Transport av kajaker

Vi skall frakta 4 kajaker per bil (V 40), men har problem med att hitta ett släp/vagn. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har en vagn för ändamålet att hyra ut? Vi bor i Skåne.

Maria
 
Då räknar vi...

En kajak väger ca 25 kg x 4 = 100 kg det tål det flesta bilar i mellanklassen och uppåt!

//Micke
 
taket funkar...

...vanligtvis upp till 100 kg. Kolla bilens instruktionsbok.

Sätt på räcket så brett isär som det går. Om du har Volvos räcke, så går det även att bredda det genom att byta till bredare lastbärare. Thule har sådana satser. Räcket får inte sticka ut mer än 10 cm över bilens bredaste punkt. Bredden finns även den i instruktionsboken.

På räcket kan du sätta Thules kajakbågssats eller liknande typ av upprätt fäste mitt på räcket. Skaffa rejält långa remmar, helst med rejäla metallspännen utan rörliga delar (typ arméspänne). Lägg kajakerna på sidan med botten mot bågen och "virka" fast 2 kajaker på varje sida, dvs. låt remändan med spännet gå över båda kajakerna, den andra genom bågen och ned i räcket mellan kajakerna, över yttersta kajaken och sedan under räcket/railsen och fäst i spännet. Brukar vid längre transport även dra en säkerhetsrem mitt på om alla 4 kajakerna genom railsen.

Sticker det ut mer än 1 m bakom, sätt på röd markering. Framåt får det inte sticka ut något alls. Kan vara bra att dra linor genom samtliga förar/aktrar ned till bogseröglor/dragkrok. Har du rejält brett mellan räckena så är det inte helt nödvändigt.
Litet tips: Om det är polyetenkajaker, tänk på att inte lämna dem åtdragna på taket i solljuset - du kan få en helt ny, oväntad skrovform...

God tur!

Anders
Näsets PK
 
Trafikregler

Det blev nog lite fel i en del av de goda råden. Så här är det, enligt senast koll med Bilbesiktningen och polisen:

- På taket får du ha den vikt som bilen är godkänd för. Det varierar en hel del, vissa nya bilar får bara ha 50 kg. Torde framgå av instruktionsbok eller registreringsbevis, annars fråga märkesverkstaden.
OBS att även takräcket, kajakhållarna och surrningsmaterielen ska vara med i beräkning av totalvikten. 4 x 25 kg kajak ska alltså kompletteras med takräckets och hållarnas vikt.

- Åt sidorna får räcket inte sticka ut mer än "5 cm utanför bilsidans naturliga förlängning", som besiktningsmannen uttryckte det, när han bläddrat en stund i bestämmelserna. En bil med starkt inåtlutande sidor (t.ex. en Toyota Corolla Combi) skulle alltså tvingas till ett smalare räcke.

- Framåt och bakåt får lasten däremot skjuta ut hur mycket som helst, bara totallängden är mindre än 24 meter (!). Dock krävs flagga vid utskjutning mer än 1 meter bakåt och vid all utskjutning framåt. OBS att vid mörker krävs även belysning.
Själv har jag en batteridriven cykelbaklykta fäst längst akter på min kajak, när jag ska köra i mörker. Billigt och enkelt.

Hälsningar
Jens
 
Re: Då räknar vi...

MikeMike; sa:
En kajak väger ca 25 kg x 4 = 100 kg det tål det flesta bilar i mellanklassen och uppåt!

//Micke

Min bil är en mellanklassbil, Den´får ha max 75 kg taklast, det är vanligt i mellanklassen. Till och med Ford Scorpio får i vissa versioner bara ha 80 kg taklast.
 
trafikregler...

Hej Jens!
Här är lite feedback på vad trafikpolisen i klubben sagt till oss om saken:

kajaken@yahoo.com; sa:
...- På taket får du ha den vikt som bilen är godkänd för. ...4 x 25 kg kajak ska alltså kompletteras med takräckets och hållarnas vikt.
* Jepp, det är total taklast som räknas. Volvo, som det gällde här, har mig veterligt 100 kg på samtliga modeller.

