Transport Kvikkjokk - Ritsem

Vi är två personer som planerar att vandra Padjalantaleden i sommar. Men vi kommer med bil från Finland och om vi startar i Ritsem och går till Kvikkjokk, hur tar vi oss då tillbaka till bilen? Finns det nå andra möjligheter än helikopter. Tror inte jag får in min man i en helikopter eller har lust att betala massa för det.
 
Buss, dvs länstrafiken Norrbotten trafikerar den sträckan - Kvikkjokk-Jokkmokk-Ritsem. Ni får byta några gånger på vägen, så räkna med att omvägen tar lite tid. Kolla med Länstrafiken för tidtabeller när säsongen närmar sig.
http://www.ltnbd.se/
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
men...

Då jag går in på Länstrafik Norrbottens hemsida så får jag bara upp att det skulle vara en 10timmars busstur med 3 byten. Start 5.30 i Kvikkjokk och framme i Ritsem 17.20. Låter ju inte riktigt smidigt trots allt. Och om jag kan tolka prislistorna rätt skulle det bli över 600kr bara för en person?? (fast inte säker på att jag räknat rätt där. Men för mig låter det väldigt dyrt?)
Och helikopter var alltså inte riktigt ett alternativ.
Hur gör andra som går den här leden? Eller är det just därför det är lite folk där?
 
Senast ändrad:
Vänta tills årets sommartidtabell kommer.
Du har nog tittat på den gällande vintertidtabellen.
3 byten brukar det bli.
Kvikkjokk-Jokkmokk.
Jokkmokk-Porjus
Porjus-Ritsem.
 
Det är inte alltid en fördel att ha med sig bilen när man skall vandra några av de längre fjäll lederna som Padjelantaleden eller delar av Kungsleden;). Vägnätet är ganska glest och avstånden långa när man måste tillbaka för att hämta upp bilen. Tittar ni på kartan så är det gissningsvis kring 300km landsvägen Ritsem-Kvikkjokk.

När jag gått Padjelantaleden har jag kommit med tåg söderifrån, där byte till buss sker i Murjek om man skall via Jokkmokk till/från Kvikkjokk eller Gällivare om man skall till/från Ritsem. Jag har även haft bilen en gång till Kvikkjokk och då gick vi bara halva leden till Staloloukta och flög med sjöflygplan (på den tiden de gick) tillbaka till Kvikkjokk.
Får jag själv välja tycker jag det är bäst att starta i Kvikkjokk och avsluta i Ritsem;)

Som smaila skriver, avvakta till sommartidtabellen kommer för att se vad som blir bäst för er. Med bil är det inte säkert att det är mest fördelaktigt att sluta cirkeln i Ritsem, det kan finnas lämpligare platser. Biljettpriserna på bussarna brukar baseras på distans i km.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
tips

Det är inte alltid en fördel att ha med sig bilen när man skall vandra några av de längre fjäll lederna som Padjelantaleden eller delar av Kungsleden;). Vägnätet är ganska glest och avstånden långa när man måste tillbaka för att hämta upp bilen. Tittar ni på kartan så är det gissningsvis kring 300km landsvägen Ritsem-Kvikkjokk.

När jag gått Padjelantaleden har jag kommit med tåg söderifrån, där byte till buss sker i Murjek om man skall via Jokkmokk till/från Kvikkjokk eller Gällivare om man skall till/från Ritsem. Jag har även haft bilen en gång till Kvikkjokk och då gick vi bara halva leden till Staloloukta och flög med sjöflygplan (på den tiden de gick) tillbaka till Kvikkjokk.
Får jag själv välja tycker jag det är bäst att starta i Kvikkjokk och avsluta i Ritsem;)

Som smaila skriver, avvakta till sommartidtabellen kommer för att se vad som blir bäst för er. Med bil är det inte säkert att det är mest fördelaktigt att sluta cirkeln i Ritsem, det kan finnas lämpligare platser. Biljettpriserna på bussarna brukar baseras på distans i km.

Sov på villa Åsgård i Jokkmokk (lämna bilen där), ta bussen till ritsem, båten till Änonjalme, padjelanta till kvikkjokk, buss tillbaka till Jokkmokk, enkelt :)
 
Tack för hjälpen!

Sov på villa Åsgård i Jokkmokk (lämna bilen där), ta bussen till ritsem, båten till Änonjalme, padjelanta till kvikkjokk, buss tillbaka till Jokkmokk, enkelt :)

Låter som ett bra förslag. Men ännu tid att planera i väntan på både båtens och bussarnas sommartidtabeller. Tack för att råd!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.