Trangia mini tage/tamoj

Säger ni:

Ta-moj

...eller:

Tamoj?

Jag har alltid sagt Tamoj, men blev helt utskrattad framför en brasa för ett tag sedan där någon utbrast:

Det heter "Ta-moj fattar du väl". "ja, du vet... Som något man TAR med en TA-moj".

Så nu vill jag veta, hur hänger det här ihop egentligen?

Senast ändrad:

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Tamoj

Instämmer med föregående talare. Trangias tamoj är väldigt tung. Hade en sådan i packningen under en vandring i fjällen, gissa om jag var slut om kvällarna.

Tage..? ;)

(Som även Tordnado använde i sitt inlägg här)

Fast annars säger jag så klart ta-moj. En "mojäng" som man kan "ta" kastrullen med. Alltså: ta-moj.
Nåt annat har jag nog aldrig hört.

Taskiga kompisar du har - som skrattar ut dej för att du säger nåt lite annorlunda...

Tage..? ;)

(Som även Tordnado använde i sitt inlägg här)

Fast annars säger jag så klart ta-moj. En "mojäng" som man kan "ta" kastrullen med. Alltså: ta-moj.
Nåt annat har jag nog aldrig hört.

Taskiga kompisar du har - som skrattar ut dej för att du säger nåt lite annorlunda...

Äh, man träffar så mycket löst folk när man är till skogs. :)

I know. Försökte bara beskriva uttalet med hemmasnickrad fonetisk skrift. Det rörde sig såklart om huruvida ordet tamoj skulle uttalas med gravt eller akut uttal.

:)

Almgren

Avstängd
I know. Försökte bara beskriva uttalet med hemmasnickrad fonetisk skrift. Det rörde sig såklart om huruvida ordet tamoj skulle uttalas med gravt eller akut uttal.

:)

Det fattade jag med, men de har ändå fel. att ordet har en bakgrund, so what. Det är ett nytt ord, och uttalas ju som ursprunglige frågeställaren uttalar det;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips