Trapper albacore?

Någon som har denna kajak och kan berätta lite om hur ni upplever denna? För och nackdelar ?
Paddlar i havet och är lagom leklysten av naturen. Är en relativt van paddlare och har haft egen kajak i 4-5 år.
Om någon har jämnförelser med andra liknande kajaker, så är det bara välkommet :)
Typ reval, Mari3 extra, Point 65's olika modeller mm.
 
Min flickvän köpte en Trapper Albacore i maj efter en del utprovande. Ett argument var att hon ville ha en kajak som det gick att utvecklas i, i vårt fall utvecklas tekniskt när det gäller paddelteknik. Har själv paddlat kajaken och kan säga att den funkar lika fint med som utan roder. Roder (Smart track) är förövrigt mycket bra, bara att hålla med de personer som säger att det är bästa roderlösningen på marknaden.

På det praktiska planet (packutrymme, luckor, etc.) finns inte mycket att säga. Allt fungerar fint.

Paddelplanet: Kajaken uppför sig väl i sjö, ligger inte och stampar allt för mycket. Det känns tydligt att kajaken går mer i vattnet än på ytan, den dansar inte omkring i sjö. Sittbrunnen ger god kontakt med kajaken. Ev en nackdel att stöden för låren inte är justerbara. Svarar fint på kantning/lutning.

Inga problem att rolla eller sculla i/med den.

När det gäller surf är jag/vi lite osäkra. Har inte provat än...

Generellt antagligen en kajak för mindre personer. Är själv 197 cm, 95 kg, och den är för liten för mig. Flickvännen är 175 cm, 70 kg.

Provpaddlade Point65 (Fick inte lika bra kontakt med kajaken), Eski 525/530 (sistnämnda ganska rank, kanske inte gjord för att leka med?), Trapper Response (för mycket volym, dansade omkring på vattnet, urkasst roder).
 
Tackar för synpunkterna :)
Är själv 174 cm lång och ligger just nu omkring 75 kg, så jag verkar ju stämma skapligt bra jämnfört med din flickvän då..(vikt/längdmässigt)
 
En Albacore Kajak inköpt igår, efter ett snabb besök uppe i Vänersborg...:)
Så nu skall jag bilda mig en egen uppfattning av kajaken och se hur stor skillnaden är, på en "finkajak" jämnfört med min gamla Estländska Mari3-extra..
 
Jag har bara haft min Albacore i några veckor än.

Trapper Albacore var den bästa kajaken jag ”hittade” som uppfyllde min kravspec. (som kanske är lite ovanlig p.g.a. av min kroppsstorlek, 167 cm och ej så bredaxland). Till att börja med så uteslöt jag alla kajaker som vägde > 21 kg.

På vissa kajaker jag provade så tog händerna/underarmarna i skrovet när jag paddlade.

Jag beställde min Trapper Albacore med skov i kolfiber/Kevlar och med en extra, rund packlucka bak, men utan extra skottvägg. Denna lilla runda packlucka är standard på övriga Trapper designade av Hans Friedel (Barra-Q, Bonita, Dolphin). Så fästena för däcklinorna på akterdäck passar inte så bra med denna packlucka (går att fixa).

Som de flesta kajaker med så stor sittbrunnöppning får man förvänta sig en liten pöl på kapellet framför magen då det regnar eller är grov sjö, och så är det ”långt” fram till däckslinorna framför sittbrunnen, men det är priset man oftast får betala för en stor sittbrunnsöppning.

Sedan har konstruktören enligt mitt tycke placerat låsningen för roderupphalet på ett svåråtkomligt ställe (på akterdäck dit jag inte når). Så det ska jag fixa.

http://home.swipnet.se/brune/kajak.html

Per Brune
 
Angående risken för "fågelbad", dvs vattenpöl framför magen, så har vi inte haft något som helst problem med detta. Vi inhandlade ett neoprenkapell (Yak Horizon) som sitter som ett trumskin. Lite jobbigt att få på de första 2-3 gångerna men nu är det inga problem alls. Inget fågelbad heller. Rekommenderas starkt!

