Trangia non-stick kass?

Halaj!

Jag får se kostnaden för pannan som läropengar, antar jag. Det var ju gott att jag fick detta resultat på diskbänken hemma istället för att komma på det ute på färd.

//T

Som tur med Trangia kan man köpa stekpannan löst både för 25 och 27 serien för en knapp hundring;)
Jag tror som skogsbaronen att du har överhettat din stekpanna på den punkt där beläggningen släppt.

Som svar på din fråga i mitt tidigare inlägg, jag har ett T25-4 inköpt mitten av 80-talet (grå non-stick beläggning) och som varit med hur mycket som helst och fortfarande gör sitt jobb. Kompletterade med ett T27-3 UL för några år sedan för att spara utrymme och vikt när vi bara är två på vandringen. Använder bara gas i köken sedan 25 år tillbaka, och uppskattar möjligheten att finreglera värmen:)

Den där brännaren funkar inte annat än till EtaExpress-kärlen med flänsar har jag lärt mig den hårda vägen. Om du ska steka något så blir den upphettade ytan ungefär stor som en femkrona. Jag kör med Trangias gasbrännare och det funkar utmärkt. Har haft Trangia med belagda kärl i ett par år utan större problem. Är ganska försiktig med mina grejer överlag så de är i fint skick fortfarande.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag använder oftast trangias titan-panna på Trangia-köket (som jag köpte för många år sedan). Lätt o bra...

Den är förstås helt värdelös att steka i - allt man försöker steka i den brinner fast - direkt...
Men det gör absolut ingenting... :) för jag steker aldrig i den...

Har den bara som lock till kastrullerna. Steker gör jag i en kastrull (med teflon), som thureb skrev tidigare - i princip alltid. Bättre effekt och mindre gasförbrukning. Trangias design med stekpannan är rätt kass med gas-brännare, med sitt stora avstånd till lågan.

Men stekning i kastrull har förstås samma risk för överhettning av teflonet med en olämplig brännare, eller om man är oförsiktig.

Här är ytterligare ett bra och lättare alternativ på stekpanna (art 307260 på bilden). Jag har själv en sådan, kanske inget man släpar med på fjällvandringen;) men mycket praktisk vid annan matlagning i fält. Jag brukar använda denna på ett separat toppmonterat kök samtidigt som ev trangiaköket för kokning - fällbart handtag och lock, totalt 390g
http://www.trangia.se/2849.stekpannor.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips