Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
bara jag som tänker ordet MILJÖPÅVERKAN nr man hör att en båt ersätts av helikopter över en sjö?

Jag kan bara hålla med. Helikoptertrafik fyller en funktion som komplement här och var i fjällvärlden men på en sträcka som denna måste det till båtar. Vilken instans håller ögonen på miljön där, kommunen, lst, naturvårdsverket? Måste det rentav skapas en folkopinion?

Med tanke på hur många som brukar åka med M/S Storlule i högsäsong blir det många helikopter turer i skytteltrafik över Akkajaure för att ersätta den kapaciteten.

Det är ju tråkigt att båttrafiken ställts in, men det är ju knappast Fiskflygs fel. Bra gjort av dem att ta över och lösa ett stort problem när ingen annan uppenbarligen ville eller kunde.

Fick detta svaret angående en fråga jag hade med tidtabellen.

Tyvärr lyckas vi inte samordna tidtabellen så bra som vi hade velat med Länstrafiken, så ja, du kommer behöva ta flygningen på morgonen om du vill med bussen samma dag. Vi har varit i kontakt med Länstrafiken för en smidigare lösning men inte lyckats tyvärr.

Senast ändrad:
Det är ju tråkigt att båttrafiken ställts in, men det är ju knappast Fiskflygs fel. Bra gjort av dem att ta över och lösa ett stort problem när ingen annan uppenbarligen ville eller kunde.

Håller med. Fiskflyg är ett mycket serviceinriktat företag som jag har goda erfarenheter av. Det är inte dem vi ska vara kritiska emot utan kritiken gäller avsaknaden av båttrafik.

Senast ändrad:

Det är absolut inte deras fel. De kliver in och löser et problem som ett antal andra aktörer visat sig ovilliga att lösa. Att STF drar sig ur är delvis förståeligt. men då borde nästan någon annan aktör från det offentliga ha ett intresse att lösa frågan med tanke på både turism och på miljön. Men det har ingen gjort, vilket är underligt. Möjligen är det kombinationen av säkerhetskrav och krav på tex skepparexamen som omöjligjort att någon lokal aktör tar över. Då kanske det behövs en översyn av regelverket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips