Trangia - Multifuel X2

Hur bra är Trangia-Multifuel för en som skakar om händerna?
Har nu ett Trangia 27-3 HA och tänkte köpa en brännare för året om.
Vilka bränslen sotar mindre än andra?

Jag använder primus ren bensin eller alkylatbensin utan inblandad olja som är billigare. Minimalt med sot. Bra på den kallaste årstiden annars blir det ofta gas.
Skulle vilja testa fotogen men som jag förstår sotar något och förövrigt skulle jag vilja ha argument varför. Bensin känns också mer spännande... Kanske doften av fotogen är bättre?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Trangia X2

Jag har ett sådant kök och är nöjd med det.

Med tanke kring frågeställningen om skakiga händer funderar jag som så....

Det är lite mer pyssel med ett multifuelkök innan man kommer till skott och ska tända.

Slangen ska kopplas på. Har man gasolkök sen tidigare känner man igen sig en del. Har man haft spritbrännare innan så är det lite pilligare men inte svårt.

Bränsleflaskan ska fyllas på (kan man göra hemma innan i lugn o ro)

Det ska pumpas upp tryck i densamma. Borde fungera även med lite skak.

Lite trix med förvärmningen, Handlar ju om att kunna vrida på en liten ratt, spruta ut lite bensin och stänga kranen igen och sen tända på, men kan man tända ett Trangia annars så borde man kunna tända nu med. Kanske kranhanteringen blir svårast?

Vara lite vaken och vrida på kranen igen när förvärmningen börjar bli klar.

Framgår inte om det är "medicinskt skak" eller "jag fryser skak". Jag har i vilket fall frusit rejält och lyckats. Är man drabbad av nån sjukdom kan man ju ha andra problem som t.ex. att greppa saker eller helt enkelt få det svårare när det blir lite pilligt....fast när man är kall kan det också bli kämpigt med greppförmågan ibland.

Det här var några av mina erfarenheter. Om man inte tänker beställa via nätet kan man säkert få prova i nån butik innan att skruva ihop grejerna. Prova först om du har möjlighet.

Det är av medicinska skäll jag skakar.
kan ej pilla i småskruvar typ såna på glasögon.
det går lätt att skruva fast gasolbrännaren på tuben.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips