Trasigt eldstål, farligt "damm?

Hejsan, jag förvara mitt eldstål i samma påse som gasbrännaren till Trangian. Sist upptäckte jag att en stor flisa på nåt sätt lossnat från elstålet och påsen hade vad som såg ut som ett grön pulver på insidan. Jag antar att stålet är gjort av magnesium. Kan det "pulvret" vara farligt på något sätt, typ om man får det på fingrarna och sedan på nåt sätt in i kroppen via mat/dryck? Med andra ord, borde jag byta till ett helt stål och tvätta ur påsen eller är det bara att keep on trucking?
 
Vad är det för typ av eldstål? Ger det "bara" gnistor, eller täljer du först av magnesiumspån? Som du sedan antänder med gnistor?
 
Verkar som brännaren har legat och skavt mot eldstålet.
Det är väll inte bra.

Prova att samla ihop pulvret och lägg det på någon lämplig plats och försök att tända med eld stålet.
 
Hej!

Jag undrade för några år sedan vad elstål som ger gnistor var gjorda av. Vill minnas att det var en del sällsynta jordartsmetaller i dem vilket denna artikel verkar bekräfta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium

Det är alltså moderat toxiska ämnen som jag inte skulle vilja ha i mig i onödan. Kanske ha en separat förvaring till eldstålet?

Hälsningar,

Marcus
 
Fukt och kontakt med andra metaller ger oftast batterieffekt och då är utfällningar inte ovanliga.
Mitt eldstål har jag alltid haft i en jackfickan och en handske över. Aldrig några problem. KISS är en god regel.
 
Eldstål påverkar kompasser och magneter, då finns där en potential till elektron vandring. Ha inga nycklar eller fällknivar i samma ficka. I trasan i mitt kök ligger konservbrytaren. Ibland får man ju lyxa till det!
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FarmerJoe Eldstål modell större. Utrustning allmänt 1
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.