/ Stefan
 
Angående risken för "fågelbad", dvs vattenpöl framför magen, så har vi inte haft något som helst problem med detta. Vi inhandlade ett neoprenkapell (Yak Horizon) som sitter som ett trumskin. Lite jobbigt att få på de första 2-3 gångerna men nu är det inga problem alls. Inget fågelbad heller. Rekommenderas starkt!

/ Stefan
Jag har samma kappell och det sitter verkligen som ett trumskinn;) Hoppas att det blir lite smidigare att montera efter en tids användning..

Jag paddlade en kort sväng med kajaken och den kändes trevlig. men ingen sjö att prata om eller andra svårigheter som satte kajaken på större prov. Men jag sitter skönt och kajaken gör det jag förväntar mig! Dock har jag inte börjat leka eller rolla ännu, så hur rollningsförmågan är skall jag vara osagt.
Men jag har ju bättre kontakt med knä/kroppen i denna kajaken, jämnfört med Mari3-extra som jag hade innan, så det bör vara en piece-of-cake att sätta rullarna också...
 
Angående risken för "fågelbad", dvs vattenpöl framför magen, så har vi inte haft något som helst problem med detta. Vi inhandlade ett neoprenkapell (Yak Horizon) som sitter som ett trumskin. Lite jobbigt att få på de första 2-3 gångerna men nu är det inga problem alls. Inget fågelbad heller. Rekommenderas starkt!

/ Stefan


Var har du köpt detta (Yak Horizon) kapell ?

Per Brune
 
Jag köpte mitt på Kanotcentrum i GBG. De har ju en webbshop om du inte hittar en butik i din närhet! http://kanotcentrum.jetshop.se/


Tack. Dom på Trapper sa åt mig att det är en specialstorlek på sittbrunnen (sargen) på Albacoren och att det bara finns en tillverkare (Kanuk) som gör kapell som passar till Albacoren. Men nu vet jag bättre.

Jag har börjat med att göra en kapellprototyp i papper enligt Andres Jonssons ide’ http://www.andersj.se/ (Kapell med luftventil) + att jag funderar på att lägga in en ”pilbågeformad” Lexanlist rätt så närma magen för att det inte ska kunna bildas någon ”pöl” på kapellet.

Även om jag tillhör dom som tycker det är roligt att göra saker själv, är det lättare och oftast billigare att köpa färdigt.

Ska kolla igenom hela webbshopen på Kanotcentrum och se om det är något mer jag ”behöver” när jag ändå ska beställa ett neoprenkapell


Per Brune
 
Jag har en trappr albacore till salu i Gästrikland. lite använd, Min mamma har tyckt att den har varit väldigt bra, Hon har paddlat både på havet och i sjöar o åar, Bild finns på blocket,
Jag har kapell och transportkapell till .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Tjelvar Rapids Trapper? Paddling allmänt 1
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
eyck Trapper Salomon K2 (a.k.a. Combi/Kombi) Paddling allmänt 1
herkules84 Trapper Legend Paddling allmänt 9
sumpa Vill du ha en kanot? Trapper bytes mot kajak. Paddling allmänt 1
hannulan Trapper Adventure Paddling allmänt 10
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
pad Trapper adventure? Paddling allmänt 7
oberg_niklas Täcklock till Lill Trapper Paddling allmänt 5
jonathanh Trapper K1 Fighter Paddling allmänt 3
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
loabanan Rodersystem på Trapper Response? Paddling allmänt 3
olmaka Trapper Dolphin med skädda? Paddling allmänt 1
Guppi Trapper vs Point65 eller någon annan Paddling allmänt 3
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
segelod Trapper Barracuda Paddling allmänt 2
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
maska Trapper K1 Respons Paddling allmänt 1
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Johan H trapper Paddling allmänt 1
lom Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser Paddling allmänt 3
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
linlokken Trapper Response info??? Paddling allmänt 0
rockyb Trapper Dolphin Paddling allmänt 5
esno Trapper Salmom 2 kombi Paddling allmänt 3
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Trapper Respons eller Fighter? Paddling allmänt 3
Trapper Response Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.