Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm

Hej! Har sökt igenom utsidan.se efter varje tråd och inlägg angående kajaker och kajakimport från Estland. Helt suveränt! Har lärt mig mycket.

Känner nu att det kanske börjar bli dags att beställa två st reval rs (antagligen) och skulle med detta inlägg vilja höra efter om det är någon annan som ska göra en beställning och kan tänka sig att ta hem även mina två kajaker? Gärna en person med lite erfarenhet så att man inte får hem ett måndagsex.

Jag har inga tidsramar mer än att jag vill få hem dem innan säsongen börjar... gärna billigt också.

Svarar själv

Tar och svarar själv.

Eastpole kommer till Sverige ett flertal gånger med kajaker. Har inte fått något pris på det men det kan inte vara så dyrt.

Tahe Kayaks själva ska öppna upp i Sverige med en webshop.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Svarar själv

Jonasca; sa:
Tar och svarar själv.

Eastpole kommer till Sverige ett flertal gånger med kajaker. Har inte fått något pris på det men det kan inte vara så dyrt.

Tahe Kayaks själva ska öppna upp i Sverige med en webshop.

Tahe är ju billigare än Eastpole (ganska självklart eftersom Tahe är fabriken och Eastpole återförsäljare). Frågan är hur det blir med moms och sådana saker när det är ett företag som bär det över gränsen. Då kanske man tillslut landar i närheten av Deccos priser http://www.havskajaker.nu ?

Vättern kajak har ju också Tahe-kajakerna fast under namnen Nadinn och Zaya... och ganska bra priser. http://www.vatternkajak.se/
[Ändrat av progg 2007-01-30 kl 16:22]

Provpaddling i Stockholm

Jag blir mer och mer nyfiken på att testa en Estlandskajak. De verkar ju onekligen vara prisvärda. Men innan jag rusar iväg till Tallinn vill jag gärna provpladda en här hemma. Är det någon som känner till någon som säljer eller hyr ut Tahe-kajaker i Stockholmsområdet. De modeller som jag tänker på i första hand är Mari 2 (eller 3), Reval och Reval mini.

Jonas Bredin från Sunne?

Om det nu skulle vara du - kontakta mej. Vi var lekkamrater för 100 år sen i Värmland, men då hette jag Eriksson. carin[punkt]green[at]horisontkajak.se

Re: Re: Svarar själv

progg; sa:
Frågan är hur det blir med moms och sådana saker när det är ett företag som bär det över gränsen.

Det är ingen fråga alls.
Estland är med i EU. Du betalar estnisk moms när du köper varan där. Ingen tull eller moms när du fraktar kajaken till Sverige.
Tahe hjälper till med transportör om man ber dem.

Jag köpte 13 kajaker från Tahe för ett år sedan. Min upplevelse är:
Bra pris, bra service, bra kvalité. De skickade kajakerna med lastbil till mig. Transportkostnad ca 700kr/kajak. I priset ingick transportförsäkring.

/Daniel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips