och tänkte ta två flugor i en smäll.

Har tidigare vandrat på Padjelantaleden men utan barn.

Min fråga till erfarna inom kategorin...
Vilken led rekomenderas?

Kungsleden eller dagsturer från fjällstation

Modigt gjort att dra ut med tre barn! Jag har ingen erfarenhet av att gå med barn på ryggen men har vandrat dagsturer från Saltoluokta men två barn 5 resp. 8 år. Det var en hel del gnäll när vi släpade upp dom på fjället, men det gick i alla fall. Sedan gick vi en vandring på kungsleden från Aktse till Salto (drygt 3 mil på 4 dar) två år senare med älsta dottern som då hunnit bli 10 år. Det gick jättebra. :)

Med tanke på att två av barnen ni ska ha med er inte kommer att kunna bära något alls utan istället belastar er med 3 kg bärstol + sin egen vikt + kläder/mat/blöjor vardera har jag en känsla av att det blir ganska tungt att desutom ha tält med sig.
Ett bra alternativ då är naturligtvis att gå en sträcka på Kungsleden och bo i stugorna. Då slipper man tältvikten och har viss möjlighet att proviantera efterhand så att man inte behöver bära all mat heller.
Eller gör som vi gjorde, ta in på fjällstation och gå dagsturer därifrån.
Läs om hur vi hade det på våra visstelser/vandringar med våra barn på vår hemsida

Men stanna inte hemma för allt i världen, ut och vandra!!
default.asp')
Ha en trevlig vandring! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu är jag totalt blåbär, har inget barn och har aldrig vandrat med barn men:
Jag skulle försöka få med minst en till vuxen, tänk om pojke 8 år tex vrickar ena foten?
Fler vuxna gör även att utrustningen sprids ut så att ni inte får det så tungt att bära.
Och jag skulle prova att vandra med all utrustning mer i närheten hemma, en dagstur där man kan ta bil eller liknande till och från målet och nästa gång en övernattning.

Tack

Tack för dina tips. Vi har tänkt i de banorna också och de verkar mest sunda innan vi har mer erfarenhet av barn i fjällen :)

Tack

Tack för ditt svar!
En vuxen till är lönlöst för de vi känner skulle ALDRIG vilja följa med om det är barn med på vandringen. Men idén var bra. Vi kommer att göra så som du skrev. Ta kortare turer för att känna på hur det är.

LJungdalen-Helags

På vägen mellan Ljungdalen och Helags såg jag åtskilliga familjer med barn och även hundar.
Men om jag vore i erat ställe skulle jag nog försöka få med en eller ett par familjer till, med barn i ungefär samma ålder som 8-åringen, helst kompisar till honom. I den åldern ger man blanka den i naturscenerier och vandring långa sträckor är nog en källa till gnäll och kink.
Så korta dagsturer med många raster för lek och sånt tror jag på. Kanske med något spektakulärt mål, Njupeskär eller dylikt.
Kan tänka mej att barn i 11-12-årsåldern uppskattar fjällen på ett annat sätt, när man börjar bli intresserad av storslagenhet å rekord å sånt....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips