Trangia mini tage/tamoj

Säger ni:

Ta-moj

...eller:

Tamoj?

Jag har alltid sagt Tamoj, men blev helt utskrattad framför en brasa för ett tag sedan där någon utbrast:

Det heter "Ta-moj fattar du väl". "ja, du vet... Som något man TAR med en TA-moj".

Så nu vill jag veta, hur hänger det här ihop egentligen?
 
Senast ändrad:
Tamoj

Instämmer med föregående talare. Trangias tamoj är väldigt tung. Hade en sådan i packningen under en vandring i fjällen, gissa om jag var slut om kvällarna.
 

Tage..? ;)

(Som även Tordnado använde i sitt inlägg här)

Fast annars säger jag så klart ta-moj. En "mojäng" som man kan "ta" kastrullen med. Alltså: ta-moj.
Nåt annat har jag nog aldrig hört.

Taskiga kompisar du har - som skrattar ut dej för att du säger nåt lite annorlunda...
 
Tage..? ;)

(Som även Tordnado använde i sitt inlägg här)

Fast annars säger jag så klart ta-moj. En "mojäng" som man kan "ta" kastrullen med. Alltså: ta-moj.
Nåt annat har jag nog aldrig hört.

Taskiga kompisar du har - som skrattar ut dej för att du säger nåt lite annorlunda...

Äh, man träffar så mycket löst folk när man är till skogs. :)
 
I know. Försökte bara beskriva uttalet med hemmasnickrad fonetisk skrift. Det rörde sig såklart om huruvida ordet tamoj skulle uttalas med gravt eller akut uttal.

:)
 
I know. Försökte bara beskriva uttalet med hemmasnickrad fonetisk skrift. Det rörde sig såklart om huruvida ordet tamoj skulle uttalas med gravt eller akut uttal.

:)

Det fattade jag med, men de har ändå fel. att ordet har en bakgrund, so what. Det är ett nytt ord, och uttalas ju som ursprunglige frågeställaren uttalar det;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.