Trangia

Då var det dags igen. Ämnet som alla vi Friluftsmänniskor brinner för och som dessutom får trådar att spåra ur, Nämligen Friluftskök....

Har precis köpt ett nytt Trangia, anser att det har en oslagbar funktion, form och kvalitet. Oops, där kom det...

Provade denna gången materialet Duossol, ska bli intressant.

Funderar nu på att köpa till deras gasol- eller multifuelbrännare, eller en brännare av annat fabrikat.

Har dock aldrig provat de, vill ha kommentarer och erfarenheter!! Ska jag gå på Trangia eller de andra, ska det vara enbart gasol eller multifuel?

MVH Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Pollan; sa:
Då var det dags igen. Ämnet som alla vi Friluftsmänniskor brinner för och som dessutom får trådar att spåra ur, Nämligen Friluftskök....

Ska jag gå på Trangia eller de andra, ska det vara enbart gasol eller multifuel?

...och motfrågan blir som vanligt... Vad ska du använda köket till och under vilka årstider?...

Ska du till Muddus i februari skulle jag definitivt rekommendera ett flerbränslekök, med heptan eller fotogen som bränsle.

Raskesven

Raskesven; sa:
Ska du till Muddus i februari skulle jag definitivt rekommendera ett flerbränslekök, med heptan eller fotogen som bränsle.

Raskesven

Jag ska använda köket året om, men vill kunna använda fotogen, gasol eller annat lämpligt bränsle för att slippa kladda med spritbrännaren.

Vad är heptan?

Är lite allergisk mot det "jet-motor-ljud" som ett MSR-kök framkallar.

MVH Patrik

Heptan är en sorts renad bensin, som är fri från benzén och andra cancerframkallande ämnen som finns i vanlig bensin.

Jag använder Primus MFS med heptan, vilket tyvärr har nackdelen att det dundrar när man drar på. Men enligt vad jag hört, och läst här på forumet, ska Primus Omnifuel vara betydligt bättre i det avseendet.

Raskesven

Är lite allergisk mot det "jet-motor-ljud" som ett MSR-kök framkallar.

MVH Patrik

Har ett Trangia duossal med Trangia gasolbrännare. Det är väl inte direkt ljudlöst det heller ;) När man är ensam ut i vildmarken känns det som om en 747 landar i närheten om man drar på för fullt.

Vad för multifuel-brännare kan tänkas passa till Trangia om jag nu vill ut när det är kallt ute?

Appropå duossal så är det otroligt lättdiskat, precis som i reklamen faktiskt.

// Emst

Har själv köpt Tuareg-brännaren från http://www.getout.se och tycker att den är OK. Den låter inte så högt, men å andra sidan kör man brännaren så kort tid att det inte spelar någon roll om den låter (tycker jag).
Vintertid kan ju gasbrännarna vara lite tröga, brukar själv köra spritbrännaren det lilla jag använder köket.

/Ulf

EmSt; sa:
Vad för multifuel-brännare kan tänkas passa till Trangia om jag nu vill ut när det är kallt ute?

// Emst

Det undrar jag också! Har tittat på ett Optimus Nova, kan det vara något? Vore bra om man kan behålla det praktiska i Trangiat med en fler-bränsletillsats. Då kan man ju köra bränslesnålt året runt!

Eller missar man fördelarna med ett Optimus-kök för att Trangiat är lite tyngre?

Det bästa vore kanske ett KAP-kök, men de tillverkas tydligen inte längre, har letat länge...

Patrik

konteiner.jpg

Här kan du läsa lite:

http://www.wendel.se/fritid/tests.htm

Det kök som enligt min erfarenhet har det trevligaste ljudet är KAP-Arctic. Det tillverkas tyvärr inte längre. Jag använder idag Optimus Nova monterat i Trangia. Det fungerar tillfredställnde, men har ovan nämda ljudet av raketmotor.

Att hantera ett multifuelkök kräver dels lite insikt i funktion, samt även viss träning (utomhus i början) innan det går smidigt och säkert. Men väl där så är det de köket dsom åker ner i ryggsäcken på allt utom halvdagstur där minitrangia med orginal spritbrännaren är smidigast (och tystat).

/Patrik

Jag har ett Trangia med gasolbrännare och tycker att det funkar perfekt för mitt behov. När det gäller vinterturer så är det sällan jag tältar ute på vintern, oftare hamnar jag i stugor och småkojor. Då funkar det hyfsat med att hålla gasbehållaren varm innanför kläderna ett tag innan användning.
Fast det är klart: Ska man vara ute mycket på vintern så är det multibrännare som gäller.
Har själv funderat på Optimus Nova, men slutat ut det eftersom jag har klarat mig utmärkt med bara gas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips