Det är inte alltid en fördel att ha med sig bilen när man skall vandra några av de längre fjäll lederna som Padjelantaleden eller delar av Kungsleden

. Vägnätet är ganska glest och avstånden långa när man måste tillbaka för att hämta upp bilen. Tittar ni på kartan så är det gissningsvis kring 300km landsvägen Ritsem-Kvikkjokk.
När jag gått Padjelantaleden har jag kommit med tåg söderifrån, där byte till buss sker i Murjek om man skall via Jokkmokk till/från Kvikkjokk eller Gällivare om man skall till/från Ritsem. Jag har även haft bilen en gång till Kvikkjokk och då gick vi bara halva leden till Staloloukta och flög med sjöflygplan (på den tiden de gick) tillbaka till Kvikkjokk.
Får jag själv välja tycker jag det är bäst att starta i Kvikkjokk och avsluta i Ritsem
Som smaila skriver, avvakta till sommartidtabellen kommer för att se vad som blir bäst för er. Med bil är det inte säkert att det är mest fördelaktigt att sluta cirkeln i Ritsem, det kan finnas lämpligare platser. Biljettpriserna på bussarna brukar baseras på distans i km.