Hejsan, jag förvara mitt eldstål i samma påse som gasbrännaren till Trangian. Sist upptäckte jag att en stor flisa på nåt sätt lossnat från elstålet och påsen hade vad som såg ut som ett grön pulver på insidan. Jag antar att stålet är gjort av magnesium. Kan det "pulvret" vara farligt på något sätt, typ om man får det på fingrarna och sedan på nåt sätt in i kroppen via mat/dryck? Med andra ord, borde jag byta till ett helt stål och tvätta ur påsen eller är det bara att keep on trucking?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Trasigt eldstål, farligt "damm?
- Trådstartare Tord Hoppe
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Bara gnistor, typ märket Light My Fire.
Jag skulle tro att du har fått färsk- eller saltvatten på stålet och sedan fått korrosion i kontakt med andra metaller.
Hej!
Jag undrade för några år sedan vad elstål som ger gnistor var gjorda av. Vill minnas att det var en del sällsynta jordartsmetaller i dem vilket denna artikel verkar bekräfta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium
Det är alltså moderat toxiska ämnen som jag inte skulle vilja ha i mig i onödan. Kanske ha en separat förvaring till eldstålet?
Hälsningar,
Marcus
Jag undrade för några år sedan vad elstål som ger gnistor var gjorda av. Vill minnas att det var en del sällsynta jordartsmetaller i dem vilket denna artikel verkar bekräfta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium
Det är alltså moderat toxiska ämnen som jag inte skulle vilja ha i mig i onödan. Kanske ha en separat förvaring till eldstålet?
Hälsningar,
Marcus
Fukt och kontakt med andra metaller ger oftast batterieffekt och då är utfällningar inte ovanliga.
Mitt eldstål har jag alltid haft i en jackfickan och en handske över. Aldrig några problem. KISS är en god regel.
Mitt eldstål har jag alltid haft i en jackfickan och en handske över. Aldrig några problem. KISS är en god regel.
Tackar. Separat förvaring framledes alltså. 
Eldstål påverkar kompasser och magneter, då finns där en potential till elektron vandring. Ha inga nycklar eller fällknivar i samma ficka. I trasan i mitt kök ligger konservbrytaren. Ibland får man ju lyxa till det!
go tur
go tur
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg