Baka bröd i ett trangia

Jag har under alla år varit bortskämd med färskt bröd till frukost även ute på mina vandringar. Det är lite pyssel med att vända brödet ideligen i stekpannan men gott blir det. För att göra det lite smidigare har jag gjort ett galler av sträckmetall som passar i Trangias kastrull. Kastrullens diameter minskar efter halva höjden så om man är noga med tillkapningen kan man få gallret att stanna 2-3 cm från botten. Man lägger degen i form av en tekaka på gallret och lägger stekpannan ovanpå. Vips så har man en liten ugn. Brödet bränns inte lika lätt som i stekpannan. Recepten kan varieras i det oändliga. Mitt galler är av järn och väger 60 gram. Det finns även sträckmetall i aluminium för dom som räknar på vikten
 

Bilagor

  • IMG_0275.jpg
    IMG_0275.jpg
    36.7 KB · Visningar: 4,151
  • IMG_0274.jpg
    IMG_0274.jpg
    38.2 KB · Visningar: 4,150
Kreativ lösning, ugnar finns för Trangia och andra kök. Har två kommersiella. Det går även bra att baka bröd i stekpannan med en kastrull som lock. Ytterligare en situation där laboratorienätet gör sin tjänst.
Svensk aluminiumugn 458 g, Tysk ugn 350 g. Asbestnät 23 g.
 
Bröd

Jag var ivrig att prova gallret när jag kom hem från jobbet så jag gjorde faktiskt ett bröd med Trangiat stående på köksbänken. Brödet är uppätet. Kanske nästa gång om jag hinner ta en bild. Mitt standardbröd består av 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver 1/2 tsk salt som jag blandar i plastburkar hemma. Väl ute på vandring tillsätter jag bara vatten och gör en deg. Men recepten kan varieras med olika mjölsorter
 
Känner hur min packning växer med godsaker.
Har tidihare snappat upp hur göra sockerkaka i liten aluform.
Är nog ganska så bortskämdmen möjlighet att fixa gottigottgott från alla seglingar

Någon som har en idé om hur man gör när kastrullen inte är av ren alu, d.v.s. har nonstick?
 
Känner hur min packning växer med godsaker.
Någon som har en idé om hur man gör när kastrullen inte är av ren alu, d.v.s. har nonstick?

De ska va gött å leva...:)

Tror också man behöver vara försiktig med värmen men annars går det säkert att vika "öron" på nätet som gör att det hänger över kastrullens kant utan att röra väggarna.
 
De ska va gött å leva...:)

Tror också man behöver vara försiktig med värmen men annars går det säkert att vika "öron" på nätet som gör att det hänger över kastrullens kant utan att röra väggarna.

DÄR satt utvecklingstanken i mitt huvud. Det blir fyra krokar med tunt lina mellan. Ska gå att hänga som ett X mot botten. Så en bit nät/aluform för frysning att lägga i X-et. Kan nog inte väga så mycket.
 
Öppen eld/glödbädd

Som en liten avstickare bara. För alla men framförallt till ultravikt-jägaren!
Sugen på sockerkaka elr annat bakverk när ni e ute utan kök?
Blanda torringredienserna hemma (Som vanligt för en erfaren) o ta med yxan o citrusfrukt istället för kök. Gröp ur frukten, rör ihopa degen o häll i skalet. (For dummies) " Skär ett lock i frukten!
Ställ sedan frukten i en glödhög o vänta.
Bon apitite! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.