Transportav utrustning Yosemite 2011

Hej!
Nästa sommar i Augusti så ska jag till Yosemite med en god vän. Vi ska klättra El Cap och Half dome. Nu sitter vi och funderar på utrustningen och transporten med flyget.

Ni som gjort liknande äventyr tidigare, behöver inte vara till USA, hur har ni gjort med stort baggage?

Det som ska med är en komplett BigWall utrustning, Dubbel porta + fly och ett riktigt stort tillhörande rack, liggandes i en BD haulbag (touchstone 70L). tält, kläder och annat godis för ca 2-3veckor i dalen. TNF duffel Large 90L.

Vet inte vad det kommer väga, men det lär ju inte bli lätt.
På vägen hem så kommer vi förmodligen sära på oss, jag tänkte ta mig till NYC en vecka, och Micke kommer flyga direkt hem. Kan jag skicka grejerna direkt till sthlm på ett billigt sätt? eller ska jag helt enkelt muta micke att ta mina grejer när han mellan landar. (kan bli svårt, en Large duffel och två Haulbags.. haha)

Tack på förhand!

Mvh Andree och Micke!
 
Hej,
först och främst skiljer sig bagage-reglerna vid USA-flygningar från flygningar inom Europa.
Jag var i Nordamerika i januari 2009, och då fick vi ha med 2*23 kg per person, men det viktiga var att vi inte hade mer än 2 väskor/kollin var. Inom Europa gällde då max 20 kg totalvikt per person, men obegränsat antal kollin.

Nu kan det ju ha ändrat sig sen dess. Annars kanske man klarar sig på 92 kg på 2 pers? ;)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det där låter som en bra sak att tänka på när man köper biljetten.

Jag har flugit några gånger till mässor runtom i världen och då har det ibland varit ett alternativ att ta med sig saker som övervikt istället för att skicka det i förväg.
Det innebär ju som regel organisatoriska fördelar (dvs oorganisatoriska) att ha grejerna med sig istället för att skicka dem separat, och då skiljer priset för fritt bagage, överviktspriset samt risken att bli påkommen med övervikt, så mycket mellan bolagen att det ofta kan vara billigast att köpa en biljett som kanske är dyrare från början, men som blir (mkt) billigare totalt om man tar med övriga kostnader som övervikt eller separat frakt.
Antar att det är viktigt att ha helt aktuella uppgifter i det här fallet. Har man ett välutnyttjat lojalitetskort eller liknande så kan det ju förstås också ha stor betydelse.
 
Ett gammalt alpinistknep är ju att vira repet om magen. Jag tycker det skulla vara väldigt intressant att veta hur det går i den nya "body scannern" :)
 
Tack för alla bra svar..

Tack för tipsen, tror tyvärr inte att jag vill äventyra mitt rep för att testa humöret på säkerhetspersonalen, även om det hade varit intressant.
Någon som har lite tips angående köandet till nosen? Har hört att det ska var rätt långa köer.
 
Hej,
först och främst skiljer sig bagage-reglerna vid USA-flygningar från flygningar inom Europa.
Jag var i Nordamerika i januari 2009, och då fick vi ha med 2*23 kg per person, men det viktiga var att vi inte hade mer än 2 väskor/kollin var. Inom Europa gällde då max 20 kg totalvikt per person, men obegränsat antal kollin.

Nu kan det ju ha ändrat sig sen dess. Annars kanske man klarar sig på 92 kg på 2 pers? ;)

Det där beror ju på om man får en genomgående biljett eller inte.
Snarare är det så att om du bryter biljetten i t.e.x New York eller Miami, och flyger på en separat biljett till SFO (eller är det L.A?), är det bara 1 piece, d.v.s 23 kilo sista biten. Se därför till att ha en genomgående biljett, så borde 2 x 23 kg gälla hela vägen från och till Sverige.
När du gör Stopover på tillbakaresa, kan du behöva visa att det är i anslutning till en flight över Atlanten för att få till 2 x 23 kg upp till N.Y. Se till att flyga med samma bolag till N.Y som du har tillbaka till Sverige, eller åtminstone som ingår i samma allians.

Det GÅR på annat sätt, men det brukar innebära att betala separat för ditt andra piece till N.Y.
De är överlag rätt kinkiga i USA, hoppas ni slipper byta i MIA.

Sjukt sugen på Yosemite själv, men floret som ligger över livet kommer ivägen.
 
Klätterrep

Kompisebn försökte ha med ett 60m rep i handbagaget från USA och då sa de, this is a stranglation device, and you can not have that onboard....
 
Hehe..hoppas jag kan ta mitt strypningsverktyg och komma ut för lite vertikala isaktiviteter inom kort.
För å inte snacka om slita-upp-strupen-på-intet-ont-anande-flygkaptener-yxorna som jag måste ha med mig.
Säkerheskillarnas tolkning av stegjärnen vågar jag inte ens spekulera om.

EDIT: Hade jag prompt behövt strypa nån, hade jag nöjt mig med en halvmeter rep. 60 känns lite lätt overkill. Men åandrasidan är det ju Amerikat vi pratar om. Biggest, the best, better than the rest..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips