Trangia: sprit, diesel eller gas?

Rubriken är medvetet satt efter diskussionstråden på Flashback, där det bjuds på anekdoter om användningen av rysk ”ful-diesel” i multifuel brännare.

Diskussionen ska naturligtvis handla om vilket bränsle ni föredrar i det klassiska Trangia-köket. Menar naturligtvis den stora 25-serien.
Jag började naturligtvis med rödsprit, som användes under en herrans massa år. Det läckte och spilldes på både mat och utrustning.
Och vilken dålig effekt, som ett värmeljus. För att inte tala om sot beläggningen. Man har ju diskat i iskallt vatten tills fingrarna skrynklat sig oigenkännliga.

Sen när multifuel-brännaren anlände, trodde jag att problemen skulle lösas.
Men nej. Visserligen blev effekten betydligt högre än med sprit-brännaren, men problemet med sotet kvarstod.

Äntligen kom gasbrännaren. Därmed inleddes skiljelinjen mellan gas och alla andra bränslen.
Jag blev naturligtvis helt såld på gasbrännaren och med det inleddes även min skilsmässa av Trangia.

Övertalad av vandringscommunity fick min gamla trotjänare, inköpt på legendariska Friluftsmagasinet i Stockholm, somna in.
Nu är det Jet boil kastruller med värmeflänsar som gäller. Tre-rätters matlagning är ersatt med uppkok av vatten som hälls i påse.

Vad föredrar ni?
 
För mig beror det rätt mycket på omständigheterna. Om jag vill ha det bekvämt och kunna laga mat blir det Trangia. Så länge det är varmt med gastillsats. När det kallt används fortfarande en fotogenbrännare till Trangian (KAP Arctic). Rätt använd så sotar det köket väldigt, väldigt lite.

När jag vill få ned vikten blir det en liten toppbrännare, 6 dl titankastrull och 100-grams gastub.

Det är mer än 30 år sedan jag använde spritbrännare. Jag tror inte att jag kommer att börja med en sådan igen.
 
Gasbrännare med spindelben, (ej toppmonterad), kastruller & stekpanna & hemgjort vindskydd. Bra om man vill testa & satsa lite mer på matlagning. Bara 3-sesongers.
 
Som Malmstroem ovan, det beror på omständigheterna. Kör oftast på Trangia när familjen är ute, sommartid på gas, vintertid med Novabrännare och bensin. Tycker inte att bensinen är så krånglig, förvärm utan kastrull så sotar det inte.
Gasen stör mig lite då det blir många slattar kvar..... vet att det finns lösningar som varit uppe i andra trådar men vågar inte "fuska" själv med gasgrejer.

//P
 
Gasbrännaren för att det blir så mycket enklare med värmereglering och mindre strul (läs disk).
Men vill jag nörda ner mig så blir det ett inmoddat Optimus Polaris (enligt instruktioner här på forumet) och då blir det vätskematat med gas (inverterad gasflaska) eller fotogen alt bensin.
Men vill jag ha en stund för åter- och av-koppling blir det spritbrännaren som ju näst intill är helt tyst. Och då den får vara lite "brasa" när den får brinna för sig själv i vindskyddet. Så man kan dricka kaffe i stillhet och titta in i flamman.
 
Kör visserligen med 27:an men alltid tenol. Har inte bråttom och det duger till mina behov; värma vatten, pasta o enklare matlagning. Ok lite skitigt men det är oftast jag och min omgivning också.. :)
Gillar enkelheten i konstruktionen, lätt att veta hur mycket bränsle man har kvar o måste ta med och, inte minst, tystnaden..