- Åt sidorna får räcket inte sticka ut mer än "5 cm utanför bilsidans naturliga förlängning", som besiktningsmannen uttryckte det, när han bläddrat en stund i bestämmelserna. En bil med starkt inåtlutande sidor (t.ex. en Toyota Corolla Combi) skulle alltså tvingas till ett smalare räcke.
* Njae, enligt vår paddlande polis så är det den bredd som anges i bilens instruktionsbok, och den mäts vid bilens bredaste punkt, dvs. vid bakspeglarna på de flesta bilar. Det är så de mäter det vid kontroll. Du har rätt ang. 5 cm per sida.
I mitt fall är det alltså helt OK att köra med mitt breddade 2,20-räcke på V-70:n. Fast det är himla klumpigt och man slår lätt i huvudet när man kliver ur bilen...

- Framåt och bakåt får lasten däremot skjuta ut hur mycket som helst, bara totallängden är mindre än 24 meter (!). Dock krävs flagga vid utskjutning mer än 1 meter bakåt och vid all utskjutning framåt. OBS att vid mörker krävs även belysning.
* Korrekt! Fel av mig. Har vi fått igenom ett undantag från total fordonslängd inom EU ska vi självklart utnyttja det också... ;-)

mvh

Anders

Näsets PK
 
Re: Då räknar vi...

MikeMike; sa:
En kajak väger ca 25 kg x 4 = 100 kg det tål det flesta bilar i mellanklassen och uppåt!

//Micke

En Volvo 360 någonting, årsmodell ca 1987, som jag var spekulant på för sådär 13-14 år sedan, har en max tillåten taklast på 50 kg. En Volvo 360 tyckte jag då jag inte direkt är någon småbil. En Volkswagen Golf av samma årsmodell har maxtillåten taklast på 75 kg (undantaget cabben :cool: ) fastän det är en mindre bil. Det är olagligt att ens ha 2 normala havs K1:eek:r på Volvo 360.
Ibland har storleken betydelse, ibland inte.

Per Brune
 
Tack, den paddlande polisen

Anders, det gläder mig att höra beskedet från din paddlande polis. Det där med bredden är ju annars ett bekymmer för oss som gillar att ha flera kajaker på taket och följaktligen har breda takräcken. Jag utgick också från att backspeglarnas bredd var OK, men fick som sagt kritik vid en besiktning...

Beträffande det där med att slå huvudet i takräcket: Tja, man gör det bara en gång, särskilt om man, som jag, saknar stötdämpande päls på huvudet.

Den fria längden upp till 24 meter är ju en så pass rolig byråkratisk lapsus, att man frestas att utnyttja den. Bygga en superlätt 23,9 meter lång kajak och lasta den på en VW Golf? Kanske inte så praktiskt, men erkänn att det vore kul att köra genom staden med ekipaget!

hälsningar
Jens
 
Följdfråga...

Jag har blivit informerad om att man måste surra fören och aktern av kajaken i bilen. Stämmer den uppgiften - nån som vet?? ( verkar lite onödigt om man använder en ordentlig kajakhållare... )
 
Re: Följdfråga...

ANDBEN; sa:
Jag har blivit informerad om att man måste surra fören och aktern av kajaken i bilen. Stämmer den uppgiften - nån som vet?? ( verkar lite onödigt om man använder en ordentlig kajakhållare... )

Det finns väl inga såna explicita krav, kravet är väl att lasten skall sitta ordentligt fast (i princip ska du kunna vända uppochner på bilen och skaka på den utan att lasten lossnar). En kajak ska ju också sitta så pass hårt fast att den inte lossnar om man krockar, så om man inte klarar av att trycka loss den (t.ex. trycka bakifrån så hårt man orkar) tror jag inte nån kan klaga på hur den sitter fast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Slitvargen Nittälven och transport Paddling allmänt 5
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Charles.Cassino Bakhjul för transport av kajak Paddling allmänt 8
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
sodlei Transport av Kajak Stockholm Töcksfors Paddling allmänt 1
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
monkipupp Transport av kajak Paddling allmänt 9
myospinae Transport på biltak? Paddling allmänt 8
magnusjohnson Kanot transport med helekopter? Paddling allmänt 2
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.