Transport till/från Kilpisjärvi (Treriksröset)

Har länge funderat på att göra en tur till Treriksröset/Pältsan. Men det vore också kul att få med hela "transportsträckan" utmed norska gränsen i sin tur. Tyvärr tar resan Kiruna-Kilpis med allmänna kommunikationer flera dagar, då de inte är synkade.
Har någon annan samma bekymmer?
Jag skulle gärna gå söderifrån och norrut, för att sedan ta en(hyr-) bil från Kilpis tillbaka till Kiruna (eller ev. Narvik).
Helst nu i påsk, åter i Kiruna måndag 25 april, men även sommaren kan vara intressant.
Vill du gå söderut kanske vi kunde samarbeta?
Seriösa frilutsmänniskor är välkomna att höra av sig.
 
Ett tips är att beställa taxi från Karesuando som väntar när du kommer med bussen från Kiruna, och köras upp till Kilpisjärvi. Det gjorde vi i somras och det fungerade bra. Det blir en lång resa ändå, men Pältsan med omgivning är värt det.

Raskesven
 
Hej,
Jag gick Nordkalottvägen från Kilpis till Kautokeino förra året i slutet av augusti. I år ska jag fortsätta med Nordkalottvägen men åt andra hållet till Abisko.
Det brukar oftast ordna sig med transporten. Jag tog bus 50 från Kiruna till Karesuando. När jag skulle höra omkring mig i närbutiken/turistinfo. så hörde en finsk kvinna av sig till mig och sa att hon skulle ta taxi till Kilpis och erbjöd mig att åka med. Jag betalade bara för de sista 20km till Kilpis. Bussen startade kl.14 från Kiruna och kl.20 var jag i Kilpis.
Från Kautokeino hade jag också tur och fick skjuts mot betalning ner till Karesuando. Så det ordnar sig alltid, i värsta fall får man övernatta i Karesuando. Det finns lite saker att göra där med, kyrkan är intressant och 20km nordöst i Jummä (tror jag det heter) finns en bunker (omgjort till museum) från andra världkriget. Det har jag planerat att kolla up i år när jag skulle ta vägen upp till Kilpis igen.

Största problemet för mig är egentligen att natttåget från Göteborg kommer 13.55 till Kiruna och bussen går kl.14 från busshållplatsen (10min att gå från tågstationen). Har man beställt taxi så funkar det men vad gör man när tåget är lite försenat som det oftast är? Jag hade tur förra året men annars får man räkna med en övernattning i Kiruna oskså.
Jag ska iallafall i slutet av augusti fortsätta med Nordkalottleden, man får planera in några dagar extra för transporten. Jag har inte kollat upp med bussen till Narvik, men man kan vandra ända till Abisko även om sista biten inte är så roligt. Många hoppar av i Innset och tar bussen till Narvik.
Vi får se, det känns lite som fusk.
Lycka till och hör gärna av dig när du reser.
Veni
 
Hur mycket kan man tänka sig att taxin kostar?

Någon som försökt ta sig upp dit via Norge?

Vi har kört taxi ett år, det kostade 1800 till karesuando och sen kunde vi synka bussen på finska sidan. Vi delade på 5 så det blev ju helt ok.

Nästa år hyrde vi bil istället och körde den till kilpis. Avtalade med en boende i keinovuopio som körde ner bilen dit åt oss. Sen knallade vi runt råstutundran och åkte tillbaka från keino.

Smidigt och ungefär samma pris som taxin.

Man kan ju hoppas på att någon vågar synka bussen nångång i framtiden...

//J
 
Via Norge.
Vi åkte hem från Peera ( några mil söder om Kilpisjärvi men på samma busslinje) via Narvik. Det fungerade med en övernattning på söndagar förra året. Det är en lång resa men fantastiska vyer om man vill ha hemresan som något annat än en transportsträcka. Tyvärr hade vi inte bästa vädret under bussresan (fast det var ju trevligt att de började regna först när vi satt på bussen). Sedan är ju tågresan från Narvik till Kiruna en klassiker.
 
Jag är definitivt intresserad. Bor i Luleå! Dock hade jag nog tänkt ta med mig min 11 åriga dotter så det blir kanske lite kortare dagsturer med extra pauser.
 
Taxi från Norge har jag lyckats hitta svar på!

Hei!

Som jeg tycker så er det nog bäst at ta tog till Narvik og sen buss til Nordkjosbotn och videre derifrån till Skibotn. För rutetider och priser se http://cominor.no/

Fra Skibotn til Galgo/gräns mot Finland er det ungefär 40 km. Vill du gå från Kilpis er det 10 km extra. Jag måste ha 700 NOK till gränsen och en 100-lapp extra till Kilpis. Det er langt under normal taxt.

Mvh
Charles W Nyheim


--------------------------------------------------------------------------------
charles@taxiskibotn.net

Date: Sat, 1 May 2010 00:20:19 +0200
 
Reseplanerna nästan klara!

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att göra turen i påskveckan.
På söndagen den 24 april kommer jag att bli tvungen att ta bussen till Kiruna, för att vänta i det närmaste ett dygn på att flyget skall gå hemåt. Alternativt försöka lifta eller ta taxi den 25:e.
Om någon vill ha en bil körd till Kiruna den 25:e, har plats över i sin bil till Kiruna, eller vill dela taxi med mig så vore det toppen. (2000 kr från Karesuando).
Eftersom jag inte kommer att kunna läsa mail efter onsdag den 13:e så ber jag er ringa. 070-748 44 63.
 
Får försöka igen

Fastnade redan i Lappjordhytta. Med 50-75 cm nysnö och 20 kg på ryggen var det inte att tänka på att spåra uppför mot Aletvann.
Nu får jag göra ett nytt försök antingen i sommar eller nästa påsk. Hör av er om samåkningsförslag!

Du som ringde om logi eller transport i/från Kilpis, förlåt att jag inte svarade. Din mobiltäckning var så dålig att jag bara kunde uppfatta ordet Kilpis och något mer, och såg ej heller avsändarnumret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ildfluen Transport fra Lanio og Kangos til Kiruna? Allmänt om friluftsliv 2
spunkt Transport Kvikkjokk - Ritsem Allmänt om friluftsliv 7
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...