"Sneak Trangia"???

Överskottsbolaget säljer ett kokset som påminner väldigt mycket om Trangia men självklart för en bråkdel av priset.
Jag utgår från att det är sämre men är det någon som faktiskt har provat sagda kök och därmed kan komma med lite saklig information om det?
Det är inte lätt att vara fattig och fundera på ny utrustning ;-)


mvh
Richard
 
Tja?

Om ovan sagda "snik-trangia" är försvarets s.k. "Jägarkök" (en budgetvariant av ett optimus-kök) tycker jag att det kan ha fördelar framför ett trangia under förutsättning att:


* Man är ensam, köket är för litet för två enligt mitt tycke.


* Man endast syftar till att värma mat, dvs frystorkat och dylikt. Det är svårt att laga mat då det inte går att reglera lågan, samt att formen på stekpannan är lite mysko.


Under dessa förutsättningar så upplever jag att jägarköket fungarar bättre än mitt trangia då det har lägre vikt och tar mindre plats. Dock så slits köket snabbt och får lätt bucklor och repor. Jag använder det ibland på ensamturer, men har ett annat kök (Primus) när kraven är större...
 

Ulf Nilsson

Gäst
Köp orginalet

Den Trangia-kopia jag sett på Ö-bolaget är inte samma som arméns jägarkök (Optimus) utan ngt annat och verkar inte speciellt hållbart.


Jag rekommenderar att du köper ett Trangia orginal, det håller en livstid vid normal användning. Jag har svårt att tänka mig en mer prisvärd produkt på marknaden. Jag har använd mitt i nästan 20 år nu. Dessutom har jag ärvt ett kök tillverkat i slutet av 50-talet som fortfarande funkar som det ska.


Optimus spritkök (tillverkas inte längre) är ett alternativ om du kan få tag på dessa. De finns i olika varianter (bla en specialversion för arméns jägarförband). De flesta brukar dock föredra Trangia eftersom de har mer praktiska kärl (jfr tidigare inlägg).
 
Det blir nog så.

Visst var det den varianten du nämde.
Var runt lite grann förra veckan och kikade framför allt på Trangia och vad kan man säga? Du har rätt, kvaliteten känns milsvidd.
Nix, Trangia får det bli.


/Richard
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.