/ Ulf
 
Sett att vintergas fungerar på bild med snö troligen ganska bra pga gas i rör över brännare och då lite uppvärmd gas till munstycket.T-sprit till att förvärma Optimus 207 brännaren har även provat med en Bulin kina brännare på eget stativ under understa vindskydd och en värmevxl kastrull direkt på
WP_20200912_18_57_56_Pro.jpg
 
Jag säger som Lasse:
Trangia (såväl 27 som 25) med gasbrännare GB74 - alla dagar i veckan.
Åtminstone så länge lufttemperaturerna är över 5-10 grader. Sedan så blir det Trangia med Optimus Polaris
på (flytande) gas i de flesta fall. Ska jag använda Trangia under en längre period på vintern så blir det ett
Trangia med Optimus Polaris på fotogen, förvärmt med tenol.

Varför gas? För att det är en så mycket enklare hantering med värmereglering och diskning.
Det är även mindre meckigt jämfört med fotogen + tenol.

OK, vilken gas? Jag kör med ren butan i CP250 via den svarta trebensadaptern så länge det är Trangia
GB74 gasbrännaren som används. Om det är Polarisen - så är det de vanliga Lindalgängade camping-
gasolbehållarna som används inverterade:
Då pressar propandelen ut butan, isobutan och propan i oförändrade proportioner - tills det är tomt i behållaren.
/Odd
 
Senast ändrad:
1 pers Toppmonterat men bredstrålande så att det går att laga mat
2-3 pers Trangia med GAS
4+ pers Bensin Soto Muka

Har även ett vedkök som det går att anpassa storlek på så att det passar från 2-3 alternativt till 6-8 pers. Det kör jag när det ska vara lite mysigare och eldning passar.

* Får man sot med multifuel? Med rent bensinkök märker jag inget sot
 
Bara rubriken gör att jag får fördomar.
Här är en som inte riktigt har kläm på grejorna.
Diesel, vem bränner diesel utom någon desperado som förvillat sig till någon skogsmaskin.

Trangia och sprit? En övervintrad nostalgiker?

Trangia bör inte få ens ett sotmoln av misstro över sig. Köket har rest över många generationer och både kunniga och okunniga. Idag använder vi friluftsgas med lågtryck. Vi använder inverterad brännare eller inte, vi använder flerbränslebrännare där vi använder ren bensin, alkylat etc vi använder fotogen. Vi använde inte diesel om vi inte är tvingad.
Vedspisvarianten är möjligtvis lite komplicerad beträffande Trangia 25 men äger du ett från 70 talet kan du eldar med småpinnar även där.
Har du behov av en vattenkokare så funkar en eld med 4,5 liters gryta jättebra. Finns även gaskök men då fixar du varmvatten till frystorkat och lagar inte mat. Dina firrar stekar du inte där och du är fokuserad på att ta dig fram snarast möjligt till nästa punkt med lätt packning.
🤓🤓🤓
 
Oftast använder jag Trangia 25. Vi är ofta ute fler i familjen samtidigt och vi brukar laga mat på samma kök.

MEN

Jag gillar att _laga mat_ på köket och inte bara värma vatten, så jag gillar brännare där jag kan reglera lågan.

Jag använder dessutom mitt kök att baka på rätt ofta, så jag behöver något som kan brinna länge (ibland uppåt en timma i sträck) och utan att behöva fylla på eller byta bränsle varför jag idag nästan bara använder en brännare från Edelrid (Edelrid Hexon) med adapter för att montera i Trangias vindskydd (som jag tycker är oöverträffad). Den lösningen gör att jag kan köra både gas och/eller fotogen och/eller bensin i samma brännare (och utan att byta munstycke). Oftast använder jag den med alkylatbensin, vilket har varit billigast för mig.

Sprit har jag inte använt i mitt eget kök på väldigt länge. Skälet är att jag tycker lågan är bökig att reglera och det är svårt att få en hög/värm värme och under den tid som behövs för att baka.

De stora fördelarna med Trangias kök tycker jag är vindskyddet, som är väldigt stabilt och att det finns så många olika tillbehör och reservdelar till det - vilket gör att det kan byggas ut/byggas om/repareras/servas etc. efter behov. - Även om behoven med tiden ibland har förändrats. Jag tycker det är ett väldigt mångsidigt kök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Primus spider stove vs Trangia? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.